Konstnärens pik-tog en halv miljon och stack

Jens Hannings "Take the money and run"

Foto: TT

Att sno inspiration är en sak men att sno pengar är en annan. Den danske konstnären Jens Haaning har verkligen lyckats sätta fingret på frågan vad som skiljer konst från stöld i verket ”Ta pengarna och stick”.

I slutet av september kom ett paket till konstmuseet Kunsten i danska Aalborg. Paketen innehöll konstnären Jens Haanings beställda bidrag till den kommande utställningen Work it out. En utställning om vår förhållande till arbete och pengar.. Konstnären skulle gestalta pengar och pengars värde genom att rama in en dansk och en österrikisk årsinkomst bakom glas. För detta ändamål hade konsthallen lånat ut de pengar som skulle figurera i verket. 534 000 kronor i danska kroner och Euro. Men när pappret revs av tavlorna var det tomt bakom glaset. Ny konst hade uppstått. Ett verk kallat ”take the money and run”, förklarade Jens Haaning för danska radiolyssnare.

– Verket är att jag har tagit pengarna, jag har visserligen inte sprungit men…, sa han i P1 Morgen.

"Take the money and run"

Konstnären Jens Haanings "Take the money and run"

Foto: TT

TV4:s beslut: Leif "Loket" Olsson tillbaka i Bingolotto!

I linje med utställningens tema

Konstnären förklarade att verket uppstått som en kommentar på hans egen arbetssituation. Det vill säga att han förväntades lägga ut en massa pengar ur egen ficka för att bidra med konst till en utställning där ersättningen skulle vara lägre än utlägget. En protest helt I linje med utställningens tema Work it out.

– Och jag uppmuntrar andra människor som också har kymiga arbetsvillkor att göra samma sak. Sitter du på ett skitjobb utan att få lön och i princip får betala för att arbeta så ta pengarna och stick. Det är en allmän uppmaning.

Se också: 4 krimfall som skakat världen

1:38

Efter reklamen: 4 krimfall som skakat världen

(1:38)

Konsthallen replikerade att de visst erbjudit Haaning en sjysst ersättning för hans jobb. Enligt kontraktet ska de utlånade pengarna lämnas tillbaka när utställningen slutar i januari. Enligt Jens Haaning, som gjort sig känd för provocerande innehåll förr, kommer detta dock inte att ske. Klart är i alla fall att både konstmuseet och utställningen fått sällan skådad pr.

Experterna svarar: Vad är den antika prylen värd?

Nyheten om konstnären som tar från de rika för att ge till de fattiga har spridit sig över hela världen. Lasse Andersson, chef på Kunsten, kan se humorn i verket och medger att de tomma tavlorna prickar temat Work it out. Men han menar fortfarande att det är ett kontraktsbrott. Stöld eller ej så ansluter Jens Haaning till en lång tradition i konsten. En tradition där åskådarna undrar vad det är de tittar på. Som när Marcel Duchamp släpade in ett signerad pissoar på ett galleri och hävdade att det var konst. Eller när Bertrand Lavier ställde ut en krockad Ferrari Dino på en utställning för samtidskonst i Paris 2013.

Marcel Duchamps "Fontaine"

Marcel Duchamps satte en ny ribba i konstvärlden när han hävdade att den signerade pissoaren var konst.

Foto: TT

Lavier hade själv krockat bilen och det får ju räknas som en sorts signatur. Bilen ropades in för 250 000 kronor av en turkisk konstsamlare, skriver Teknikens värld. Återstår att se om konstmuseet får tillbaka de utlånade pengarna. Eller om någon köper ”Take the money and run”. Det kan inte bli annat än en spännande upplösning.

Självlärde avantgardisten Pierre Brasseau

schimpansen

Foto: Kamerareportage/TT

Jens Haaning är, som sagt, inte den första som drar konstvärlden vid näsan. Från Sverige är kanske Pierre Brasseau det mest kända exemplet.

En fransk avantgardist som tog kritikerna med storm vid mitten av 60-talet. . De kraftiga penseldragen slog an en sträng och upphovsmannen dubbades till ”en dukens balettmästare” – innan sanningen slog ner som en bomb. Pierre var chimpansen Peter.

– Jag blev till och med polisanmäld av Konstnärernas Riksorganisation (KRO), och det hela väckte enorm uppståndelse, men jag blev frikänd, berättade journalisten och upptågsmakaren Åke ”Dacke” Axelsson för Lerums tidning 2009.

Penseldrag som vrider sig med "vildsint kräsenhet"

Konstbluffen hade kokats ihop av ”Dacke” och galleristen Yngve Funkegård. På Borås djurpark hittade de en kumpan att genomföra upptåget med. Den treårige schimpansen Peter som fick pensel och färg att jobba med. Tavlorna hängdes ut som verk av den självlärde franske avantegardemålaren Pierre Brassau. Tidningen GP gillade vad de såg.

”Pierre Brassau breder på med kraftiga tag men också med klar beräkning, man skulle vilja säga att hans penseldrag vrider sig med en vildsint kräsenhet på duken.”

Den avantgardistiska konstbluffen blev ett reportage i ”Dackes” tidning GT och ledde så klart till en del skam och ilska bland de kritiker som hänförts. Brasseaus tavlor var länge försvunna från det kollektiva medvetandet men uppmärksammades återigen vid en auktion 2009. Då var en av tavlorna till salu på Hallands auktionsverk. Borås djurpark ropade in tavlan för 2 100 kronor.

–Tavlan är en del av djurparkens historia och vi är så glada över att ha fått tillbaka den, sa parkens vd, Peter Kettil till Hallandsposten.

Spjuvern "Dacke" med schimpansen/konstnären Peter/Pierre

Spjuvern "Dacke" med schimpansen/konstnären Peter/Pierre

Foto: Kamerareportage/TT