Anna vill se fler kvinnor bakom rodret – grundade nätverket She Captain

Anna Mourou på sin segelbåt och kvinnor som deltar i en eskader med nätverket She Captain i Stockholm.

Foto: Privat/She Captain

Att segla är livet, om du frågar Anna Mourou Lange. Men hon gillar inte att sjölivet är så ojämlikt och vill se fler kvinnor som manövrerar båtar. Därför startade hon för tre år sedan nätverket She Captain för båtintresserade kvinnor. I dag har nätverket över 4 500 medlemmar.
– Jag vill så gärna inspirera andra till att reflektera och fråga sig "lever jag det liv jag vill leva?", säger hon.

Det är juni och året är 1980. I en segelbåt på Ålands hav sitter jazzmusikern Claes-Göran Fagerstedt – han som var en av grundarna av den välrenommerade jazzklubben Fasching i Stockholm – med sin yngsta dotter Anna i famnen.

Anna är bara fem månader gammal och det här är hennes premiärtur på havet. Hon är klädd i röda byxor och en vit stickad kofta och hon ser väldigt nöjd ut där hon sitter. Och hon vet det inte än, men förmodligen är det här grunden läggs för Anna Mourou Langes livslånga kärlek till havet och båtlivet.

Anna Mourou och pappa Claes-Göran Fagerstedt i segelbåt ute på havet 1980.

Anna Mourou Lange på sin första segelfärd i livet tillsammans med pappa Claes-Göran Fagerstedt. Foto: Privat

– Jag är uppväxt på ön Tynningö i Stockholms skärgård och segla var något vi gjorde fem veckor varje sommar. Det var helt fantastiska somrar, säger hon i dag, 40 år senare.

Seglingen blev en stor del av hennes liv under hela uppväxten. Föräldrarna skilde sig när Anna var fyra år och efter det var det Anna och pappa Claes-Göran som fortsatte med de årliga seglatserna. Ju äldre Anna blev desto mer ansvar för båten fick hon ta.

Pappa lärde mig ingenting, han liksom bara antog att jag redan kund

– Pappa lärde mig ingenting, han liksom bara antog att jag redan kunde. Jag var tio år när vi seglade från Sandhamn till Visby. Efter middagen gick pappa och lade sig. Han sa bara att jag skulle hålla riktningen med hjälp av kompassen och hålla koll bakåt så vi inte kom för nära de nya, stora Gotlandsfärjorna. "Väck mig om fyra timmar", sa han. I dag när jag ser tioåringar tänker jag att det var helt galet, men då var det inget konstigt, säger Anna och skrattar åt minnet.

Sandra bor i sin bil – var som helst i världen:

Letade andra båtintresserade kvinnor

Långt senare, år 2017, var Anna i färd med att planera en långsegling tillsammans med sin man Jesper Mourou Lange. Förutom alla praktikaliteter som skulle lösas var det flera frågor som malde i Annas huvud: Varför är det så få kvinnor som syns ute på sjön? Varför är det alltid männen som styr båten medan kvinnorna lagar maten och kastar ut fendrar? Hur hittar man andra kvinnor som är båtintresserade och hellre står vid rodret än i pentryt?

Anna Mourou ombord på en segelbåt.

Anna Mourou Lange älskar att segla och har gjort det i hela sitt liv. Foto: Privat

Anna saknade en gemenskap av andra kvinnor med båtintresse. Hon såg sällan till några kvinnor som var aktiva ute till havs. Det fanns aldrig några kvinnor att diskutera båtmotorer och olika segeltyper med och hon såg aldrig några tjejgäng som var ute och seglade tillsammans sådär som hon såg killgängen göra. Anna insåg att båtlivet fortfarande är väldigt konservativt och att gamla könsroller lever kvar.

– Flera kvinnor i nätverket berättar hur de kan vara vd i ett bolag, dela lika på föräldraförsäkringen och vara jämställd i hushållssysslorna, men på båten är hon bara hoppiland-kalle eller kock. Hur gick det till? Jag tror att det till viss del handlar om att män traditionellt sett har haft den tekniska och praktiska kunskapen och att kvinnor tror att det är svårt att köra en båt. Men det är det inte!

Anna Mourou på sin segelbåt.

Anna planerar just nu sitt livs äventyr – en tre år lång seglats tillsammans med familjen. Foto: Privat

Samtidigt visste Anna att hon måste vara långt ifrån den enda kvinnan med ett båtintresse. Hon bestämde sig för att skriva ett inlägg i gruppen Heja livet på Facebook.

– Jag frågade var jag kunde hitta andra som var seglingsintresserade. En tjej svarade och undrade varför jag inte startade något själv. Och jag som är entreprenör i grunden tänkte – ja, varför gör jag inte det? Samma kväll startade jag en egen grupp på Facebook, säger Anna.

Grundade She Captain – har i dag 4 000 medlemmar

Gruppen fick namnet She Captain och nu gick allting snabbt. Snart hade Anna grundat en ideell förening och på bara några få år har antalet medlemmar i nätverket vuxit till över 4 500 personer. She Captains syfte är att sammanföra kvinnor med båtintresse och låta dem utöva det intresset i en trygg miljö. Genom föreningen får oerfarna segelfantaster testa på hur det är att segla, och kvinnor som äger en båt men är ovana att köra den får öva på att vara kapten och ta kommando.

Kvinnor vill gärna invänta rätt tillfälle att ta över rodret eftersom vi inte vill riskera att göra fel och få kritik. Men rätt tillfälle kommer aldrig

– Kvinnor vill gärna invänta rätt tillfälle att ta över rodret eftersom vi inte vill riskera att göra fel och få kritik. Men rätt tillfälle kommer aldrig. Så även om vi är jämnt representerade till havs syns det inte. Vi kvinnor behöver en möjlighet att få de här praktiska färdigheterna i ett sammanhang där vi känner oss säkra. Därför började vi våra eskadrar och där hittade vi nyckeln till att få ut fler kvinnor på havet, säger Anna.

130 kvinnor aktiva i nätverket She Captain framför ett hamnkontor i Stockholms skärgård.

2019 deltog 130 kvinnor i en She Captain-eskader med 30 båtar. Det är världens största helt kvinnliga eskader, enligt Anna. Foto: She Captain

Eskader är ett ord som används inom bland annat militären, och betyder att flera fartyg eller båtar seglar tillsammans i grupp. She Captain arrangerar eskadrar här i Sverige, men också på Medelhavet och i Västindien. Man reser i grupp och seglar tillsammans i ett antal båtar – förra året deltog 130 kvinnor på 30 båtar under en eskader i Stockholms skärgård. Besättningen är noga sammansatt så att den som saknar erfarenhet får segla med en erfaren kapten.

Vill göra båtbranschen mera jämställd

She Captain jobbar också med att påverka och förändra gamla invanda mönster och normer inom båtbranschen. Det här är något Anna brinner passionerat för.

10 saker som borde göra ALLA kvinnor vrålförbannade

– Hela båtvärlden frågar sig – var är alla kvinnor? Och jag säger att vi är ju här, vi är intresserade, men ni pratar inte till oss. Om ni inte ens inkluderar oss på bilder i er marknadsföring och skriver "hej grabbar" i era texter, ja då kommer vi inte lägga våra pengar på era produkter. Vi förstår inte ens att vi är tilltalade

Anna säger att hon försöker få båtbranschen att inse något som till exempel bilbranschen redan förstått i tio år.

– Nämligen att 80 procent av alla stora inköp i ett hushåll blir av först när kvinnan i familjen bestämmer att det är rätt beslut. Därför måste man inkludera kvinnorna i exempelvis sin marknadsföring. Men nu märker vi att det börjar hända saker i båtbranschen också, och det är så häftigt att få vara med på den resan.

Har jobbat som producent och jazzsångerska

Att Anna skulle gå i bräschen för något som skulle kunna kallas för en feministisk revolution till havs, är kanske inte så konstigt. Hon är nämligen inte en person som räds en utmaning.

Magnus Carlsson, Anna Mourou och Thomas Deutgen fotograferade i samband med presentation av SVT-programmet Dansbandskampen 2008.

Anna Mourou Lange var programledare för Dansbandskampen i SVT 2008 tillsammans med Magnus Carlsson och Thomas Deutgen. Foto: Marc Femenia/TT

Under sin karriär har hon bland annat jobbat som jazzsångerska, dansare och jurymedlem i SVT-satsningen Dansbandskampen. Hon utbildade sig inom PR och har bland annat varit presskontakt för bandet Ace of Base och presschef för internationella hip hop-stjärnor som 50 Cent, Snoop Dogg och Nas under deras Europaturnéer. Hon har drivit ett eget produktionsbolag och hon har delat ut pris på Grammisgalan. Att tacka ja till udda uppdrag har blivit något av hennes specialitet.

Linda reste jorden runt ensam för att hedra sin mamma

– Jag tror att jag har vågat gå en egen väg och inte bara göra saker som andra tycker att jag borde göra. Jag har vågat tacka ja till saker som inte alltid har varit så smarta eller bra men ack så roligt, och det har gjort att min karriär har blivit ganska bred och knasig. Men det är det jag brinner för nu – att visa att det går att bryta normer, säger Anna.

Familjen ska segla över Altanten

Själv står hon nu inför det största äventyret hittills i livet. Den där långresan hon och maken Jesper planerat i snart tio års tid ska äntligen bli av. I september ger sig familjen – Anna, Jesper samt barnen Olof, 7, och Vira, 5 – ut på en lång seglats. I tre år räknar de med att vara iväg – och resan går bland annat via Medelhavet och Kanarieöarna till Karibien, Galapagosöarna, Asien och Australien.

Anna Mourou, Jesper Mourou Lange och barnen Olof och Vira på segelbåt.

Anna med familjen – maken Jesper Mourou Lange och barnen Olof och Vira. Alla är vana seglare och ser fram emot det stora seglingsäventyret som tar sin början i september 2020. Foto: Privat

– Vi tänker ta det lite som det kommer. Vi kanske tröttnar på havet och fastnar på Barbados och börjar odla ananas. Eller så blir vi förälskade i någon plats och stannar där i två månader. Det är de äventyren vi vill åt. Vi har en grov plan, men sen måste livet få ske.

