5 nyttiga konserver att alltid ha i skafferiet

En kvinna i en matbutik ler och håller i två konservburkar.

Varför inte köpa på dig ett lager av nyttiga konserver, så har du för hela månaden!

Foto: Shutterstock/TT

Vissa dagar ska maten bara gå snabbt att fixa till, men den får gärna vara nyttig också! Här kommer tips på fem bra konserverade livsmedel som alltid är bra att ha hemma.

Konserver är inte bara billigt. De har dessutom lång hållbarhet och är ett tidsbesparande alternativ när du inte orkar laga en hel måltid från grunden. Dessutom är många av dem nyttiga!

5 nyttiga konserver som alltid är bra att ha hemma i skafferiet:

1. Bönor på burk

Kikärtor, kidneybönor, cannellinibönor… de flesta mataffärer har ett stort utbud av konserverade bönor. Ett mättande och näringsrikt alternativ till kött när du slänger ihop en sallad eller gör en pastasås. De har låg fetthalt och högt proteininnehåll. För att få i dig fullvärdigt protein är det bra att kombinera baljväxter med spannmål. Gör gärna en hummus eller annan bönpastej och bre på mackan!

Hur länge håller konserven?

2. Krossade tomater

När tomater konserveras är de nyskördade och mogna, vilket ofta ger en bättre tomatsmak än färska tomat som färdats långt. Dessutom innehåller burktomater mer av den potenta antioxidanten lykopen än färska tomater, som tas upp lättare av kroppen vid uppvärmning. Burktomater är faktiskt nyttigare än färska tomater när det gäller just detta. Kroppen använder ämnet för att motverka sjukdomar som bröst-, matstrups- och prostatacancer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Tomater innehåller även karoten, som hjälper till att stärka immunförsvaret. En mixad soppa på krossade tomater och lite grädde, toppat med pesto och mozzarella går aldrig av för hackor.

3. Makrillfilé i tomatsås

Makrill i tomatsås.

Ett snabbt och nyttigt mellanmål – makrill i tomatsås!

Foto: Shutterstock/TT

Makrill är ett mycket nyttigt livsmedel som innehåller omega 3 -fettsyror, vitamin D (bra för hud, hår och skelett), B12 och selen som stärker immunförsvaret. En konservburk ger faktiskt ett helt dagsbehov av hälsofrämjande fettsyror. Ett snabbt och gott mellanmål får du med makrill på en skiva knäckebröd. Mums!

Kom ihåg att fisken bör vara MSC-, ASC eller KRAV-märkt.

4. Tonfisk i vatten

Är du en person som tränar mycket är tonfisk i vatten ett bra livsmedel, denna konserv innehåller massa proteiner. Dessutom mättar det länge. Tonfisk innehåller även kalium (som är vätskereglerande), D-vitamin och selen, som stärker immunförsvaret.

Tonfisk kan innehålla onödigt mycket tungmetaller, men studier visar att tonfisk på burk är bättre än färsk tonfisk. I regel är det yngre tonfisk med mindre gift i kroppen som hamnar i konservburkarna.

Se också: 6 godissorter som får oss att bli nostalgiska

Kom ihåg att fisken bör vara MSC-, ASC eller KRAV-märkt.

5. Kokosmjölk

Konserverad kokosmjölk.

Kokosmjölk är ett bra alternativ till grädde och mjölk i matlagningen. Du kan även ha det i kaffet!

Foto: Shuttertstock/TT

I väldigt många maträtter går grädde och mjölk att byta ut mot det nyttigare alternativet kokosmjölk. Det är krämigt, gott och dessutom laktosfritt för den med känslig mage. En enkel soppa med grönsaker, lättkokade linser, kokosmjölk och saffran värmer både kropp och själ!

Kokosmjölk är rik på bland annat kalium, järn, magnesium och fosfor. På de flesta burkar framgår hur stor andel av innehållet som kommer av kokosnöt och hur mycket vatten som är tillsatt. Tänk på att ju mer vatten, desto färre naturliga näringsämnen.

Källa: Expressen/Hälsoliv, Testfakta, Aftonbladet, Netdoktor, mm.

10 budgettips: Så minskar du dina matkostnader
Det här är en långsamkokare – och så fungerar den