Varm vid läggdags? Gör INTE detta misstag i duschen då!

duschknep

Svårt att sova i värmen och planer på en svalkande dusch? Tänk om, menar experten.

Christian Benedict är docent i neurovetenskap vid Uppsala universitet och forskar på sömn. Han om någon är expert på vad som ger rätt förutsättningar för att du ska vakna utvilad. I ett filmklipp på Svt.se ger han sina bästa råd för att mäkta med varma sommarkvällar. För under årets varmare perioder kan läggningen vara en utmaning, trots fläktar och korsdrag så är det inte alltid enkelt att få en skön temperatur i sovrummet (eller så får man in mygg på kuppen).

17 enkla sätt att förbättra din hälsa – på under minuten

Och vad som är för varmt är ju också högst individuellt. Enligt Benedict är den optimala temperaturen i sovrummet någonstans mellan 18 och 20 grader. Och är det svårt att svalka av rummet är det ofta frestande att svalka av sig själv. Med en kall dusch till exempel.

Duscha varmt när du vill svalka av dig

Men här höjer Christian Benedict en varningsflagga, den som tar en kalldusch kan nämligen göra bort sig rejält.

Se också: Så skyddar du dig mot värmen

När varmvatten rinner över huden öppnar sig kärlen i huden och kroppen kan släppa ut värmen. Det är en förutsättning för att kroppen ska kyla ner sig och du ska kunna få en god natts sömn, förklarar han för Svt.

I samma klipp dödar Christian Benedict också myten om att vi bör vädra i våra hus och lägenheter under dagen i syftet att kyla ner inomhusluften. Det har nämligen motsatt effekt: “Det gör att varm luft släpps in och värmer upp rummet ytterligare”, säger han.

Michael Mosleys bästa sömntips: "Mina sömnproblem är borta"

Här är sovställningen som är bäst för hälsan

Mer innehåll hos allas.se: