Bahar Pars startar podd om skönhetsnormer

Bahar Pars är aktuell med podcasten "Fake it til you make it".
Skådespelaren och regissören Bahar Pars, kanske mest känd från succéfilmen En man som heter Ove, har i hela sitt liv påverkats av och kämpat med rådande skönhetsideal och -normer. Samtidigt upplever hon att få pratar om problemen. Nu startar hon en podd där hon tar upp ämnet. "Vi kvinnor är fortfarande objektifierade", säger hon.

Bahar Pars, 40, blev Parvaneh med hela svenska folket i december 2015. Då hade filmen En man som heter Ove premiär, där hon spelar grannen som sakta men säkert bryter igenom Oves hårda skal vilket leder till en oväntad vänskap. Filmen blev en stor succé och är i dag en av de mest sedda svenska filmerna någonsin. Bahar Pars blev ett namn på allas läppar.

Men karriären startade inte då – genom åren har Bahar Pars stått på en rad olika teaterscener och också regisserat flera kortfilmer. Nu startar hon en egen podd, där hon får utrymme att prata om ett ämne som följt henne genom åren och som hon fortfarande kämpar med.

Annons

– Det är en podd som bara ska handla om skönhet, allt som har med kroppen att göra och vad det innebär att vara kvinna. Det ska handla om normerna vi har vuxit upp med. Jag har aldrig träffat en kvinna som inte bantat eller haft något hon inte varit nöjd med, oavsett position i samhället. Vi kvinnor är fortfarande objektifierade, säger hon.

Bahar Pars är aktuell med podden
Bahar Pars är aktuell med podden Fake it til you make it. Foto: Zahara Pars
Annons

Podden, som fått namnet Fake it til you make it, består av tio 25 minuter långa avsnitt där Bahar Pars diskuterar och problematiserar olika aspekter av skönhetsnormen. Till sin hjälp har hon en rad kända och okända gäster.

Utseende är något jag har slagits med i hela mitt liv

– Det blir väldigt koncentrerat eftersom vi bara har 25 minuter. Vi går in och bara köttar på om det ämnet som är aktuellt. Jag har saknat en podd om det här ämnet. Det öppnas en klinik för fillers och ingrepp i varje hörn, men vi pratar aldrig om det. Det finns ingen plattform, så det vill jag att podden ska bli.

Bahar Pars om utseendefixering

Tankarna på utseende och hur kvinnor ständigt bedöms baserat på sin utsida har länge intresserat och berört henne. Bahar Pars kom till Sverige från Iran som tioåring 1989 tillsammans med sin mamma och småsyskon. Under uppväxten kände hon sig ofta annorlunda och utanför på grund av sitt utseende.

Annons

– Utseende är något jag har slagits med i hela mitt liv. Det är det här med att inte vara normativt snygg, men ändå exotifierad. Jag hade mycket mörkare hår och grövre hårstrån, och det var jättesvårt i relation till mina vita tjejkompisar. Det blev dubbelt – dels hade jag mitt eget skönhetsideal hemifrån och dels fanns det den här vithetsnormen som jag aldrig kunde uppnå. Det går inte att förändra sitt dna.

Jag har alltid varit söt och exotisk, men aldrig vit

Omslagsbilden för Bahar Pars podd
Podden Fake it til you make it har premiär den 30 oktober. Foto: Nordic entertainment group

När Bahar Pars började skådespela i början av 2000-talet blev hon snabbt varse branschens fokus på utseende. Att unga tjejer premierades när rollerna skulle delas ut och att vithetsnormen existerar även här, blev snart tydligt.

– Jag har alltid varit söt och exotisk, men aldrig vit. Och det ska man helst vara om man är skådespelare. Det här märkte jag i Iran också, där ska man helst ha gröna ögon och ljusbrunt hår om man vill bli skådespelare. Så var det ju här också för 50 år sedan, det var skönhet som gjorde att man kunde ha en chans till en roll.

Att vara feminist – och gilla smink

Enligt Bahar Pars har fixering kring både utseende och ålder börjat ifrågasättas allt mer i hennes bransch. Inte minst metoo-rörelsen har satt stenen i rullning.

– Stora Hollywoodstjärnor pratar i dag om att de är lika gamla som Tom Cruise, men medan han får fortsätta spela hunk får de spela mammor. Sedan är det för tidigt att säga vart den här diskussionen kommer att leda. Det måste förankras i oss kvinnor, det är vi som har de här normerna med oss i vårt dna.

I podden diskuterar hon dilemmat i att vara en stark feminist och samtidigt vilja vara smal, snygg och attraktiv. Bahar Pars säger att det är något hon själv också brottas med.

– Jag är jätteintresserad av skönhet och hur man gör för att inte åldras. Jag tycker det är häftigt att man kan göra ingrepp och jag experimenterar gärna med smink. Men samtidigt vet jag ju att det här är en fälla för att vi kvinnor inte ska känna oss tillräckligt värdefulla och för att vi ska konsumera mer. Och det här är globalt – normen ser väldigt olika ut i olika delar av världen, men vi står alla under samma paraply. Det är mentalt utmattande att vara kvinna.

