Allt du behöver veta om mammografi – på lätt svenska

Mammografiundersökning där en läkare undersöker brösten på patienten.
#kollaknölen

Foto: TT/Shutterstock

Mammografi är en undersökning av dina bröst. Målet är att hitta cancertumörer så tidigt som möjligt. Denna kontroll är gratis räddar många liv varje år.

Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer.Bröstcancer är den vanligaste cancerformen som drabbar kvinnor. Därför erbjuder vården gratis mammografi till alla kvinnor mellan 40 och 74 år.

Se också: Ta kontroll över dina bröst – upptäck cancer tidigt

1:23

Efter reklamen: Ta kontroll över dina bröst - upptäck cancer tidigt

(1:23)

Detta är mammografi

Mammografi är en undersökning av dina bröst med hjälp av röntgenapparat.

Det är väldigt viktigt att gå på denna undersökning. Experter säger att mammografi räddar många liv varje år. Mammografi kan hitta tumörer som är så små att de inte går att känna själv.

Ju tidigare cancertumören upptäcks, desto tidigare kan sjukdomen behandlas. Då ökar chanserna för att bli frisk igen.

#kollaknölen
Var fjärde kvinna litar inte på mammografiresultatet

Men tyvärr går inte 1 av 5 kvinnor på mammografi.

Det finns flera orsaker till att kvinnor inte går på mammografi.

Vissa kvinnor förstår inte informationen som skickas ut. De kan ha ett annat modersmål än svenska. Därför skriver vi denna artikel på ett så lätt språk som möjligt.

Då kallas du till undersökning

Ungefär vartannat år får alla kvinnor mellan 40 och 74 år i Sverige ett brev med en inbjudan att komma på mammografi. Detta brev kallas för en kallelse.

I kallelsen finns ett förslag med en tid för undersökningen. Du behöver inte gå på tiden som står i brevet. Det finns ett nummer som du kan ringa och be om en tid en annan dag.

Du kan också ringa numret och be om att en kvinna ska undersöka dig.

Så går mammografi till - 5 enkla steg

Det är vanligt att du känner oro inför en undersökning av dina bröst. Men du ska veta att vårdpersonalen som du möter är vana vid att utföra mammografier.

Du är i trygga händer.

#kollaknölen
Gentester – en genväg till att upptäcka risk för bröstcancer

1. Åk till adressen i kallelsen

Först tar du dig till platsen som står i kallelsen. Oftast går du till en särskild röntgenavdelning på sjukhuset. Du anmäler din ankomst och väntar sedan på din tur.

2. Svara på några frågor

Ditt namn ropas upp och du får följa med till ett undersökningsrum. Där får du först svara på några frågor. Till exempel om du själv känt någon knöl i brösten.

3. Klä av dig på överkroppen

Nu tar du av dina kläder på överkroppen. Sköterskan tittar på dina bröst och ser om det finns några synliga födelsemärken. Dessa födelsemärken kan annars misstolkas som en tumör på röntgenbilderna.

4. Brösten röntgas ett i taget

Nu börjar undersökningen i röntgenapparaten. Ett bröst undersöks åt gången. Du ställer dig framför maskinen och lägger ena bröstet på en skiva. En annan skiva pressas mot bröstet. Efter detta tas bilder som visar hur det ser ut inuti dina bröst.

#kollaknölen
Så många kvinnor drabbas av bröstcancer varje år

Sedan gör du likadant med ditt andra bröst.

Denna del av undersökningen tar cirka tio minuter.

Vissa tycker att det gör lite ont när brösten pressas ihop. Andra tycker inte det.

5. Nu får du gå hem!

Sedan får du klä på dig igen och åka hem. Röntgenbilderna granskas sedan av röntgenläkare. Svaret skickas hem till dig. Det brukar komma inom ett par veckor.

Svaret kan se olika ut

Det vanligaste svaret är att röntgenbilderna inte visar någon cancertumör.

Men i vissa fall kan läkarna se förändringar. Dessa förändringar är ofta godartade vilket betyder att det inte är cancer.

Ibland kan läkarna ha svårt att avgöra om förändringarna är godartade eller en cancertumör. Då får du komma tillbaka och göra en ny undersökning.

Om du har cancer

Du får en tid till läkare om röntgenbilderna visar att du har bröstcancer. Läkaren berättar vad som har hittats i dina bröst. Du får också reda på vilken behandling som du kommer genomgå för att ta bort tumören.

Den vanligaste behandlingen vid bröstcancer är operation.

Vanliga frågor om mammografi

1. Är mammografi smärtsamt?

Undersökningen kan kännas obehaglig och ge dig smärta under en kort stund. För vissa kan det kännas lite ömt i brösten efteråt, men det brukar gå över efter en kort stund.

2. Är mammografi en behandling mot cancer?

Nej. Mammografi är en undersökning som kan upptäcka cancer. Den möjliggör att en diagnos kan sättas. Sedan kan behandling sättas in.

3. Känns det om jag har bröstcancer?

Nej. Långt ifrån alltid. Den syns dock oftast med mammografi.

4. Kostar mammografi något?

Nej. Sedan 2016 är undersökningen gratis i hela landet.

5. Är det kvinnlig personal?

Nästan alla som jobbar med mammografi är kvinnor. Men vill du vara på den säkra sidan kan du alltid ta kontakt med vården och meddela att du vill ha en kvinnlig röntgensjuksköterska.

6. Om jag har skyddad identitet?

Du får ingen kallelse om du lever med skyddad identitet. Du måste själv kontakta en mottagning för mammografi för att få en tid för undersökning.

7. Du har rätt att förstå informationen

Vårdpersonalen ska ge dig den information som du kan förstå på dina villkor. Det gäller oavsett vem du är och vilken bakgrund du har. Det betyder till exempel att du kan behöva en tolk för att förstå hur en undersökning går till.

Källa: cancerfonden.se, 1177.se

Relaterade artiklar
#kollaknölen

Sofia sa nej till nya bröst efter cancern: ”Vi behöver sluta gömma oss”

Efter operationen – alla har inte samma chans till nya bröst