Tre bra övningar mot spänd nacke som kan hindra yrsel

Smärta och spänningar i nacke kan orsaka yrsel. Här är tre bra övningar som kan hjälpa.

Att det finns ett samband mellan yrsel och smärta i nacken har man anat länge inom sjukvården. Nu har forskare vid Skånes universitetssjukhus och Lunds universitet också kunnat visa att det stämmer.

Se också: Styrkeguiden – 3 enkla övningar för din nacke

1:41

Efter reklamen: Styrkeguiden: 3 enkla övningar för din nacke

(1:41)

Slå på ljud

Det är första gången som så många specialister – sjukgymnaster, smärtläkare, öronläkare och psykologer – har gått samman för att forska kring detta samband.

Effekten av smärta har studerats genom att man hos friska personer framkallat kortvarig smärta i nackmuskulaturen med hjälp av koksaltlösning. Det visade sig då att en tredjedel drabbades av yrsel.

– Vårt balanssystem är både komplext och mycket fantastiskt. För att balansen ska fungera i alla tänkbara situationer krävs ett samspel mellan synen, balansorganen och alla leder och muskler i kroppen, där nacken har en särställning, förklarar Eva-Maj Malmström, sjukgymnast och docent i klinisk smärtfysiologi.

Hon kombinerar sin forskning med att arbeta med patienter som har långvarig smärta, ofta i nacken.

I nackmuskulaturen finns rikligt med känselkroppar som känner av musklernas spänning. Tanken med diagnosen ”nackutlöst yrsel” är att känselkropparna sänder felaktiga signaler till balanssystemet, på grund av långvarig muskelspänning och kronisk muskelvärk.

Framöver ska man kunna få god hjälp av vården, om man drabbas av nackutlöst yrsel.

– I första hand hos distriktsläkare eller sjukgymnast. Ibland kan det behövas remiss till öronläkare eller neurolog för vidare utredning, säger Eva-Maj Malmström.

Eva-Maj Malmström, sjukgymnast och docent i klinisk smärtfysiologi.

Eva-Maj Malmström, sjukgymnast och docent i klinisk smärtfysiologi.

Ska träna rörlighet

Har patienten ont i nacken behandlar man den. Träningen går till så att patienten får hjälp av sjukgymnasten att hitta de djupast liggande musklerna i nacken.

Man börjar med lätta övningar som aktiverar.

– Du ska träna rörlighet i nacken, men också i bröstryggen så att den inte är stel. Du ska genom bra hållning få så effektivt stöd genom hela kroppen att du inte hela tiden behöver överbelasta själva nacken, förklarar Eva-Maj Malmström.

Att lida av yrsel kan begränsa livskvaliteten för den drabbade.

– Yrsel påverkar ofta tankar och känslor. Litar man inte på sin balans och blir rädd för att röra sig kan man bli nedstämd och undvika saker och ting. Då kan man ha god hjälp av psykologsamtal.

3 bra övningar för nacken

1. Hitta nackens djupa muskler

Lägg ett lätt motstånd mot sidan av pannan och tänk dig att du ska vrida huvudet mot det lätta motståndet.

Smygtitta neråt och dra in hakan med en liten nick framåt, detta aktiverar de djupa musklerna.

2. Träna styrka och balans

Res dig upp och sätt dig långsamt ner på en stol. Lägg tyngden på ena benet, men stöd gärna med motsatt fot framför dig. Svårighetsgraden kan varieras genom att du sätter främre foten på olika avstånd från stolen.

3. Förbättra hållning och rörlighet i bröstryggen

Ha båda armarna rakt framför dig. Vrid överkroppen och dra armbågen bakåt, som om du skulle spänna en pilbåge. Låt blicken följa med.

Text: Susanna Haufmann

Läs också:

Din yrsel kan bero på oro eller spänningar