6 enkla tips för att undvika förstoppning

Yogainstruktören Helén Kåselöv berättar hur hon håller sin mage i bra form.

Foto: Veronica Kindblad

Kokt vatten, regelbundna måltider och övningar som får fart på matsmältningen. Så håller yogainstruktören och kostrådgivaren Helén Kåselöv sin mage i bra skick och förstoppningen borta.

Helén Kåselöv, 52, har lång erfarenhet av tarmbesvär och förstoppning . Men tack vare yoga och ayurveda, indisk läkekonst, har hon alltså hittat bot och lindring.

Det var i tonåren hennes besvär började, i samband med menstruation.

– Jag var 18 år första gången jag fick så extrema menssmärtor att jag fick åka akut till sjukhuset.

Hjälpen och lösningen blev p-piller, som tyvärr gjorde henne så nedstämd och deprimerad att hon slutade ta dem efter några år. Med följden att menssmärtorna blev värre igen.

Se också: 5 yogaövningar mot förstoppning

1:21

Efter reklamen: 5 yogaövningar mot förstoppning

(1:21)

Slå på ljud

2004 fick hon till slut sin diagnos av en gynekolog: endometrios.

Vid endometrios växer vävnad, som liknar livmoderslemhinnan, utanför livmodern och orsakar smärta – som ofta förvärras vid ägglossning eller menstruation.

– Man kan få problem med just tarmarna, det beror lite på var vävnaden växer. Min läkare ville operera bort en bit av min tjocktarm för att komma till rätta med besvären, men jag tvekade och ville försöka hitta lösningen på annat vis.

Helén hade börjat utöva yoga, och märkt att det gjort gott för kroppen. 2007 åkte hon till Indien för att lära sig mer, och även få ayurvedisk behandling, som bland annat fokuserar mycket på kosthållningen. Hon gick också på kurser hos Göran Boll, grundaren av medicinsk yoga, mediyoga.

Då ska du äta

Frukost mellan 6 och 8 (somliga mår till och med bra av att hoppa över detta mål).

Lunch, 12-13. Låt detta vara dagens största måltid.

Middag, inte senare än klockan 19, och helst ett lättare mål (som sallad eller soppa).

– När det blev tal om operation frågade jag Göran om råd. Han sa åt mig att göra suficirklar varje dag, under långa stunder. Och jag märkte att magen mådde bättre av det.

Så hjälper yoga din mage - 4 övningar för bättre matsmältning

Håller kurser i mediyoga och ayurveda

Dessutom höll sig Helén till de ayuvediska hälsoråd hon fått i Indien, med bland annat återkommande utrensande detoxkurer.

– Jag lyckades hålla magen i bra skick tack vare detta och idag har jag hela tjocktarmen kvar, säger Helén med ett leende.

Nu har hon dessutom gått in i klimakteriet och utan menstruationer slipper hon sina skov av endometrios. Hon har också utbildat sig inom yoga och kosthållning och håller nu kurser, workshops och föreläsningar i egna företaget Yoga med Helén, bland annat inom mediyoga och ayurveda.

– Via mina kurser har jag träffat många med endometrios, IBS och andra magbesvär. Hur tarmen och magen mår påverkar oss jättemycket. Man kan ju bli helt deprimerad om inte matsmältningen fungerar, det är jätteviktigt.

Heléns bästa tips

…för att motverka förstoppning:

(Mycket är hämtat ur indisk traditionell läkekonst, Ayurveda)

1. Få ner stressen! Vissa processer i kroppen får stå tillbaka/ge vika när vi stressar, matsmältningsprocessen är en sådan, som inte prioriteras då.

2. Drick en kopp ljummet vatten på morgonen (koka vatten, låt svalna). Det ”väcker” och får fart på tarmen. Det har även en lätt utrensande effekt.

3. Ha regelbundna matvanor, följ den naturliga dygnsrytmen:

4. Ät i lugn och ro och tugga maten ordentligt, 25-30 gånger per tugga.

5. Ät dig inte proppmätt, bara till 70 procent mätt.

6. Gör gärna en detox/utrensning 1-2 gånger per år. Det blir som en omstart för kroppen. Du kan fasta med juicer, exempelvis. (Jag brukar ta bort all processad mat, allt kött, mjöl, mjölk och kaffe – och låta magen vila i 10-14 dagar. Jag äter då nötter, avokado, olika vegetabiliska oljor, grönsaker, frukt och bär – alltså vegetarisk mat, men inte bönor – som kan vara tuffa för magen).