5 bästa träningsformerna för att motverka stress

En kvinna sitter på ett berg i träningskläder och stressar ner.

Foto: Denys Nevozhai / Unsplash.com
Känner du dig stressad? Då kan det vara frestande att hoppa över träningen, men gör inte det! Träning kan faktiskt vara precis det du behöver just nu, välj bara rätt träningsform för dig.

Träning är ofta något vi prioriterar bort när vi känner oss stressade och ska hinna med alla andra utmaningar i vardagen, men ofta är det när vi är stressade som vi behöver det som allra mest.

Däremot kan vi behöva anpassa träningen till stressnivån i kroppen, så vi inte bryter ner den istället för att bygga upp den. Ett lugnare pass de dagar pulsen redan rusar till exempel.

Förutom att träning hjälper till med att ta hand om stresshormoner så är det också en tid som kan ge oss tid att samla tankar, landa, och dessutom minskar det risken för ångest och oro som ju påverkar våra stressnivåer i allra högsta grad.

Vilken träning som passar oss bäst är förstås individuell. Den bästa träningen är den vi blir glada av, och som vi tycker är roliga att göra. Men om du känner dig stressad finns det några träningsformer som du kan vara extra bra att ägna sig åt. Här är några av dem.

13 sätt högt blodsocker kan påverka kroppen på

1. Stretcha mot spänningar

Om du är väldigt stressad kan en stunds vanlig stretch vara alldeles tillräckligt, huvudsaken är att du lägger lite tid på dig själv och din kropp.

Stress sätter sig i kroppen på olika sätt och vi blir ofta stela i lår, höfter, rygg, axlar, nacke … Att stretcha så du hjälper till att släppa på spänningarna kan göra att du kommer ner i varv och känner dig lugnare.

Fokusera på de områden som känns extra stela och försök göra det regelbundet. Börja till exempel med att stretcha 10 minuter tre gånger i veckan, och ta det vidare därifrån. Är det ryggen du vill fokusera på hittar du en sköna stretchövningar här.

2. Yoga dig ner i varv

Få träningsformer hjälper oss ner i varv och med kroppsliga spänningar samt med både mental och emotionell hälsa som yoga. En stund på yogamattan, tre gånger i veckan, kan göra oss både lugnare och gladare, visar studier.

Välj en yogaform som passar dig, testa till exempel yin-yoga, där du stannar längre i varje position, om du vill ta det lugnare.

3. Promenera bort stressen

Samtidigt som du hjälper kroppen att ta hand om stresshormonet kortisol så får du bra motion genom att gå. Och det är en av de enklaste motionsformerna vi kan ägna oss åt. Kanske på väg hem, eller som en skön start på dagen.

Doktor Mikael: Då ska du ALLTID söka hjälp för ryggsmärta

Går du i naturen är chansen att komma ner i varv ännu större, eftersom natur har en lugnande inverkan på oss.

4. Dansa dig lugn

Blir du också lycklig av att dansa? Att röra sig till musikens rytmer kan få oss att glömma tid och rum – och koppla bort allt annat en stund. Och musiken i sig kan också påverka hur vi känner oss.

Du kan förstås gå en danskurs om du vill få lite mer regelbundenhet i din motion, men annars är en av fördelarna med dans att du kan göra det hemma enkelt. Allt du behöver är en låt du gillar och lite yta att röra dig på – känn in musiken och rör dig precis som du vill!

5. Jogga för både motion och meditation

Många löpare vittnar om att springturer hjälper dem att rensa tankarna och att de upprepande rörelserna hjälper dem att komma in i ett slags meditativt tillstånd.

Att jogga eller springa kan absolut vara ett sätt att hitta lugnet, om din kropp är med på det. När vi springer utsöndras ämnen i kroppen som gör oss både lugnare och gladare. Och blodcirkulationen ökar så vi kan tänka bättre.

Om du är nybörjare så kom ihåg att ta det lugnt i början så att kroppen hinner vänja sig vid belastningen. Öka på så smått vart eftersom. Tips för att komma igång hittar du här.

Agnes Wold: Så håller du dig frisk i höst

Camilla Läckberg om stressen – och ångesten: "Arg på mig själv"

Mer innehåll hos allas.se: