Erika, 55, är lastbilschaufför – vill locka fler kvinnor till branschen

Bild på lastbilschauffören Erika Trell och hennes lastbil med dekaler.

Foto: Cim Tjäderborn

Erika Trell är kvinnlig lastbilschaufför och har jobbat i branschen i 35 år. Hon har sätt förändringen som skett genom åren.

– När jag började så var det ju ingen som ville ha tjejer, berättar hon.

En blå lastbil med vita tigrar på sidorna av hytten kör in på en parkering i utkanten av Malmö. Ur lastbilen kliver Erika Trell. Hon har långt, blont hår och läppglans. Fram på fordonet står det Mer vild än tam och det är Erika i ett nötskal. Hon har kört lastbil sedan 1987. Bara två år senare, 1989, fick hon sparken efter att hon hade lackat snöleoparder på sitt tjänstefordon. Då blev hon sin egen.

– Då tog jag kunderna med mig och gick, vilket det företaget kanske ångrar lite i dag, säger Erika.

Erika Trells lastbil Lastbil täckt med motivlack och dekaler.

Erikas lastbil är täckt med motivlack och dekaler. Foto: Cim Tjäderborn

Få kvinnor är lastbilschaufförer

Traditionellt sett är yrkeschaufför ett mansdominerat yrke, men det är en bransch i förändring. År 2017 var sex procent av alla yrkeschaufförer kvinnor i Sverige men redan 2018 var motsvarande siffra åtta procent. När Erika började köra lastbil var det ännu färre kvinnor i branschen. Hennes yrkesbana började som busschaufför men hon närde hela tiden en dröm om att köra lastbil. Den drömmen blev verklighet ungefär samtidigt som hon blev mamma för första gången.

– Jag hade tre dagar kvar på min mammaledighet, då ringer Arbetsförmedlingen och säger att de hade tjänst, säger hon.

Erika kom till anställningsintervjun på åkeriet i tighta läderbyxor och högklackade skor. Nu i efterhand skrattar hon åt minnet och beskriver situationen som lite pinsam.

Det finns alltid någon som inte tycker om tjejer

Be a lady they said – feministiska klippet alla borde se

Som kvinna i en mansdominerad bransch har hon stött på många motgångar genom åren på grund av sitt kön. När hon började som lastbilschaufför var det ett hårdare klimat och hon har kämpat sig fram. I dag har hon mer skinn på näsan och känner att hon genom sitt yrkesval har bekräftat att tjejer kan de med. Men ibland händer det att hon träffar någon från den gamla generationen som inte tycker att kvinnor ska vara i branschen.

– Det finns alltid någon som inte tycker om tjejer, säger Erika.

Allt fler tjejer söker transportinriktning

En av de större trenderna inom transportyrket är att allt fler tjejer har börjat söka sig till området. År 2014 var antalet tjejer i årskurs två på gymnasiets transportyrkesprogram cirka 308 stycken. Bara fem år senare, 2019, hade siffran ökat till 540. Det motsvarar en dryg fjärdedel av alla elever. Och Erika vill bara ha tjejer i sin hytt när skolorna ringer och frågar om praktikplatser.

– Det är för att jag vill att de ska bli lite som jag, lite tuffa, säger Erika.

Porträtt av hunden Tarzan finns alltid med i Erika Trells lastbil.

Erikas hund Tarzan finns alltid med henne i lastbilen – nu främst som fotografi eftersom han har börjat bli gammal och har det bättre hemma hos husse. Foto: Cim Tjäderborn

Oftast är det hunden Tarzan som sitter på passagerarsätet bredvid Erika. Men Tarzan har börjat bli gammal och får numera ofta stanna hemma med husse. I hytten står det nu i stället ett foto av den fyrbente familjemedlemmen varsamt placerad på sängen bakom sätena.

Erika får också ibland sällskap av sina barnbarn och hon berättar att det ena barnbarnet har åkt med i lastbilen sedan hon bara var sex månader gammal. I dag är barnbarnet åtta år gammalt och tycker fortfarande att det är lika roligt. Erika tror att det är bra att barnen får vara med och lära sig och ställa frågor. Även Erikas egen dotter fick följa med i lastbilen redan när hon föddes.

– När mitt barn var ett år så fick jag inget dagis utan hon fick åka med. Det blev nästan ett helt år i lastbilen så det var bara in med blöjor och göra transporterna ändå, säger hon.

5 yrken med minst andel kvinnor

  1. VVS-montörer: 1 procent.
  2. Byggnadsarbetare och snickare: 1 procent
  3. Installationselektriker och serviceelektriker: 2 procent
  4. Motorfordonsmekaniker och fordonsreparatörer: 4 procent
  5. Yrkeschaufförer: 7 procent

Så bränner kvinnor ut sig på sysslor i hemmet – som män inte märker

Mer intressant innehåll hos allas.se: