5 anledningar att äta ingefära – varje dag

ingefära egenskaper
Ingefära är inte bara gott och fungerar bra som smaksättare – den gula roten är dessutom en rejäl hälsoboost!

Ingefära kan användas i soppor, juicer, smoothies, drinkar, varma drycker, grytor och mycket mer. Eftersom den har så många hälsosamma egenskaper gör du helt rätt i att äta det varje dag.

Se också: 5 saker du inte visste om ingefära

1:25

Efter reklamen: 5 saker du inte visste om ingefära

(1:25)

5 anledningar att få i dig ingefärans goda egenskaper – varje dag!

1. Ingefära motverkar cancer

En studie från 2012 publicerad i British Journal of Nutrition tyder på att ingefära kan hjälpa till att bekämpa prostatacancer och äggstockscancer. Det är den aktiva beståndsdelen i ingefära, gingerol, som har visat att cancerceller dödar sig själva.

2. Hjälper mot illamående

Mår du illa? Då kan ingefära hjälpa dig att må lite bättre. Särskilt effektivt är det för gravida, människor som lätt blir åksjuka eller patienter som går igenom en cellgiftsbehandilng. Även baksmälla lindras om du äter ingefära.

Trött och hängig? Här är maten som gör dig pigg

3. Stabiliserar blodsockernivån

Forskning från University of Sydney säger att man kan se ingefäraextrakt sänka och stabilisera höga blodsockernivåer. Ingefära stimulerar nämligen muskelcellerna till att ta in mer socker från blodet – utan att använda insulin.

4. Stärk immunförsvaret med ingefära

Ingefära innehåller höga doser av antioxidanter som ökar kroppens immunförsvar. Genom att äta ingefära varje dag hjälper du kroppen att bygga upp ett starkt immunförsvar som gör det lättare för dig att hålla dig frisk.

5 nyttiga kryddor som stärker ditt immunförsvar

5. Motverkar svullen och gasig mage

Har du problem med matsmältningen och är ofta gasig, förstoppat eller svullen? Då är ingefära något du bör introducera i din kost! Ingefärans eteriska oljor hjälper musklerna i magsäcken att slappna av vilket gör att maten lättare kan färdas vidare till tarmarna.

Av Thowe Wagner-Larsson

Relaterade artiklar

5 nyttiga konserver att alltid ha i skafferiet

Linser och bönor: Vilka är egentligen nyttigast?