Julstäda dig i form – 4 effektiva övningar

Julstäda dig i form.
Ingen tid att träna nu när julen står för dörren? Lugn – julstädningen ÄR träning. Sjukgymnasten Åsa Rippe tar på sig tomteluvan och berättar hur du putsar fönstren och formen på samma gång!

Julstädningen innebär att du förbränner massor av kalorier – så ha inte dåligt samvete om du inte hinner med din vanliga träning. Vår sjukgymnast Åsa Rippe visar här fyra effektiva övningar som ger strålande resultat både på hemmet och formen.

Se också: 5 anledningar till att styrketräna

1:09

Efter reklamen: 5 anledningar till att styrketräna

(1:09)

Slå på ljud

Så julstädar du dig i form

1. Putsa fönster

julstada-dig-i-form-15

Putsa fönster.

När du putsar fönster använder du en stor del av skuldrans muskler. Se till att inte låta hela skulderbladet följa med armens rörelse för mycket. Oftast (förutsatt att du använder putsduk) rör du armen i cirkelrörelser, vilket är mycket effektivt för skulderstabilisatorerna. Tänk på att använda båda armarna, så att du får en jämn belastning.

2. Moppa golv

julstada-dig-i-form-1

Moppa golv.

Att moppa golv är verkligen effektiv träning. I en cirkelrörelse använder du nästan hela kroppen, från armar och skuldra till bål och ben. Se till att jobba i cirkelrörelser, gärna i båda riktningarna, och att du tar hjälp av benen så att du får bra kraft.

3. Damma högt upp

julstada-dig-i-form-14

Damma högt upp.

För att nå allra högst upp krävs en riktigt lång utsträckt arm och sida. Skön stretch, men också styrketräning för hela kroppen. Överdriv inte men försök nå lite längre för bästa effekt. Återigen, använd båda sidorna för bästa träningen.

4. Knäböj med julsaker

julstada-dig-i-form-3

Knäböj med julsaker.

Den stora tunga lådan med julsaker ska ofta flyttas runt i huset när allt pynt ska upp. Tänk på att svanka och använda stöd från magen när du lyfter din låda. Passa på att träna lite extra genom att göra ett par böj och sträck i knäna. Det är väl härligt när det lider mot jul ändå!

Tips!

Försök att klämma in en halvtimmes promenad även om du har ont om tid – det både rensar hjärnan och gör kroppen gott!

Så mycket kalorier förbränner du på 30 minuter om du:

  • Moppar golv: 112 kcal
  • Städar badrummet: 200 kcal
  • Bäddar sängar: 130 kcal
  • Dammsuger: 90 kcal
  • Går på aerobicspass i lugnt tempo: 189 kcal
  • Motionscyklar i lugnt tempo: 240 kcal
  • Simmar: 206 kcal
  • Joggar: 206 kcal
  • Åker längdskidor: 275 kcal

Så många kalorier förbränner du vid några vanliga vardagssysslor:

  • En rask promenad på 30 minuter: 172 kcal
  • Gå och handla och uträtta ärenden i en timme: 413 kcal
  • Städa i en timme: 241 kcal
  • Trädgårdsarbete i en timme: 310 kcal
  • Skotta snö i en timme: 413 kcal

Beräkningarna är baserade på en kvinna som väger runt 65 kilo. Väger du mer förbränner du mer, väger du mindre förbränner du något mindre.

Källa: Aktiv träning, Må Bra, Good Housekeeping

Av Åsa Rippe och Åsa Åhlander

Foto: Gugge Zelander