Bahar Pars släpper första avsnittet av podden
I hela sitt liv har Bahar Pars brottats med skönhetsnormer och samhällets krav på utseende. Foto: Zahara Pars

Bahar Pars om att prata med barn

Bahar Pars är mamma till åttaåriga dottern Ariel, som hon har tillsammans med regissören Linus Tunström. Att inte föra vidare destruktiva normer som leder till utseendefixering till sitt barn, är viktigt för Bahar Pars. Samtidigt konstaterar hon att det är otroligt svårt.

– Det handlar mycket om mitt eget språk, hur jag pratar med henne. Jag säger var och varannan sekund att hon är väldigt söt och min lilla fjäril. I nästa andetag säger jag att hon är bra som hon är. Jag gör fel hela tiden! Samtidigt tar hon intryck från samhället i stort och jag känner mig ibland lite chanslös mot den kraften. Alla mammor vet att det man säger nej till vill barnet bara ha ännu mer.

Jag vill komma bort från skammen

Med podden vill hon nu lyfta samtalet om vem det egentligen är som bestämmer över kvinnors kroppar. Samtidigt hoppas hon kunna göra andra kvinnor uppmärksamma på hur skadligt och kontraproduktivt det är att att skuldbelägga och döma varandra.

– Jag vill komma bort från skammen. Vi kommer att bli enade som kvinnor om vi förstår att hela systemet är byggt på att vi ska skamma varandra. Det här är en feministisk podd, men jag vill också att den ska vara kul att lyssna på. Det ska vara lite som en tjejmiddag, där det är väldigt högt i tak. Under inspelningarna har jag nästan glömt bort att det ska sändas ibland, och det bjuder jag på om det kan förändra något.

Betydelsen av En man som heter Ove

Det har snart gått fyra år sedan premiären av En man som heter Ove, filmen som sedermera nominerades till både Guldbaggar och Oscarstatyetter. Bahar Pars har i intervjuer berättat att hennes liv kan delas in i ett före och ett efter En man som heter Ove. Att filmen skulle få en så enorm betydelse för hennes karriär hade hon inte kunnat ana. Men trots att filmen fick sådan enorm uppmärksamhet, tröttnar inte Bahar Pars på att prata om den.

– Den rollen har gett mig utrymme att göra min röst hörd och att få göra en massa saker som jag annars inte upplevt. Därför är jag väldigt ödmjuk i det här, det är troligen det viktigaste jag gjort. Den har förändrat så mycket för mig men också strukturellt, den skakade om väldigt mycket. Och jag vet inte hur många filmer man får göra som har den kraften.

Bahar Pars tillsammans med Rolf Lassgård som spelar titelrollen i
Bahar Pars tillsammans med Rolf Lassgård som spelar titelrollen i En man som heter Ove. Foto: Jessica Gow/TT

Bahar Pars sommarprat i P1 2017

I sitt sommarprat från 2017 berättar Bahar Pars om episoder ur sitt liv som varit betydelsefulla och som format den hon är i dag. Bland annat om hur hon tillbringade dagarna på skoltaket istället för i klassrummet som liten, hur hon köpte en bil innan hon hade körkort och övningskörde på nätterna, hur hon bytte efternamn för att hon kände för det och hur hon slog sig in på skådespelarbanan trots sin mammas oroliga varningar.

Jag föddes samma år som revolutionen i Iran 1979 och är ett revolutionsbarn

Det är lätt att få intrycket av att hon är en person med stor självsäkerhet och mycket jävlar anamma. Det drivet har hon alltid haft med sig, säger hon.

–  Det har nog att göra med att jag är uppväxt med en mamma som på riktigt har älskat mig oavsett vad jag har gjort, jag har alltid vetat att hon finns där. Sedan vet jag inte varför jag har varit så knäpp, det känns som om jag aldrig har någon ro. Jag föddes samma år som revolutionen i Iran 1979 och är ett revolutionsbarn. Jag liksom föddes i en förändring och jag tror det har drivit mig.

Samtidigt, medger hon, har det inte varit gratis att alltid stå upp för sig själv och vara den som går sin egen väg.

– Man blir trött och man får mycket skit. Jag har varit utbränd i perioder då jag bara stannat hemma. Jag har fått gå i terapi och lära mig acceptans och framför allt att välja mina strider. Man kan inte bli omtyckt överallt helt enkelt.

Debuterar som långfilmsregissör

Förutom podden har Bahar Pars flera projekt på gång. Hon ska spela in en långfilm i regi av Lovisa Sirén och dessutom debutera som långfilmsregissör. Ett projekt som hon ser fram emot med skräckblandad förtjusning.

– Det är en komedi som jag har skrivit under lång tid. Den handlar mycket om identitet och viljan att passa in, det är det temat jag återkommer till hela tiden. Jag är jättenervös inför det. Jag är stor i käften och har en åsikt om allting, så nu är det verkligen upp till bevis.

Jag ser det lite som mitt kall

Men just nu är podden i fokus. Det första avsnittet släpps den 30 oktober och för Bahar Pars är det ett format som passar henne som handen i handsken.

– Det är härligt för man är så fri, jag har inte haft den friheten tidigare. Sedan tänker jag också att om man har en röst i samhället som jag ändå har, ska man använda den. Jag ser det lite som mitt kall.

Fake it til you make it har premiär den 30 oktober 2019 på sajten I like radio och där poddar finns.

Mer nöjesinnehåll från allas.se: