10 budgettips: Så minskar du dina matkostnader

En kvinna plockar röda paprikor i en grönsaksdisk.

Att köpa grönsaker efter säsong är ett av alla bra tips för att spara pengar när du handlar mat.

Foto: TT
Köp grönsaker i säsong, gör matlådor och inventera ditt skafferi. Följ våra tips och inspireras till en lättare matkonto. Det finns tusenlappar att spara!

Du behöver inte bara äta havregrynsgröt och blodpudding för att dra ner på dina utgifter när det kommer till mat. Att äta billigt behöver varken betyda att maten blir näringsfattig eller tråkig. Här följer vår bästa tips för dig som vill få pengar över till annat.

1. Satsa på billiga råvaror

Ägg och potatis är nyttigt och mättar länge. Gör omeletter och frittatas, komplettera med en bönsallad med säsongsgrönsaker så du har en enkel och snabblagad måltid.

En god omelett är både billig och mättande. Foto: Erik Mårtensson/TT

ERIK MRTENSSON / TT

Kål i alla dess former är också billigt och nyttigt livsmedel, liksom rotfrukter och baljväxter.

Och även om ”konserver” låter supertrist så gör de underverk för plånboken. En härlig gryta på konserverade linser, kokosmjölk och krossade tomater blir god och mättande. Dessutom innehåller burktomater mer av den potenta antoxidanten lykopen än färska tomater, som tas upp lättare av kroppen vid uppvärmning. Win- win!

2. Håll koll på extrapriser

Stinas briljanta budgetlösning: Skruvade upp bord i taket

Är du medlem i någon av de stora matkedjorna får du säkert mailutskick med erbjudanden direkt i inkorgen. Men håll också koll på extraprisbladen som brukar ligga i kundkorgarna i butikerna.

Välj vilken middag du ska äta utifrån extrapriserna i stället för att envist hålla dig till den där laxrätten du var sugen på innan du gick till affären. Kanske får du ny inspiration på köpet!

3. Gör matlådor

Enligt konsumentverket kostar maten cirka 2500 kronor per person varje månad, om man lagar all mat hemma. Äter du lunch ute varje vardag kan du nästan dubbla den siffran!

En kikärtsgryta i en matlåda.

Ta med matlåda till jobbet eller skolan och spara tusenlappar! Foto: Björn Larsson Rosvall/TT

Bjrn Larsson Rosvall/TT

Visst kan man lyxa till det ibland, men den som äter lunch på stan varje vardag lägger i runda slängar 2000 kronor i månaden på något som skulle kunna kosta en fjärdedel så mycket.

Så tänk dubbla portioner per person nästa gång du lagar mat, gärna tre- eller fyrdubbla, lägg direkt i matlådor och ställ in i kylen eller frysen. På ett år kan du spara runt 18 000 kronor. Vad kan du göra för den summan i stället?

4. Ät gratis mat

Soppa på nässlor, en paj med kirskål och en pesto på ramslök. Eller varför inte en svampstuvning på mackan, blåbär på gröten eller hemmagjord lingonsylt? Ta en sväng till närmsta skog eller grönområde och leta rätt på maten som är helt gratis!

7 grönsaksrester du inte ska slänga - åsterodla i stället:

5. Dra ner på köttet

Du gör både miljön och sparkontot en tjänst genom att välja fler vegetariska alternativ. För att få i dig protein är bönor, linser, svamp, nötter och frön bra alternativ.

Hanna Olvenmark: Så fixar du matlådor under tio kronor

Har du svårt för bönor? Mixa valfria bönor, blanda gärna olika sorter, med soltorkad tomat, solrosfrön, vitlök, citronsaft, medelhavskryddor och olja och du får både ett smarrigt pålägg och ett gott tillbehör till gratängen, salladen eller den vegetariska biffen.

I stället för köttfärs i en sås kan du grovmixa svarta bönor och solrosfrön – matigt och mättande med tuggmotstånd!

6. Använd det du har hemma

Är du också en sån som köper nya matvaror varje gång du ska göra en ny rätt, och låter resten av innehållet i påsen stå undangömt tills bäst-före-datum passerat? Inventera skafferiet och frysen och utgå ifrån vad du redan har!

Visst kan det ändå behöva köpas till nya livsmedel för att göra en komplett maträtt, men du blir nog förvånad över hur mycket som redan finns hemma.

7. Handla smart

  • Skriv en inköpslista innan du ger dig iväg till affären, och håll dig till den. Då är risken mindre att du handlar på impuls, och att du köper sådant du sedan inte äter upp.
  • Handla inte på tom mage! Det är då vi plockar på oss allt det där som står strategiskt placerat precis vid ingången och vid kassorna …
  • Välj frysta grönsaker i stället för färska, som till exempel broccoli och blomkål.
  • Köper du färska grönsaker är ett tips att se var som är i säsong, då de ofta är billigare då.

8. Baka eget bröd

Bröd med hummus och grönsaker.

Hembakt bröd med en matig bönröra och krispiga grönsaker blir ett gott mellanmål. Foto: TT

Teubner Foodfoto

Inget smakar eller doftar så ljuvligt som nybakt bröd. Gör det enkelt för dig och baka i brödformar, som detta goda fullkornsbröd med sirap och frön. Passar perfekt som mellanmål med ovan nämnda bönröra, lite fetaost och krispiga salladsblad. Smaklig måltid!

9. Släng inte maten!

Det mesta går att frysa in, eller spara ett par dagar i kylen. Många bäckar små! Ät tapas på fredagen med resterna från veckan. Lyxa till det med en bit desserost (på extrapris) och ett gott (hembakt) bröd till. Du slipper även tänka på vad du ska laga till middag just den dagen – bara att värma på!

10. Ta med egen påse till affären

Sist men inte minst – ta med en egen kasse när du går och handlar! Med den nya plastskatten kostar en plastpåse numera 6–7 kronor i butiken. Ta för vana att alltid ha en påse i fickan om du skulle få ett infall att svänga förbi affären på vägen hem.

Går du och handlar tre gånger i veckan sparar du cirka 1000 kronor per år med egen påse eller ryggsäck!

Fler inspirerande knep hos allas.se: