Lästips:Träning och motionNär hjärtat svikerPsykologiMag- och tarmproblemFästingarSömnproblem

Svårt att sova? 4 kvällsvanor som leder till bättre sömn

03 nov, 2020 
EMMA CASTMAN
Kvinna sover.
Har du svårt att komma ner i varv och sova gott om natten? Då kan det vara läge att se över din kvällsrutin. Här är fyra tips på hur du kan gå tillväga!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Drömmer du om en god natts sömn, men har svårt att få till det? Det amerikanska nätmagasinet Insider har pratat med fyra sömnexperter som ger sina bästa tips på hur du bäst förbereder dig för sängen. Läs om de här:

1. Till att börja med – varva ner

Som med så mycket annat kommer god planering hjälpa dig att uppnå bättre resultat. Redan två till tre timmar innan du ska sova bör du nämligen tänka på att varva ner och komma till ro. Beroende på hur högt tempo du haft under dagen kommer behovet av nedvarvning variera, men en avslappnande kvällsaktivitet kommer alltid göra dig gott.

Se också: 5 saker du känner igen om du inte kan sovaBrand logo
Se också: 5 saker du känner igen om du inte kan sova

Gå en promenad efter middagen, läs en bok, ta en lång dusch eller meditera. Förslagen är många – det gäller att du hittar det som funkar bäst för dig.

Annons

2. Nej, du ska inte titta på tv i sängen

Hur lockande det än kan kännas att krypa ner under täcket och slå på ett avsnitt av din favoritserie är det sällan ett bra alternativ. För att inte strula till det för hjärna är det nämligen viktigt att du använder sängen som sovplats och ingenting annat.

Bor du trångt och har sängen vid tv:n? Då tipsar sömnexperterna om att undvika positioner som liknar din sovställning när du tittar på tv. Målet är att lära hjärnan att säng står för sömn.

3. Dimma ljuset och sänk temperaturen

Enkla tips, som ofta är väldigt effektiva. Att utsättas för ljus kan nämligen dämpa det hormon som gör oss sömning. Det här gäller främst det kalla blåa ljuset som kommer från telefoner, surfplattor och datorer – så kan du så ställ in de på gulare ljus under kvällen, eller lägg ifrån dig dem helt ett par timmar innan läggdags.

Sänkt värme är också ett beprövat knep som har positiv effekt på sömnen. Testa till exempel att sänka termometern ett par grader efter middagen.

4. Svårt att sova ändå? Gå upp igen!

Kommer du inte till ro trots ovanstående tips? Då är det lika bra att lämna sängen och ägna dig åt något annat en stund. Det är nämligen viktigt att sängen inte blir en plats du förknippar med oro och stress.

Yoga, meditera eller läs en bok till det att du känner dig sömning. Försök sedan att sova igen och upprepa processen fram till du lyckas.

Annons