Så påverkas sömnen med tyngdtäcke – experten reder ut

Till vänster, Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet, till höger, en kvinna vaknar efter en god natts sömn

Foto: TT/Shutterstock

Man sover så bra med dem, säger en del. Tungt och obekvämt, menar andra. Sömn är vår tids heta hälsofråga, så inte konstigt att vikttäcken blivit en snackis! Men fungerar de verkligen?

Förr i världen fick man åka till Alperna om man ville uppleva känslan av att sova under ett tjockt bolster som var så tungt att det nästan inte gick att vrida och vända på sig. I stället kapitulerade man under tyngden, och sov bättre än på länge.

I dag är tyngdtäcken bland det hetaste av sömnhjälpmedel. Fyllda med exempelvis kedjor eller glaspärlor skapar de ett tryck mot huden som tros stimulera må bra-flödet av hormonet oxytocin och göra det lättare att komma till ro. Fler än någonsin har ju ett ansträngt förhållande till John Blund.

Se också: Så lyckas du få en bättre sömn

1:16

Efter reklamen: Så lyckas du få en bättre sömn

(1:16)

Var tredje sover dåligt ibland och var tionde har riktigt svåra besvär. Kan sömnlösheten lösas av något så enkelt som att byta täcke så är det ju fantastiskt. Men täckena har varit dyra (de tyngsta över 3 000 kronor) och har därför funnits tillgängliga ”på recept” hos många kommuner och regioner.

Christian Benedict är sömnforskare vid Uppsala universitet

Foto: Privat

Men nyligen rekommenderade MTP-rådet (Medicintekniska produktrådet) att sjukhusregionerna inte längre ska erbjuda tyngdtäcken till subventionerad hyra, helt enkelt för att det inte finns någon forskning som visar att de fungerar...

Så vad betyder det här? Var allting bara en bluff?

– Nej, det finns visserligen inte så många studier på tyngdtäcken, men försäljningssiffrorna säger ju också en del. Om de inte hade fungerat tror jag människor hade lämnat tillbaka dem oftare. Man ska komma ihåg att sömnlöshet är en kombination av flera olika subjektiva upplevelser, och en är svårigheten att kunna varva ner. Då kan tyngdtäcken fungera som en lugnande kram över hela kroppen eftersom vi har så många sensoriska mottagare i huden. Men de är inte lösningen på alla sömnproblem, förklarar Christian Benedict, sömnforskare vid Uppsala universitet och författare till boken Sömn, sömn, sömn med skribenten Minna Tunberger.

Det här är vikttäcken

Vikttäcken, bolltäcken och kedjetecken, som de också kallas, har använts under ett tiotal år inom vården, och skrivits ut till främst personer med olika neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, demenssjukdom, svår smärta, ångest eller oro. Först på senare år har även personer utan dessa diagnoser börjat använda täckena och privatförsäljningen har exploderat.

Tillverkarna lyfter upp hälsofaktorer som att de sänker blodtrycket, frigör må-bra-hormoner som serotonin och oxytocin, och balanserar melatoninproduktionen. På det viset ska de kunna lindra ångest och oro, och ge bättre och mer sammanhållen sömn. Men det vetenskapliga underlaget är tunt och några omfattande studier för hur väl täckena fungerar i praktiken finns alltså inte.

Tyngdtäcken finns i många olika vikter, från 2 till 13 kilo, och rekommendationen är att välja ett täcke som väger 10-15 procent av egna kroppsvikten, eller mer om det känns bra.

Vill du köpa ett tyngdtäcke?

Här hittar du en variant som väger 7 kilo och kostar 2095 kr. (reklamlänk från Adtraction)

Här finns ett tyngdtäcke som väger 9 kilo och kostar 699 kr. (reklamlänk från Tradedoubler.com)

Här finns ett tyngdtäcke som väger 11 kilo och kostar 2495 kr.

