Röstningen i Melodifestivalen har ändrats flera gånger genom åren. Och nu är det hjärtröster som gäller. Det här betyder färgerna.
Se också: 5 oförglömliga minnen från Melodifestivalen genom åren
Efter reklamen: Se också: 5 oförglömliga minnen från Melodifestivalen genom åren
Inför mellon 2025 meddelade SVT att man förändrar tävlingsupplägget. Nytt för i år är att det bidrag med flest poäng från tittargrupperna är den första finalist att gå vidare. Den andra finalisten är den som efter den andra röstningsomgången har fått flest röster av de bidrag som är kvar.
Vad är tittargrupper?
En nyhet i Melodifestivalen 2019 var att alla som röstar delas in åldersbaserade tittargrupper. Alla användare av appen behöver därför uppge födelseår i samband med att de skapar ett konto i appen. Den ålder som du kommer att uppnå under 2025 bestämmer vilken tittargrupp du placeras i.
Tittargrupper i Melodifestivalen
Tittargrupperna som appanvändarna delas in i har dessutom varsin distinkt färg. Om du t.ex. tillhör tittargruppen 30-44 år är din färg lila. Hjärtat som du röstar med i appen kommer att ha samma färg som din tittargrupp.
I deltävlingarna tävlar sex bidrag och röstningen sker i två olika omgångar. I vardera omgång kan tittarna rösta upp till 5 gånger per bidrag via appen Melodifestivalen. Det går även att ringa och rösta upp till 10 gånger per telefonnummer, fördelat på fem röster per omgång.
I finalkvalet skiljer det sig något då det bara är en röstningsomgång. Då har tittarna möjlighet att rösta 5 gånger per röstningsmetod och bidrag.