Experten: Därför är det säkrare att deklarera digitalt

Senior kvinna gör sin deklaration på internet.

Deklarera digitalt.

Foto: Shutterstock/TT
Rekordmånga svenskar väljer att deklarera digitalt och det av goda anledningar. Det är säkrare än att skicka in pappersblanketten och den som inte gör några avdrag och ska få skatteåterbäring kan få sina pengar tillbaka redan i april.

Rekordmånga deklarerade digitalt 2019

Johan Schauman, deklarationsexpert. Foto: Jeanette Andersson

Nu börjar de gul-gröna häftena från Skatteverket att dimpa ner i brevlådor runtom i landet. Mellan mitten av mars och mitten av april får drygt fyra miljoner svenskar sin deklaration hemskickad med post, men nästan lika många har redan fått den i sin digitala brevlåda.

De senaste fem åren har antalet personer som väljer att deklarera digitalt ökat med över en miljon. Under 2019 valde rekordmånga, nära på sju miljoner svenskar (6 805 591 stycken) denna form. Johan Schauman är deklarationsexpert på Skatteverket och uppmuntrar alla som fortfarande deklarerar på papper till nyfikenhet och att testa på den populära digitala varianten, även om det kan kännas lite motigt för den som är nybörjare.

– Digitaliseringen öppnar för fantastiska möjligheter, men det är förstås en praktisk utmaning om man aldrig köpte en dator i början av 90-talet när allt drog igång, säger han.

Här är datumen att ha koll på för deklarationen:

De fantastiska möjligheter som Schauman pratar om handlar framför allt om säkerhet. En vanlig rädsla när det handlar om att sköta ekonomiska ärenden digitalt är att det inte känns pålitligt. Men här understryker deklarationsexperten att det faktiskt är precis tvärtom. Den digitala deklarationen är betydligt säkrare än att lämna in en pappersblankett. Problem orsakade av feltryck och borttappade deklarationer är förvisso ovanliga, men de förekommer.

Viktiga datum: Deklarationen 2020

  • 27 februari - Det här är sista dagen att skaffa digital brevlåda om du vill få din deklaration utskickad digitalt.
  • 4 mars – De digitala deklarationerna börjar skickas ut till de digitala brevlådorna. Då kan du se hur mycket du ska få tillbaka eller betala in, förutsatt att du inte ska göra några ändringar.
  • 15 mars - 15 april – Under de här dagarna skickas pappersdeklarationerna ut.
  • 17 mars – Deklarationstjänsterna på skatteverket.se och Skatteverkets app öppnar och du kan börja deklarera digitalt.
  • 31 mars - Senaste datumet att godkänna din deklaration digitalt för pengar i april.
  • 4 maj - Senaste datum lämna in din deklaration.
  • 7 april - Utbetalningar börjar göras till de som deklarerat digitalt utan att göra några ändringar eller tillägg.
  • 9 juni - Utbetalning för de som deklarerat efter 31 mars.
  • 12 november/december - Senaste dag betala in din kvarskatt, beroende på om du fick ditt slutskattebesked i augusti eller september.

– Informationsöverföringen är helt klart säkrare än pappershanteringen. Det är helt enkelt lägre risk för missöden med digitala deklarationer, säger han.

Den som deklarerar digitalt kan alltså känna sig säker på att uppgifterna kommit in i tid, utan att behöva passa tider för brevlådor eller köa utanför Skatteverket när tidsfristen närmar sig.

Köp Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen här (reklamlänk från Aller media shop)

Känner du dig osäker på det digitala? Här är boken för dig!

I Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen får du lära dig mer om hur du kommer igång med att hantera din ekonomi via nätet. Få steg-för-steg-instruktioner hur du betalar räkningar, shoppar och skaffar ett mobilt bank-ID. I slutet av boken finns också en ordlista med vanliga digitala ord.

– Dessutom får du en kvittens på att du har lämnat in i tid när du deklarerar digitalt, säger Schauman. Det får du inte om du deklarerar på papper.

