Trending: Träning och motionLivet med psykisk ohälsaPsykologiSköldkörtelproblemBlodtryck

Forskare har hittat cell som kan döda all cancer

06 feb, 2020
AvVivvi Alström
Cancersjuk kvinna blir körd i rullstol av yngre kvinna.
Brittiska forskare har hittat en helt ny typ av cell. Det som gör den så unik är att den dödar så gott som alla cancerceller. Nu hoppas man på ett genombrott i behandlingen av cancer bland annat i bröst, lungor och livmoder.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Brittiska forskare har hittat en helt ny typ av immuncell, en så kallad T-cell, i blod hos människan. Precis som andra T-celler jobbar den med att söka efter och döda inkräktare som kan göra oss sjuka. Men det som gör den nyupptäckta T-cellen så unik är att den kan angripa många olika typer av cancerceller – och förhoppningsvis leda till en universalmedicin mot all slags cancer.

Vad är cancer?

Videon kunde inte hittas

– Den här T-cellen kan slå ut olika typer av cancerceller. Det ger oss en möjlighet att behandla alla cancerpatienter med samma behandling, säger professor Andrew Sewell, en av forskarna bakom upptäckten, till BBC Health.

I labbtester har man sett att T-cellen dödar en lång rad av de vanligaste cancercellerna, bland annat de som orsakar hud-, lung-, tarm-, bröst-, äggstocks- och livmodercancer. Och den gör det utan att angripa friska celler.

Vissa som har T-cellen kan vara immuna mot cancer

Redan nu används metoden med att få en typ av T-celler att angripa cancer. Men hittills fungerar det bara mot leukemi och lymfom. Metoden måste också skräddarsys efter varje enskild patient. Den har inte heller någon effekt på fasta tumörer. Och det är här den nya T-cellen kan revolutionera behandlingen: den bekämpar all cancer, även fasta tumörer.

Den nya T-cellen hittades av en slump och har varit helt okänd tills nu. Upptäckten har väckt frågan om vissa människor redan har den här cellen i kroppen och därmed är immuna mot cancer.

– Det kan vara så att en del människor redan är bärare av cellen, men vi vet inte hur vanlig den i så fall är. Den kan vara väldigt sällsynt. Det kan också vara så att många har cellen men att den av någon anledning inte är aktiv, säger professor Andrew Sewell till tidningen Newsweek.

Studien är publicerad i Nature Immunology.

Foto: TT