Därför höjer Ikea priset på varmkorv – beror inte på inflationen

Till vänster: Bild på Ikeas varuhus. Till höger: Bild på grundaren Ingvar Kamprad som äter varmkorv inne på Ikea.

Prishöjningen på varmkorven får förmodligen Kamprad att vända sig i graven.

Foto: TT

Så länge vi kan minnas har den klassiska varmkorven från Ikea kostat fem kronor. Från och med den 15 september går Ikea emot Kamprads sista vilja...

För första gången sedan 1995 höjs priset på varmkorv. Tidigare i sommar gick Marcus Carlsson, landschef för Ikea-food, ut med informationen om att Ikea inte hade några planer på att höja priset på korv. Nu ändras detta och priset höjs från fem kronor till sju.

Se också: Det här ska du tänka på när du handlar – spara tusentals kronor
1:01

Efter reklamen: Se också: Det här ska du tänka på när du handlar – spara tusentals kronor

(1:01)

Slå på ljud

Det vegetariska alternativet blir billigare

Medan varmkorven höjs i pris, sjunker priset på det växtbaserade alternativet från tio kronor till fem.

– Prisändringarna handlar egentligen om att kundernas efterfrågan på växtbaserat har ökat avsevärt. Så vi vill ta ansvar i samhället och göra det tillgängligt för flera människor. Därför sänker vi den vegetariska korven, säger Marcus Carlsson i en intervju med Aftonbladet.

Han fortsätter sedan att berätta vilken otrolig möjlighet det är att kunna sänka den vegetariska korven, både för samhället och planeten. Det återstår att se vilken reaktion detta får.

Har inget med inflationen att göra

I en intervju med TT säger Mattias Hennius, pressansvarig vid Ikea Sverige, att stigande inflation och höjda livsmedelspriset inte ligger till grund för beslutet. Han menar att det främst är av klimatskäl som priset på vanlig korv höjs, medan det växtbaserade alternativet blir billigare.

Spara pengar genom att leva som förr

Se klippet här!

Även tidigare i år när priset på godis och läsk ökade med hela 80 procent, gavs samma svar från Ikea. Det berodde inte heller då på inflationen, utan var på grund av ökade transport- och logistikkostnader.

Källor: Aftonbladet, Sydsvenskan, Göteborgsposten.

Prischock på toapapper och hygienartiklar väntar – hygienbolagets varning