Försäkringsbolag slutar rekommendra populära Hövding-hjälmen

Hövding, airbaghjälm

Problemet med cykelhjälmen Hövding är att huvudskyddet inte hinner blåsa upp sig tillräckligt vid krock med bil som färdas i 40 km/h.

Foto: TT

Populära cykelhjälmen Hövding har varit något av en succé på marknaden. Men hjälmen har sina begränsningar, enligt försäkringsbolaget Folksams tester.
– Står du i valet mellan att ta på dig en traditionell cykelhjälm och en Hövding bör du känna till att den inte kommer att skydda dig i alla situationer, säger Helena Stigsson, forskare på Folksam till TT.

Varje år dör 15 cyklister i Sverige i krock med motorfordon. Över 1000 personer skadas. Cykelhjälm, som tidigare var sällsynta i trafiken, har blivit vanligare och vanligare. Uppblåsbara cykelhjälmen Hövding har lanserats som ”Världens säkraste”. Cyklisten bär ”hjälmen” runt nacken och Hövding registrerar cyklistens rörelser. ” Om en olycka inträffar blåser airbagen inuti kragen upp på 0,1 sek och fixerar nacken samt skyddar huvudet mot skallskador”, skriver företaget på sin hemsida.

Försäkringsbolaget Folksam har tidigare haft Hövding på listan över ”Bra val” för cykelhjälmar. Den rekommendationen har man tagit bort efter krocktester som tyska statliga testinstitutet BaST låtit göra.

Problemet är att huvudskyddet inte hinner blåsa upp sig tillräckligt vid krock med bil som färdas i 40 km/h. Cyklisten löper alltså risk att slå huvudet i bilhuven.

– Problemet med Hövding är att den inte hinner täcka huvudet, säger Helena Stigson till TT.

VD:n "En säker produkt"

I Sverige certifieras cykelhjälmar i tester där man simulerar en krock hastigheter i 20 km/h. Och Hövding är en av de hjälmar som klarat testet och som därför är CE-märkt. Men vid 40 km/h timmen reagerar Hövding alltså inte tillräckligt snabbt, enligt Folksam.

1:08

Efter reklamen: Fem frågor att ställa dig själv – som minskar din stress

(1:08)

Slå på ljud

Sofia Svensson, vd på Hövding, menar att slutsatserna går att ifrågasätta. Bland annat hänvisar hon till fem andra oberoende testinstanser som visar att Hövding är en säker produkt.

Man med Hövdinghjälm

Cyklist med populära airbaghjälmen Hövding om nacken.

Foto: TT

Hon påtalar också att även ”vanliga” cykelhjälmar skyddar dåligt i högre hastigheter.

– Även om hjälmen sitter på huvudet måste man titta på g-kraften mot hjärnan för att se om det är relevant. Hela branschen behöver göra en utveckling för att kunna möta den typen av sällanolyckor som trots allt är väldigt allvarliga.