Vi minns Folkabubblan: En av 70-talets mest populära bilar

Foto: Olle Wester/Expressen/TT

Volkswagens folkvagn, känd som Bubblan, har en alldeles speciell plats i våra minnen.
Den karakteristiska formen, motorns välkända ljud och polisbilarna på Sveriges gator under 70-talet.
Allas tar en nostalgisk tripp och djupdyker i Folkabubblans historia!
Se också: Det här kostade bio, kaffe och mjölk förr i tiden
1:9

Efter reklamen: Se också: Det här kostade bio, kaffe och mjölk förr i tiden

(1:9)

Slå på ljud

Folkabubblan, även kallad Bubblan, var en bilmodell av Volkswagen Typ 1, ursprungligen tillverkad i den tyska fabriken Volkswagenwerk.

Den första ritningen av modellen gjordes av bilkonstruktören Ferdinand Porsche. Tanken var att bilen skulle rymma fyra personer, ha en toppfart på 100 km/h och vara billig i inköp – en folkbil för alla.

Biltillverkningen startade år 1938 och efter andra världskriget började modellen exporteras. År 1972 var Bubblan världens mest tillverkade bilmodell.

Ett tjusigt exemplar av Bubblan av 1953 års modell.

Foto: National Motor Museum

Minns du året 1983? Här är svenska höjdpunkterna

Bubblan: Från storhetstiden till 2003

Ett kännetecknande drag var placeringen av motorn baktill, vars karakteristiska ljud ofta kunde höras på avstånd.

Strålkastarna följde den rundade formen på flyglarna och bilen hade till en början delad bakruta.

Folksamling vid en Bubbla. Kanske berodde det på att det var Gösta ”Snoddas” Nordgren som satt vid ratten?

Foto: Olle Wester/Expressen/TT

På 60-talet var ljusbeige en vanlig färg medan de mer klatschiga färgerna grön och orange blev populära på 70-talet. Förutom Typ 1 fanns även Typ 3, som var en större version, samt en cabrioletmodell.

Totalt hade 21,5 miljoner Bubblor nått marknaden när tillverkningen upphörde år 2003.

Ja, så här gulliga kunde polisbilarna vara när Bubblan rullade på gatorna 1975.

Foto: SVT/TT

Maträtterna vi minns (och hatar att minnas) från 70-talet