Stickfulness – ett sätt att sticka bort din stress!

Kvinna som stickar
Känner du dig stressad? Har du svårt att gå ner i varv och sova? Testa stickfulness! Att låta din hjärna ägna sig åt att räkna maskor kan nämligen vara precis det du behöver!

Vi lever i en konstrastrik tid. Å ena sidan har vi fullt upp med mejl, Facebook och Netflix. Å andra sidan upptäcker allt fler njutningen med att färglägga målarböcker, sticka och brodera och hänge sig åt komplicerade mönster och beskrivningar. Sysslor som på många sätt blir varandras motsatser – och kanske är det precis därför. Att möta en stressig vardag med en hobby som får oss att slå ner på tempot och använda våra händer på ett mer handfast sätt är bra för oss och vår hjärna.

Psykologen Neela Maria Sris kallar trenden Slow living, långsamt leverne.

– Vi lever i en värld av möjligheter men också i en tid där det ställs mycket krav på oss. Vi ska hela tiden prestera och blir alltmer stressade. Därför behöver vi en plats där vi kan dra oss tillbaka, reflektera och få ro.

Se också: 4 tips för hur du minskar stressen i vardagen

Har lugnande effekt

Neela Maria Sris har specialiserat sig inom mindfulness. Danskan June Thomsen har skapat sin egen mindfulness med hjälp av stickning, så kallad stickfulness.

– Du kan inte snapchatta när du räknar maskor, förklarar June Thomsen, som öppnat en egen butik på nätet, där hon och andra stickfantaster kan byta mönster med varandra och där hon också säljer handfärgade garner till både tjocka och tunna stickor.

June ägnar all sin tid åt stickningen.

– Förutom att det är fantastiskt att vara kreativ gör stickningen oss lugnare. Den skapar en slags meditativ känsla, som får vår vilopuls att gå ner och hjärnan att slappna av, det är vetenskapligt bevisat.

Annons

Målarböcker gör succé

För den som tycker det är svårt att sticka kan trenden att färglägga målarböcker vara ett alternativ. Målarböcker för vuxna ligger högt på bokhandlarnas lista. Enligt psykologen Neela Maria Sris är det framför allt upprepningen och förutsägbarheten som gör den här formen av hobbyer så populära och avstressande.

– Upprepning och förutsägbarhet gör oss lugna. Samtidigt tränar vi vår koncentrationsförmåga när vi arbetar med händerna.

Målarböckerna kan också hjälpa till att skingra tankarna, men det är stor skillnad på böckerna, menar psykologen Sris.

– Mandalas klassiska cirkelmönster (abstrakta mönster som inte föreställer något) har en bevisad lugnande effekt på våra sinnen. Men jag är inte säker på att man får samma effekt om man färglägger bilder på kända människor, som vissa målarböcker har.

Annons

Oavsett vilken form av handarbete du ägnar dig åt, får du en snabb energipåfyllnad, en slags quick fix. Men Neela Maria Sris använder ogärna uttryck som stickfulness eller bildterapi.

– Riktig bildterapi handlar om att måla fritt efter sina tankar. Att färglägga sidor i en målarbok kan vara en bra avledningsmanöver från tankar som gör dig stressad eller bekymrad, men det är ingen terapi där problemen är i fokus. Vid mindfulness låter du tankarna passera med öppenhet och acceptans, men det är inget du kan räkna med ska ske när du sitter och stickar eller målar.

Det är mycket upp till dig själv vad du får ut av din hobby. För en del handlar stickning om att producera, och för de som ritar och målar kan det vara viktigt att det är perfekt. I gengäld är stickning enklare att ta till än meditation som kräver träning och kan vara förknippat med något mystiskt och religiöst för en del.

Stickning skapar pauser

En annan som också upptäckt glädjen med att sticka är bloggaren Astrid Munksgaard. För henne handlar det dock inte lika mycket om stickfulness som behovet av att prestera.

– Jag är en produktiv människa som tycker om att se resultat av det jag gör.

Men genom sin blogg har hon fått kontakt med andra stickfantaster och insett, precis som Neela Maria, att för många handlar stickning om upprepning och förutsägbarhet.

– En del använder samma mönster om och om igen, medan jag själv helst vill ha ett nytt varje gång.

Men även för Astrid kan stickningen skapa välbehövliga pauser.

– Det är den ultimata avslappningen, när jag får sitta helt för mig själv och sticka. Det har både en fysiskt och psykiskt lugnande effekt på mig. Min andning ändrar sig och efteråt har jag fått ny energi för att orka möta världen igen. Men jag tar också med mina sticktillbehör i sociala sammanhang, när jag behöver få en stund för mig själv. Eller så kan jag sitta sticka under ett föredrag, om jag vet att det inte stör min omgivning.

Fotnot: June Thomsens nätbutik för stickfantaster finns på www.yarnlovers.dk

Mer innehåll hos allas.se: