Tillbaka på jobbet? 8 tips för att behålla semesterkänslan

Till vänster, en kvinna håller ut armarna och omfamnar livet, till höger, en nyttig frukost.

Foto: TT/Shutterstock

De första dagarna efter semestern kan kännas... småjobbiga. Vi ger en handfull enkla tips som gör övergången enklare.

Efter flera veckors skön semester är många tillbaka på jobbet igen. En rejäl omställning efter lata morgnar och sena kvällar.

Det är ju hela grejen med ledigheten. Att känna sig lite fri. Tänja på några gränser.

Men nu är det vanliga rutiner som gäller för den stora majoriteten.

Så hur tar vi med oss den sköna semesterkänslan ett tag till?

Se också: Så får du tillbaka motivationen efter semestern

0:44

Efter reklamen: Så får du tillbaka motivationen efter semestern

(0:44)

Slå på ljud

Så behåller du semesterkänslan – 8 tips

1. Skapa en ny positiv morgonrutin

En ny rutin kan handla om vad som helst. Viktiga är att du bryter vardagsmönstret med något att se fram emot innan du lägger dig. Det kan vara ett morgondopp eller en härlig frukost som kanske förbereddes kvällen innan.

Hämta morgontidningen och läs en positiv nyhet högt för dig själv, din partner eller husdjur.

Listan kan göras hur lång som helst. Bara fantasin sätter gränser. Målet är att inta en positiv inställning.

Dags att byta jobb? 9 tecken som tyder på ett ja

2. Meditation

Att meditera ger din kropp så mycket positivt tillbaka. Enligt forskning från Kungliga tekniska högskolan gör meditation dig klokare och får dig att ta bättre beslut. Meditation är alltså inte alls något flummigt, tvärtom. Forskaren Barbro Fröding berättar i en rapport att ”det finns alltså goda belägg för att vissa former av meditation har påvisbara effekter för centrala kognitiva funktioner.”

3. Börja med lunchlåda

Fyll din låda med mat som för tankarna till lata dagar på stranden eller häng i parken. Styr upp träffar utomhus med dina vänner på härligt gröna ställen eller vid vatten, om det finns i närheten. Supertipset: Kolla in vår systersajt recept.se för härliga tips på vad du kan laga och lägga i lunchlådan.

4. Minisemestrar

Gör små, små grejer som för tankarna till semesterkänslan. Gå på restaurang och sitt på uteserveringen med dina bästa vänner. Vill du höja insatsen lite kan du åka på en weekendresa. Är du lite äventyrlig: Campa i skogen.

Ett annat tips är att åka på upptäcktsfärd i sin egen del av Sverige. Visst finns någon stad eller liten ort som du inte besökt? Du kommer bli förvånad över hur mycket som finns i närheten som du inte har upptäckt!

Forskning: Därför känns det som att semestern tar slut så snabbt

5. Sov

Kanske är känslan av att vara utvilad den bästa med semestern. Se till att vara utvilad. Varför inte bädda med lyxiga lakan för att höja känslan?

6. Rör dig mot vattnet

Två saker är sanna. Det ena är att restauranger alltid är dyrare ju närmre vattnet de ligger. Det andra? Att ALLT blir roligare i närheten av vatten och strand.

Spring, läs din favoritbok, meditera. Packa picknickkorgen och ta med vänner eller familj. De kommer att älska ditt initiativ.

7. Slå av på takten

Handen på hjärtat, är du inte lite överambitiös? Behöver du gasa i 110 procent alltid? Verkligen inte. Ibland räcker 70 procent. Det viktiga i livet är inte att vara alla till lags alltid.

Det viktiga är att vara med sin familj, se sina vänner och skapa minnen.

Klappa sin katt.

Om du verkligen måste vara produktiv, avsätt en dag varje helg bara till skoj.

Åtta anledningar till varför man ska ha katt – enligt forskning

8. Lägg bort skärmarna

Vi är nästan gifta med våra telefoner. Den är en del av oss. Aldrig att vi skulle lämna hemmet utan vår möjlighet att skrolla på en skärm. Lite sorgligt är det allt.

Det är ingen slump att instagramprofilen "Broderauttexten" skapat den odödliga raden "Jag vill vara din mobil”.

Prova bli lite mer analog. Läs en vanlig bok, skriv ett vanligt brev till en vän.

Få bort det blå ljuset från dina ögon. Helst en bra stund innan du lägger dig.

Källor: yesandyes.org och yogobe.com