Superflugan Suguru är på väg till Sverige – allt du behöver veta om sifferspelet

Kvinna skriver i en bok

Foto: TT/Shutterstock

Tycker du om suduko? Då kommer du älska suguru. Sifferspelet som är på väg att göra entré i Sverige.

Vi minns alla vilken suduko-feber som rådde i Sverige i mitten av 00-talet. Plötsligt satt alla med en penna och försökte klura ut hur de skulle skriva in de nio siffrorna.

Se också: Sex saker du inte visste om korsord

0:47

Efter reklamen: 6 saker du inte visste om korsord

(0:47)

Flugan kom och satte sig och blev lika självklart för många som att lösa korsord.

Nu är det dags för nästa grej: suguru.

Exempel på en suguru-spelplan. De kan varieras i det oändliga och svårighetsgraden avgörs av antalet rutor och hur många siffror som är ifyllda från början.

Över hela världen börjar människor placera siffror från 1 till 5 i rutor med hjälp av logiskt tänkande. Spelplanen är indelade i zoner som är olika stora. Se bilden ovan och lägg märke till de lite tjockare linjerna. Dessa markerar en egen zon/ram.

Suguru – två regler att hålla koll på

1. Varje inhägnad zon ska fyllas med siffror från 1 till antalet rutor som finns i ramen. Varje siffra ska finnas med en gång. Har zonen två rutor är det alltså siffrorna 1 och 2 som ska in. Har zonen tre rutor är det siffrorna 1, 2 och 3 och så vidare.

2. Ingen siffra får stå intill samma siffra vågrätt, lodrätt eller diagonalt.

Så löser du suguru – steg för steg

Låter det komplicerat? Låt oss gå igenom stegen tillsammans.

Steg 1

Se bilden nedan. De röda siffrorna kan vi börja med att placera genom uteslutningsmetoden. Högst upp till höger finns en zon som bara består av en ruta, den måste innehålla en etta. Enkelt, den zonen blir klar direkt.

Zonen som innehåller en svart trea ska ha två siffror till, en etta och en tvåa, vilket den fått här med röda siffror. Hur visste vi dessas placeringar? Jo, tvåan kunde inte vara i den nedre av rutorna för då hade den hamnat diagonalt intill tvåan i nedersta raden. Det finns därmed bara en plats där den kan placeras. Och det finns då bara en ruta över till ettan.

Steg 2

Här placerar vi nya röda siffror genom uteslutningsmetoden. I zonen längst ner finns det bara en ruta som inte redan ligger intill en fyra, nere i hörnan. Där sätter vi en fyra (röd). Till vänster är det trean (röd) som endast kan hamna i den rutan, annars ligger den granne med den svarta trean. Till höger är det tvåan som vi satte ut i steg 1 som nu blockerar alla rutor utom en, där sätter vi en ny tvåa (röd).

Hjärnforskaren: 6 tips som håller din hjärna ung och pigg

Steg 3

Upptill, i zonen som ser ut som ett ”T” kan både trean (röd) och fyran (röd) endast hamna i en ruta. Annars hade de gränsat mot samma siffra. Nertill måste ettan (röd) hamna i rutan till vänster. Då finns det bara en ruta kvar i den zonen, och alla siffror utom trean (röd) är redan utplacerade. Då hamnar trean där.

Steg 4

Hittills har vi tittat på en siffra åt gången och uteslutit alla platser den inte kan vara på. Nu tittar vi istället på en ruta och utesluter alla siffror som inte kan vara där. Rutan i den gula ringen är redan intill en etta, tvåa, trea och fyra. Bara femman (röd) är alltså möjlig.

Rutan med en grön ring ligger intill en etta, tvåa och femma, men ingen trea eller fyra. Eftersom det redan finns en fyra i den zonen så måste det vara trean (röd) som ska placeras där.

11 svåra pussel – för dig som vill ha en utmaning!

Steg 5

Än vet vi inte var ettan (röd) och tvåan (röd) ska vara i de två rutorna till vänster, men oavsett vilken av dem som ska placeras var, så kommer båda siffrorna att ligga intill rutan i den lila ringen. Den rutan ligger intill alla siffror utom femman (röd) som därför måste placeras just här. I och med det, vet vi också var ettan (röd) och femman (röd) ska skrivas i zonen till höger om den.

Steg 6

Klart! När vi väl satt ut ettan i steg fem finns det bara ett sätt att placera ettorna och tvåorna i de sista fyra rutorna.