Kan ha effekt vid oro

Just nu bedriver han faktiskt en sömnstudie på tyngdtäcken, ihop med ett stort företag inom branschen, som ännu inte är klar. Det betyder att han också har fått en möjlighet att prova täckena själv, och de gör inte så mycket för hans egen sömn.

6 tips som får dig att sova bättre i värmen

– För min egen del tycker jag att de är lite obekväma att sova med, men däremot kan jag ha ett på mig när jag ligger och ska läsa tidningen, och då ger det mig en avslappning, säger han.

Sömnproblem är som sagt komplexa. Man ska se tyngdtäcke som ett verktyg i sömnlådan som kan fungera bra ifall exempelvis ångest och oro ligger bakom besvären.

– Men det är inte ”one size fits all”. Sömn är komplicerat. Många av mina följare på sociala media är kvinnor i medelåldern och uppåt, och det är tydligt att många får problem med sin sömn i samband med klimakteriet. Det är också ofta de som köper ett tyngdtäcke. Och kanske kan täcket hjälpa om du känner dig lite ängslig och stressad i livet, men täcket hjälper ju inte mot nattsvettningarna, som är kopplat till sjunkande östrogen- nivåer, och som också kan störa din sömn. Tyngdtäcken kan inte heller ta bort svåra upplevelser du haft i livet som gör att du drömmer mardrömmar och sover dåligt på grund av det.

Christian vill gärna lyfta upp kbt-terapi, som dokumenterat har hjälpt många att sova bättre. I terapin får man psykologiska verktyg för att hantera till exempel stressen som infinner sig när man inte kan somna eller somna om.

Bra vanor hjälper

Andra kroppsliga orsaker till störd sömn, och där tyngdtäcken inte alls hjälper, är till exempel snarkningar, sömnapné, tandgnisslingar och ett svagt hjärta. Här är det förstås vårdkontakter i andra former som kan ge bästa hjälpen.

– Man får prova sig fram lite om man har sömnbesvär. Det finns ju också studier på exempelvis aromaterapi som visar att vissa dofter kan ge lite djupare djupsömn, men man vet inte hur bra den där effekten håller i sig i natt efter natt. Även valeriana och humle har viss dokumenterad effekt. Men man ska vara medveten om att många företag har fått upp ögonen för att det finns mycket pengar i sömn. Det här är en otroligt het hälsofråga just nu, förklarar han.

Men det bästa i livet är gratis, brukar man säga, och det gäller även de faktorer som bevisat gör sömnen bättre.

– Det kostar ingenting att utsätta sig själv för mycket dagsljus i början av dagen, men dra ner på belysningen senare. Det är också gratis att till exempel äta under dagen, men inte en för sen middag. Och rör dig gärna under dagtid, men träna inte på kvällen. Alla de här kontrasterna är bra för att få ordning på dygnsrytmen eftersom de hjälper din hjärna att lära sig när det är dags att varva upp och när det är tid att varva ner. För många kan det göra underverk, helt gratis, säger Christian Benedict.

Täckets historia

Människan verkar alltid ha velat täcka sig med något under nattvilan, om så bara ett tunt lager i varmt klimat, och vi känner oss exponerade och sårbara utan. Ända in på 1600-talet i Sverige sov ”vanligt folk” fortfarande på halm och hade en fårskinnsfäll som täcke, eller den varmare björnskinnsfällen om man hade tur.

Stoppade sidentäcken har funnits sedan 1700-talet, men var förstås dyra. Senare kom enklare vaddtäcken som fler hade råd med, och dessa dominerande fram till 1960-talet då lättare syntettäcken kom, och även påslakan. Länge gick täckes-trenden mot alltmer ”lätt och luftigt, fram tills 2016, då e-handelsföretaget Amazon började sälja tyngdtäcken till lägre priser, och en stor försäljningsvåg världen över började.

Relaterade artiklar

Mamman födde sitt barn i sömnen: ”Hon förlöste sig själv när jag sov”

Så somnar du snabbare – 7 tips värda att testa