Vila bort stress och smärta på populära spikmattan – så funkar den

Foto: TT/Shutterstock

Känner du dig ofta spänd och stressad? En spikmatta kan vara lösningen du har letat efter! Hälsoprylen, som har flera tusen år på nacken, är populärare än någonsin och oftast räcker det med en liten stund på mattan för att märka effekt.

I dag är stress och depression de vanligaste orsakerna till långtidssjukskrivningar, tätt följt av rygg- och ledproblem, enligt en kartläggning av AFA Försäkring, rapporterar Sveriges Television.

Att fokusera på att ha en balanserad vardag med lagom hög belastning och tid för återhämtning är förstås A och O för att leva ett så hälsosamt liv som möjligt, men ibland kan vi behöva lite hjälp på vägen.

Se också: 5 enkla ryggövningar för att förebygga smärta

Spikmattor mot stress och smärtor

Spikmattor, ibland även kallade för akupressurmattor, har används av yogautövare och fakirer sedan urminnes tider. Mattorna finns i flera olika varianter och består av ett mjukt underlag med massor av små taggar eller nålar som trycker på huden så att kroppen frigör egna smärtstillande och lugnande ämnen, endorfiner och oxytociner. Lite förenklat kan man säga att ju fler piggar en matta har, desto bättre effekt får du eftersom trycket fördelas jämt över kroppen.

Läs mer och beställ en egen spikmatta här (reklamlänk från Aller media shop)

År 2009 blev spikmattan årets julklapp i Sverige och att produkten blev så populär förklaras bland annat med att många fått hjälp med att lindra vanliga livsstilsåkommor som stress och spänningshuvudvärk, stelhet, sömnlöshet, trötthet samt spänningar i muskler.

Börja använda spikmatta

För den som vill komma igång med att använda en spikmatta är modeller med piggar som sitter på små spikblommor oftast den bästa lösningen. Modellen om kallas för den ryska spikmattan, upplevs ofta som lite vassare och lämpar sig därför bättre när du varit igång ett tag.

Oavsett vilken modell som du använder behöver du inte vara orolig för att det ska göra ont; när din kroppsvikt fördelas jämnt över piggarna jämnas trycket ut så att det inte känns obehagligt.

Läs mer och beställ en egen spikmatta här (reklamlänk från Aller media shop)

Använd spikmattan till olika kroppsdelar

Att komma igång med spikmattan är busenkelt, du behöver inga andra hjälpmedel än just hälsprylen med sina små piggar. Det lättaste sättet att börja använda den är genom att ligga på den för att sätta press mot ryggtavlan.

Gör så här: Placera spikmattan på ett mjukt underlag, till exempel i sängen eller på en matta. Lägg dig långsamt ner i en avslappnad bekväm ställning och andas lugnt.

Du kan även använda spikmattan till fötterna genom att helt enkelt ställa dig på den, men den är också effektiv mot smärtor i exempelvis nacken. Rulla ihop en del av spikmattan och placera under den kroppsdel som du vill fokusera på.

Hur länge ska man använda spikmattan?

Om du är helt nybörjare räcker det med att ligga ungefär tio minuter för att därefter gradvis öka tiden du ligger på spikmattan. Hur ofta du vill använda den är helt upp till dig själv men försök gärna att ligga på den regelbundet.

Läs mer och beställ en egen spikmatta här (reklamlänk från Aller media shop)

Källor: Svt.se, Wikipedia, Shaktimattan.se

Läs också: Sömnproblem? Detta kan vara lösningen för dig

Mer innehåll hos allas.se: