Därför får Taylor Swift folk att flockas på museum – ser du likheten med originalet?
Vad har ett tyskt konstmuseum att erbjuda Swifites? Inspirationen till öppningslåten på Taylor Swifts skiva The life of a showgirl ska det visa sig.
Taylor Swifts fans är ofta lite mer än vanliga fans. De gillar inte bara att lyssna på musiken och gå på en konsert – de går all in. Dyker upp på spelningarna i egensydda replikor av scenkläderna, tillbringar veckor med att göra vänskapsarmband som de byter med andra likasinnade. Men framför allt är de detektiver som gräver djupt ner i alla små detaljer som rör stjärnan. Det är en symbios, Taylor själv älskar att lägga ut små ledtrådar till fansen.
Hon har turnerat världen runt med The eras tour och sen plötsligt, utan förvarning, dyker hon upp i pojkvännens, amerikanska fotbollsspelaren Travis Kelce, podcast New heights med en stor väska. I den filmade podden plockar hon upp en vinyl och avslöjar att en ny skiva är inspelad och släpps tredje oktober. Under turnén, 149 spelningar under två år, har hon flugit fram och tillbaka till Stockholm för att skriva och spela in tillsammans med stjärnproducenterna Max Martin och Shellback.
Fansen var snabba med att peka ut Ofelia-tavlan
Som ett exempel på Taylors ledtrådar så las den här podcasten ut den 12:e augusti, klockan 12:12 – eftersom det är den 12:e skivan. Och i oktober året innan la hon upp en video från arenan hon skulle spela på där hon stannar framför sektion A12 – vilket fansen nu tolkat som en ledtråd till att en nyhet skulle släppas 12 augusti.
I podden är skivomslaget blurrat men två dagar senare avtäcks det och visar en Taylor klädd i showgirl-strass nedsjunken i ett badkar med bara en bit av ansiktet över ytan.
Redan här börjar fansen peka mot en målning av Ofelia, från Shakespeares Hamlet.
Konstnären är John Everett Millais och tavlan hänger på Tate modern i London. Och detektiverna hade rätt, när låtlistan avslöjas heter öppningsspåret The fate of Ophelia.
”Det är en lek med Ofelia från Hamlet, som drevs till vansinne av kärlek och på grund av det blir hon galen och drunknar. Min version är att du räddade mig från det ödet. Att träffa någon och hitta någon som ändrar den väg som ditt liv kunde ha tagit. Så det är väldigt dramatiskt, såklart, eftersom det är jag”, sa Taylor med ett skratt på brittiska radioprogrammet Capital FM.
Men när musikvideon släpptes fick fansen titta mot Tyskland i stället för Tate modern i England. I öppningsscenen återskapar Taylor mycket riktigt en tavla av Ofelia – men den målad av Friedrich Wilhelm Theodor Heyser som hänger på Weisbaden museum.
Dit flockas nu fansen och museet bjöd därför in till en specialvisning 2 november – med gratis entré för de som klär sig som Taylor eller Ofelia. Platserna sålde så klart slut direkt.
Blandad kritik mot musiken och de litterära blinkningarna
Skivan har mottagit blandad kritik, vilket även hennes beslut att tolka om Shakespeares dramer har. I låten Love story från 2008 får Romeo och Julia ett lyckligt slut och Ofelia räddas från sitt tragiska öde. Alla älskar väl ett lyckligt slut? Men en del feministisk kritik påpekar att det är lite gammalmodigt att det lyckliga slutet kommer av att bli räddad av en man. Men det är också Taylor Swifts estetik, ett spel på klassiska sagor där prinsen räddar prinsessan.
Och vad kritikerna än säger så är det fansen som älskar det: Första dagen streamades låten över 30 miljoner gånger – ett nytt rekord. I dag, en knapp månad senare har den fler än 300 miljoner lyssningar.
