Motverka stress med andningsövning – och 3 kosttillskott som kan verka lugnande

På vänster bild: En kvinna som ler harmoniskt i naturen. På höger bild: Person som häller ut vitaminer ur en burk.

Bilder: TT/Shutterstock

I en stressig vardag fylld med måsten är det viktigt att ta hand om sig själv och koppla av. Att kombinera andningsövningar med lugnande tillskott för en harmonisk kropp verkar vara det optimala.
5 enkla tips på hur du jobbar smartare
1:14

Efter reklamen: 5 enkla tips på hur du jobbar smartare

(1:14)

Slå på ljud

Det är mycket som ska hinnas med i vardagen. De flesta av oss har jobb att sköta en familj att spendera tid med och sociala tillställningar att gå på.

Att helt och hållet undvika stress är svårt, men för att orka med allt gäller det att man också tar sig tiden att prioritera sig själv en stund. Ett väldigt enkelt sätt att varva ner, och som dessutom kan utföras i princip var som helst, är andningsövningar. Denna stora hälsotrend hjälper dig att hantera stress och ångest, samt förbättrar sömnkvalitén.

7 sätt att lindra ångest

Nedan har vi listat en andningsguide som kallas för 4-7-8-andningen.

Andas dig fri från stress

1. Stäng munnen och andas mjukt in genom näsan och räkna till fyra.

2. Håll inne andetaget och räkna till sju.

3. Andas ut genom munnen med ett susande ljud och räkna till åtta.

4. Upprepa ytterligare tre gånger så att du totalt gör fyra cykler.

5. Genomför övningen vid två tillfällen per dag.

Förutom att utföra andningsövningen för att minska stress finns det även tre kosttillskott att ta i kombination. Detta för att skapa en balans i kroppen.

Det är dock viktigt att tänka på att kosttillskott inte ersätter en varierad kost och hälsosam livsstil, utan är exakt vad det låter som – ett tillskott.

5 myter om ryggsmärta

Tips på tre produkter för dig som känner dig stressad

1. KSM 66

Detta tillskott sägs vara bra för att motverka stress och trötthet samt vid fysisk och psykisk utmattning. Effekten tros bero på att KSM66 innehåller Ashwagandha, som ökar kroppens motståndskraft mot stress.

2. Magnesium

Magnesium är en mineral som finns i alla kroppens celler. Fördelarna med denna är att den påstås minska trötthet och utmattning. Den sägs även att den hjälper till att bibehålla en normal benstomme, muskelfunktion och energiomsättning.

3. Mega B stress

Detta är ett kosttillskott med hög dos av B- och C-vitaminer där en del tas upp snabbt i kroppen samtidigt som en del tas upp gradvis under flera timmar. Det kan bidra till en normal prestationsförmåga och energiomsättning.

Källa: Life

5 saker som får dig att stressa ner och återfå ny energi
1:33

Efter reklamen: 5 saker som får dig att stressa ner och återfå ny energi

(1:33)

Slå på ljud