Jenny: Nu vet jag hur jag får magen platt och lugn

Jenny har ballongmage

Foto: Shutterstock, privat

Magen hade länge varit känslig, men en dag eskalerade problemen och den blåstes upp likt en ballong. Att få hjälp mot IBS-besvären var länge en kamp för Jenny – men lösningen var oväntat enkel!

Oro är magens största gift, konstaterade vetenskapsmannen Alfred Nobel en gång i tiden. Det är något som många kan instämma i och stressmage är ett väl använt begrepp inom vården.

Precis så var det för Jenny Bergman, 46, i Limhamn. Hon har haft en känslig mage sedan tonåren, länge utan att det påverkade henne nämnvärt. Men för fyra år sedan kulminerade en stressig period i livet – och magen protesterade direkt.

– Min son mådde inte riktigt bra och det påverkade mig enormt. Jag gick omkring med en inre stress mer eller mindre konstant och magen reagerade ganska kraftigt på det, på ett sätt som jag aldrig tidigare märkt av, säger Jenny.

Experten: Visst kan du få bukt med ballongmagen!

Molande värk och gaser i magen

Symtomen visade sig både på insidan och utsidan. Molande värk och gaser i magen var vardag, samtidigt som magen blossade upp som en ballong.

– Det var jättejobbigt och frustrerande, jag förstod ingenting.

Se även: Fem frågor att ställa dig själv – som minskar din stress
1:08

Efter reklamen: Se även: Fem frågor att ställa dig själv – som minskar din stress

(1:08)

Slå på ljud

Jenny försökte att lindra magbesvären på egen hand, genom att undvika sådant som hon trodde att hon var känslig för. Men med knappt resultat.

– Jag hade tidigare anat att jag kunde reagera på lök och starka kryddor, så då slutade jag att äta det. Men det var inte så stor skillnad. Varje morgon vaknade jag fortfarande av att jag kände mig öm och gasig i magen och när jag åt något svullnade den upp.

Kvinna håller en ballong i handen och visar sin mage, kanske har hon IBS?

Foto: Shutterstock/TT

Diagnosen var IBS

Till slut vände hon sig till vården för att få hjälp. Läkaren på vårdcentralen konstaterade att hon hade IBS, och hon fick träffa en dietist. Att ändra på tallriksupplägget skulle kunna lindra besvären fick hon veta, och hon fick testa kostbehandlingen Fodmap. Metoden går ut på att utesluta vissa jäsningsbara kolhydrater, som exempelvis bönor och lök, och många IBS-patienter upplever sig bli hjälpta av modellen.

Men på Jenny hade det sparsam effekt.

Vad är IBS?

IBS är förkortningen för Irritable bowel syndrome och drabbar omkring tio procent av befolkningen i olika grad. Varför en del drabbas och hur IBS uppstår är oklart.

Ont i magen, förstoppning, diarré, oregelbundna toalettvanor och uppblåsthet är vanliga symtom. För att få diagnosen IBS ska du ha haft besvär i mer än tre månader.

– Något bättre blev jag men problemen fortsatte ändå. Det kändes ganska hopplöst, säger Jenny.

Kilon rasade med Ketodieten

Hon hade motvilligt ställt in sig på att leva med sin krångliga ballongmage resten av livet, men då kom vändpunkten av en slump. Några extrakilon som hade plussats på de senaste åren gjorde att hon bestämde sig för att gå ner i vikt, med hjälp av den så kallade Ketodieten, som kan sägas vara en extrem variant av LCHF och där man bland annat drar ner på kolhydrater.

Dieten höll vad den utlovat, och mer därtill. Redan första veckan rasade kilona i en snabb takt. Samtidigt noterade hon att magen inte krånglade längre.

Magen var lugn och platt och inte öm och svullen, det var jätteskönt

– Jag tänkte inte på det först direkt, men efter några dagar kom jag på att det var längesedan som jag hade haft ont i magen. Dessutom var uppblåstheten helt borta! För första gången på flera år kunde jag vakna på morgonen och känna att magen var lugn och platt och inte öm och svullen, det var jätteskönt, säger Jenny.

Uteslöt ris, pasta och andra kolhydrater

Hennes egen slutsats blev att det var vissa kolhydrater som hade varit roten till det onda. Potatis, ris, pasta, bröd och socker var det enda som hon hade uteslutit i ketodieten.

– Alla andra livsmedel åt jag ju som vanligt, så för mig var det helt självklart att det var kolhydraterna som hade ställt till det. Allting annat som jag hade trott att jag var känslig för tidigare, som lök och starka kryddor, kunde jag äta utan problem nu. Jennys teori bekräftades efter fyra veckor, då hon upphörde med ketodieten. När hon testade att äta en brödbit eller potatis igen reagerade magen direkt och svullnade upp.

– Då fick jag svart och vitt på att det verkligen var kolhydraterna som låg bakom. Svårare än så var det inte.

Se även: 5 saker terapeuter gör för att hantera morgonstressen
0:55

Efter reklamen: Se även: 5 saker terapeuter gör för att hantera morgonstressen

(0:55)

Slå på ljud

Sedan dess har hon fortsatt att äta på detta vis för det mesta, men hon behöver inte tänka på kaloriintaget längre.

– Nu har jag nått min vikt som jag ska ligga på, men jag måste ändå tänka på kosten för magens skull. Ibland har det hänt att jag har ätit potatisklyftor på helgen för att jag tycker det är så gott, men då märker jag att jag blir svullen i magen direkt, säger Jenny.

Hon tycker heller inte att det är särskilt krångligt.

– Nej inte alls, det är bara att addera grönsaker på tallriken istället. Om jag till exempel gör spaghetti och köttfärssås till barnen hemma äter jag köttfärssås med squash eller sallad till, säger Jenny.

Ny app kan hjälpa vid kronisk smärta

Mindre stress gör magen lugn

Stressen i livet är också borta, vilket troligtvis också gjort sitt till.

– Min son mår bra och allt är lugnt i tillvaron igen, det känns skönt. Ett stressfritt liv får alla magar att må bättre.