Dubbelvinst för allas.se på prestigefull gala

Allas.se är vinnare av tidskriftsgalan dubbelt upp.

Foto: Christina Uhlin
Allas.se är Årets tidskrift – populärpress! Det står klart efter den prestigefyllda prisutdelningen på Tidskriftsdagen i dag, där allas.se dessutom tog hem priset för Årets ljud och rörligt i och med reportageserien #SistaSlaget.
– Det är så många exceptionellt kompetenta medarbetare som gjort detta möjligt, säger Jens Dahlkvist, chefredaktör på allas.se.

För första gången någonsin tävlade papperstidningar och webbsidor mot varandra i Årets tidskrift, tidigare har kategorierna delats upp och två pris har delats ut. Det gör att allas.se kan ståta som historiska vinnare.

– Jag är helt makalöst, otroligt glad och stolt. Vilken fantastisk resa och vilket underbart lagarbete som gjort att vi nått dit vi är i dag. Det är så många exceptionellt kompetenta medarbetare som tillsammans gjort detta möjligt. Som varje dag gör sitt yttersta för att skapa bra journalistik och innehåll till våra älskade läsare, tittare och följare. Detta är ett ovärderligt kvitto på allt det arbetet, säger Jens Dahlkvist, chefredaktör på allas.se.

Stark känsla i berättandet

Juryn, som bland annat bestod av SVT-vd:n Hanna Stjärne, medgav före utdelningen att det varit osedvanligt svårt att kora en vinnare. Konkurrensen var knivskarp – och motiveringen gav rikligt beröm åt vinnaren allas.se:

”Stark kärlek till användarna. Stark känsla för deras berättelser. Stark tonträff i text, bild och video. Årets vinnare är en varm vän i vardagen, precis som sina användare. Tillväxten är snabb för detta unika samarbete, där framtidens grepp och styrkorna i flera titlar samlas. Det här är den moderna familjetidningen för alla”.

Se en av alla videos från #sistaslaget

#SistaSlaget vann pris

Priset Årets tidskrift var inte det enda som allas.se kammade hem under utdelningen på onsdagseftermiddagen. Reportageserien #SistaSlaget, som handlar om mäns våld mot kvinnor och som publicerades på allas.se tidigare i år, vann i kategorin Årets ljud och rörligt.

”Vinnaren förflyttar sig själv och sitt uttryck till en ny plattform utan att tappa vare sig kvalitet eller fokus på berättelserna. Att de starka vittnesmålen dessutom träffar rakt in i en fråga som inte bara berör den som ser, lyssnar och läser utan hela samhället imponerar”, motiverade juryn sitt beslut.

Allas.se:s videoredaktör Cecilia Ahle, rördes till tårar, när hon fick veta att #SistaSlaget vunnit.

– Wow! Jag är helt fantastiskt glad och stolt över det här priset, då det handlar om video kring ett i dag livsviktigt ämne för en kvinna. De otroligt starka berättelserna och kvinnornas mod i #SistaSlaget har berört mig mycket och hela redaktionen på djupet, säger hon.

Samarbete är nyckeln

Allas.se lanserades i mars 2019 och har alltså, mindre än två år efter starten, nu kammat hem tidningssveriges kanske finaste pris. Gänget som ligger bakom succén är en gemensam redaktion som även gör ett stort antal papperstidningar (Allas, Allers, Hemmets Veckotidning, Året Runt, Antik & Auktion, Allers Trädgård och Matmagasinet) samt allas.se:s systersajt recept.se. Just samarbetet framhåller Susanne Lindén, chefredaktör för papperstidningarna, som nyckeln till succén.

– Tillsammans bröt vi ner barriärerna mellan print och digitalt. Vi vågade släppa taget och lät innehållet och läsaren vara det viktiga i stället för kanalen. Med alla våra varumärken, både digitalt och i print står vi starka! säger hon.

Mia levde med en våldsam man som slog henne blodig: ”Det börjar med kärlek”

Her House hjälper kvinnor och barn som utsätts för våld i hemmet

Mer samhällsinnehåll hos allas.se: