Artikeln innehåller reklamlänkar
Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskopPåskpyssel

Nästan hälften tittar på surfplattan samtidigt som tv:n

07 feb, 2020 
https://image.allas.se/image-202049?imageId=202049&width=1320&height=1320&cropw=41.54&croph=62.5&x=29.08&y=4.02
Marcus Alm
En kvinna tittar på sin surfplatta samtidigt som hon tittar på tv i soffan.
Foto: Janerik Henriksson/TT
När undersökningsföretaget Nielsen frågade om amerikaners tv-beteende upptäckte de att nästan hälften av alla som kollade på tv samtidigt tittade på någon digital media, som surfplattor och telefoner.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Använder flera enheter samtidigt

Det är när undersökningsföretaget frågar om relationen mellan tv-tittande och användande av digitala medier som undersökningen blir intressant: Hela 45 procent av de tillfrågade svarade att de tittade på en annan enhet samtidigt som tv:n "väldigt ofta" eller "alltid". En tredjedel av de tillfrågade svarade att den tittade på sina andra enheter samtidigt som tv:n "ibland" och endast tolv procent svarade att den "aldrig" gjort det.

Detta gör folk på den andra enheten när de tittar på tv

Hela 71 procent av de tillfrågade i undersökningen svarade att de använder sin andra enhet för att lära sig om innehållet de tittar på på tv. Det kan innebära att man googlar någons namn eller namnet på filmen man ser.

Tittar du alltid på surfplattan när du kollar på tv? Då är läskudden perfekt för dig.

Läs mer och beställ här. (reklamlänk)

Läskudden hjälper dig att inte skada nacken när du tittar på surfplattan samtidigt som du kollar på tv.

Läs mer och beställ här. (reklamlänk)

Många köper produkter och tjänster de sett på reklam

Många företag och deras marknadsföringsansvariga kan glädjas: Hela 35 procent av de tillfrågade svarade att de har köpt något på sin andra enhet som de sett reklam för på tv. Denna insikt bör sporra företag att skapa strategier för hur man tar emot kunderna via andra enheter än tv:n efter att de sett reklamen.

Annons

Föga förvånande så använder sig många användare av möjligheterna till kommunikation som kommer med de digitala enheterna. 41 procent av de tillfrågade svarade att de skickat mail, sms:at eller på annat sätt skrivit meddelanden om innehållet de ser på tv. 28 procent hade skrivit på sociala medier om det de såg på tv.

Detta är Ipad-nacke

När du böjer ner ditt huvud för att titta på din surfplatta eller telefon så ökar belastningen på din nacke, skriver iform.

Visst är det enkelt att tappa koncentrationen vid tv:n och börja slösurfa eller chatta på din mobil eller surfplatta – men det är knappast bra för dig. Forskare har varnat för att belastningen på våra muskler i nacken när vi använder våra smarta enheter är hela tre gånger mer än om vi använder en vanlig dator. Detta beror på att vi böjer oss och tittar ner när vi har enheten i knäet.

Läs mer och beställ här. (reklamlänk)

Med en läskudde kan du titta på surfplattan i soffan utan att skada nacken.

Läs mer och beställ här. (reklamlänk)

Källa: Nielsen, iform

Annons