En annan fördel med att deklarera digitalt är att den som inte gör några avdrag och som ska få skatteåterbäring får sina pengar snabbare – redan i april kan de som godkänner sin förifyllda deklaration se fram emot pengar på sitt konto.

– Mellan fem och sex miljoner svenskar gör inga avdrag eller andra ändringar, berättar Schauman.

Läkarbesök i mobilen – så här gör du steg-för-steg

Om du tillhör dem som gör avdrag kan du bespara dig mycket tid och huvudbry på att fylla i uppgifterna på din digitala deklarationsblankett. Då räknar nämligen systemet själv ut hur stor skillnad dina ändringar gör på sista raden.

– Det blir enklare eftersom man slipper klura själv, säger Schauman.

5 tips för dig som ska deklarera digitalt första gången

Få ett enklare och roligare liv via nätet – ny guidebok visar vägen

Är du nyfiken på att deklarera digitalt? Här är fem tips till nybörjaren som vill komma igång!

Köp Digitant – Nya steg till ett enklare och roligare liv via nätet här (reklamlänk från Aller media shop)

Uppföljaren till succéboken Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen! Digitant – nya steg till ett enklare och roligare liv via nätet ger svar på de vanligaste frågorna för dem som vill lära sig ännu mer om digitala tjänster. I tio kapitel får läsaren lära sig att hitta roliga spel, och spelkamrater, att koppla upp sig mot streaming­tjänster som Netflix och Spotify, att hitta drömresan, träffa nya vänner, beställa matkassar och att bli en fena på att ta snygga bilder med hjälp av mobiltelefonen.

Digitant-skolan: Så loggar du in på din deklaration

Deklarera digitalt – tips!

  1. Var nyfiken!
    Alla måste börja någonstans och även om du kanske inte känner dig beredd att deklarera digitalt kan du logga in på din deklaration på Skatteverkets hemsida och kika på hur det ser ut. Längre ner får du lära dig hur du gör steg-för-steg för att logga in.
  2. Ta tekniken för vad den är
    Du behöver inte vara ett tekniskt geni för att deklarera digitalt. Ta det för vad det är! Minns du när CD-skivorna ersatte LP-plattorna? Musiken förändrades ju inte, eller hur? Det är precis samma sak med deklarationen – informationen på pappersblanketten och den på nätet är EXAKT samma, men bara i en annan presentationsform som är smidigare att hantera när man väl lärt sig.
  3. Undersök att allt är korrekt
    Precis som du alltid bör titta igenom de förifyllda uppgifterna på din pappersblankett ska du dubbelkolla så att allt är rätt i versionen du ser på nätet. Är det något som inte stämmer? Kontakta uppgiftslämnaren så att du kan justera!
  4. Avdramatisera språket
    Den som är ny i den digitala världen kan ibland bli lite förvirrad över nya ord som dyker upp. Gör dig själv en tjänst och avdramatisera terminologin genom att ta reda på vad orden som du inte förstår betyder, egentligen. Det är ytterst sällan det är några konstigheter!
  5. Be om hjälp på Skatteverkets servicekontor
    Skatteverket har ungefär 113 servicekontor runtom i landet där du kan få hjälp med att komma igång med din digitala deklaration. Du behöver inte boka någon tid utan det är bara att traska in och be om hjälp över disk. Ring till Skatteupplysningen på 0771-567 567 för att få reda på vilket servicekontor som ligger närmast dig.

  • Klicka på den lilla rutan högst upp till höger ”logga in”

  • Klicka på den legitimationsform som du använder, här mobilt bank-ID.

  • Fyll i ditt personnummer och klicka på "ok".

  • Öppna din mobil och skriv in ditt lösenord till mobilt bank-ID. Nu är du inloggad!

  • Klicka på raden "Inkomstdeklaration 1" till höger för att öppna din deklaration.

10 säkra tecken på att du är en äkta digitant

Mer samhällsinnehåll hos allas.se: