Så överlever du i värmen – sjuksköterskans 3 bästa tips

Kvinna sitter i soffa framför fläkt för att svalka sig.

Foto: TT/Shutterstock

Värmeböljan breder ut sig över Sverige och den påverkar hälsan hos många av oss. Även om man gärna vill vistas ute när vädret är varmt så kan det faktiskt vara klokare att stanna inne, enligt sjuksköterskan som här förklarar hur vi bör tänka.

Flera är vi nog som känner oss dåsiga av värmen. De första dagarna brukar vara värst innan kroppen har vant sig, men det kan ta upp till två veckor.

Många passar på att ägna sig åt sol och bad är temperaturerna kryper uppåt. En bra kombination av värme och svalka kan tyckas, men var försiktiga!

Alla är i riskgrupp vid höga temperaturer

I en intervju med SVT Nyheter Dalarna berättar sjuksköterskan Johanna Holmkvist att vi alla är riskpatienter när temperaturen ligger närmare 30 grader. Annars brukar det framför allt vara personer med hjärt- och kärlsjukdomar.

– Det kan vara bra att ta vätskeersättning då kroppen tar upp vätskan bättre med det. Dricker du bara vatten kan det rinna rakt igenom dig, säger hon till SVT.

Här följer hennes tre bästa tips på hur du klarar av värmen.

Se också: 6 tips som får dig att sova bättre i värmen

0:53

Efter reklamen: 6 tips som får dig att sova bättre i sommarvärmen

(0:53)

Stäng fönstren för att kontrollera värmen inomhus

Under dagen när det är som varmast är det bäst att hålla fönstren stängda för att inte släppa in den varma luften. Även om man gärna vill släppa in frisk luft när det är varmt så blir det kontraproduktivt. Det är bättre att vädra på kvällen när det är svalare.

Många gånger är det faktiskt svalare att hålla sig inne och du undviker på så sätt också den starka solen.

Sola inte när det är som varmast

Sitt inte direkt i solen när det är som varmast. Sola alltså inte alls då oavsett om du gör det medvetet eller omedvetet.

5 tips: Så kan du kyla ner dig i sommarvärmen

Det går åt mycket energi och man förlorar mycket vätska om man kämpar i solen under varma dagar. Det kan leda till värmeslag om man inte är försiktig.

Sitt hellre i skuggan för att minska påfrestningen på kroppen och bär gärna luftiga plagg som andas bra.

Drick mycket vatten och gärna vätskeersättning

Vi har hört det förr men det går inte att poängteras nog!

Hur mycket vatten man ska dricka beror på en rad olika faktorer som ålder, aktivitetsnivå och sjukdomar. Men en riktlinje är att vi bör få i oss runt 1,5 liter per dygn.

Billigare än luftkonditionering: 5 prylar för dig som längtar efter svalka

När det är varmt behöver vi både mer vätska och vi svettas också ut mer salter. Om du känner dig yr eller uttorkad kan det vara bra att dricka vätskeersättning.

Relaterade artiklar

Bada i turkost vatten – här är Sveriges finaste kalkbrott och laguner

Slipp myggplågan i sommar – här är maskinerna som hjälper!