Det är de äventyren vi vill åt. Vi har en grov plan, men sen måste livet få ske

Eftersom resan har funnits med i planerna länge har barnen Olof och Vira alltid varit medvetna om den. Anna säger att de är minst lika peppade som föräldrarna, även om de kanske inte fullt ut förstår vad det innebär att vara borta så lång tid. Anna och hennes planerar att hemskola barnen under tiden de är iväg, eftersom de blir utskrivna ur det svenska skolsystemet.

Anna Mourou under en segeltur med barnen Olof och Vira

Anna under en segeltur med barnen Olof och Vira. Foto: Privat

– De tycker bara att det ska bli väldigt roligt. När vi plockade bort julpyntet i januari valde vi ut vilket som skulle få komma med till båten. Vi pratar om vilka leksaker som ska få följa med och vilka ämnen vi ska ha i "båtskolan". Vi försöker hela tiden göra det till en kul grej.

Så jobbar en "digital nomad"

När familjen ger sig ut på sin långsegling är det självklart att Anna står bakom rodret. Hennes pappas rättframma sätt att låta dottern ratta segelbåten och ta ansvar redan i mycket ung ålder, har gjort att hon i dag känner sig hemma i kaptensrollen. Bakom rodret är hon i sitt rätta element.

– Det jag älskar med segling är kombinationen av frihet, meditation och äventyr. Att få de där stunderna av totalt fokus utan distraktioner, och sen helt plötsligt blåser det upp eller något går sönder och man måste fixa det själv. Sedan jag fick barn har jag också sett vad seglingen gör med oss som familj. Det är ett kravlöst umgänge med barnen utan att vi behöver en massa utrustning eller saker. Vi kommer till nya platser, går på upptäcktsfärd och är i naturen.

Anna Mourou i en segelbåt ute till havs.

Anna i sitt rätta element – på havet. Foto: Privat

Som bäst håller Anna på att skaffa sig kunskap om elsystem, motorer och hur man manövrerar i hård vind bland annat. Saker som hur de ska göra med huset hemma i Stockholm och hur ekonomin ska gå ihop är andra tankenötter som ska lösas.

Ann drömde om ett nytt liv: ”Jag sa upp mig – och kastade loss”

Vi ville leva här och nu också, för tänk om något händer så att vi inte kommer iväg?

– Vi har inte ägnat de senaste tio åren åt att spara pengar till det här. Grunden har hela tiden varit att vi inte kan skjuta upp livet, och bara vänta på vår resa. Vi ville leva här och nu också, för tänk om något händer så att vi inte kommer iväg? Min man bestämde sig till exempel för att byta bana och börja plugga juridik, 45 år gammal.

Anna planerar att försörja familjen genom att bli en "digital nomad", som tack vare datorn kan jobba från vilken plats som helst. Hon samarbetar redan nu med flera stora varumärken och producerar innehåll för deras olika marknadsföringskanaler.

Vill inspirera och utmana med seglingen

Anna säger att det enda som oroar henne lite inför resan är att lämna åldrande föräldrar här hemma. Skulle något hända känns det jobbigt att vara så långt borta och barnen är vana vid att ha far- och morföräldrar nära. Men saker som andra kanske hade stressat upp sig för – som att ge upp sin karriär – rör henne inte i ryggen. Och hon hoppas att andra ska följa i hennes fotspår.

– Jag vill så gärna inspirera andra till att reflektera och fråga sig själva "lever jag det liv jag vill leva? Kan jag göra någon förändring som möjliggör att jag kan göra det jag egentligen vill göra?". Detta är min stora drivkraft, att bryta normer och inspirera andra att göra saker de inte trodde att de vågade.

Samtidigt som Anna förbereder sig för sitt livs äventyr fortsätter She Captain att växa. Styrelsen står inför en utmaning i att se över intäktsmodeller så de kan anställa personer som sköter det dagliga arbetet.

– Vi börjar nå en gräns där det närmar sig oavlönat kvinnoarbete, och det är inte riktigt i linje med våra värderingar om man säger så.

Anna Mourou ute till havs.

Anna jobbar för att fler kvinnor ska våga manövrera sina båtar och ta större plats ute till havs. Foto: Privat

"Har gått samman för att köpa båt"

För Anna är det smått otroligt hur föreningen har vuxit på så kort tid.

– Känslomässigt har jag inte riktigt tagit in det, för jag har så fullt upp med att lösa alla frågeställningar som ständigt dyker upp. Men när jag stannar upp och tar in det våra medlemmar berättar om vad vi har möjliggjort för dem blir jag väldigt berörd, säger hon, och fortsätter:

– Kvinnor berättar till exempel hur de har funnit varandra och gått samman för att köpa båt. Andra kvinnor berättar att de ägt en båt i 20 år, men aldrig varit ute på egen hand. Efter en helg lossnar allt och de vågar ge sig ut. Det är ju helt fantastiskt och det ger mig kraft att fortsätta kämpa med det här.

Mer intressant innehåll hos allas.se: