25 populäraste klädmärkena på Tradera – det här köper folk helst begagnat

Kanske är du den som både köper och säljer kläder på andrahandsmarknaden. Att handla second hand är trendigt och ett kul sätt att hitta nya favoriter. Dessutom kan dina gamla grejer bringa lycka till andra.
En tredjedel av våra garderober används nämligen sällan eller aldrig, enligt en studie från Svenska miljöinstitutet, IVL.
"Inte en trendspaning"
Men vad är det då vi allra helst suktar efter på andrahandsmarknaden? För fjärde året i rad släpps Tradera Circular Brands, en sammanställning av de mest eftertraktade mode- och skönhetsvarumärkena på Tradera, som är Sveriges största marknad för second hand och begagnat.
– Det här är inte en trendspaning, det är en spegling av vad som efterfrågas, säljs och cirkulerar i praktiken. Genom att lyfta goda exempel vill vi inspirera fler att designa, producera och konsumera mer cirkulärt, säger Sofia Hagelin, kommunikationschef på Tradera.
Det säljer snabbast i landet
Precis som förra året toppar det klassiska friluftsmärket Fjällräven. En annan trend som går att se är att flera svenska märken håller sig i toppen.
Märket som säljer absolut snabbast är en kombination av dessa. Det är produkter från svenska friluftsmärket Astrid Wild man måste köpa extra fort av, om man ska ha chansen innan det försvinner till någon annan.
När det gäller parfymer ser vi även här ett svensk varumärke. Se alla listor nedan!
Populäraste märkena överlag
1. Fjällräven
2. Ralph Lauren
3. Polarn O. Pyret
4. ARKET
5. Peak Performance
6. Rodebjer
7. Totême
8. Gant
9. Our Legacy
10. Patagonia
11. Carhartt
12. H&M
13. Haglöfs
14. Acne Studios
15. Houdini
16. Marimekko
17. Barbour
18. Levi’s
19. Lindex
20. Stone Island
21. Didriksons
22. ADOORE
23. Odd Molly
24. Gudrun Sjödén
25. Mini Rodini
Populäraste damkläder
- ARKET
- Totême
- Rodebjer
- Ralph Lauren
- ADOORE
Populäraste herrkläder
- Ralph Lauren
- Our Legacy
- Carhartt
- Stone Island
- Barbour
Populäraste parfymmärken
- Byredo
- Chanel
- Dior
- Tom Ford
- YSL
Beräkningarna baseras på: Antal sökningar, antal sålda artiklar, genomsnittligt försäljningspris, genomförsäljningsgrad. All data avser perioden 1 mars 2024 – 28 februari 2025 och bygger på faktisk försäljning och beteendedata på Tradera.