Vårdepression kan vara pollenallergi

Vårdepression kan vara pollenallergi
Du är inte ensam om att vara trött, småsjuk och nedstämd just nu. Men vet du vad dina symtom egentligen beror på?
Annons

Våren är äntligen här, men det är inte särskilt goda nyheter för landets alla pollenallergiker. För två miljoner svenskar inleds nu en lång period av trötthet, koncentrationssvårigheter, rinnande näsa och svidande ögon. Och i år blir pollensäsongen betydligt värre än vanligt – faktiskt den värsta på drygt 50 år.

Annons

Fjolårets svaga blomning i kombination med sommarens extremvärme har skapat rekordhöga pollennivåer och allra värst spås björkblomningen bli. Men många pollenallergiker vet inte ens om att de är allergiska.

Att missta pollenallergi för en vårdepression med annalkande förkylning är faktiskt vanligare än man tror, säger pollenexperten Åslög Dahl.

Annons

– Pollenallergi innebär så gott som alltid besvär i ögon och näsa, vilket man också kan tolka som en förkylning, även om den har ett annat förlopp. Dessutom reagerar hela nervsystemet på samma sätt som om man har en infektion eller influensa och det är rätt vanligt att känna sig väldigt trött, nedstämd och nästan utslagen, säger hon. 

Gå till vårdcentralen och testa dig

Upplever du liknande symtom? Dahl rekommenderar att du i så fall besöker din läkare för att få svar på om det är pollenallergi som ligger bakom.

– Gå till vårdcentralen och testa dig. Det är inga komplicerade tester, oftast räcker det med att ta ett litet blodprov eller ett pricktest. 

Annons

Om du diagnosticeras med pollenallergi finns det en hel del du kan göra för att lindra dina symtom. Att börja medicinera tidigt, undvika att vädra och att duscha på kvällen är några sådana tips. Men det är minst lika viktigt att ha kunskap om de växter och träd som du är allergisk mot, menar Dahl.

– Som allergiker bör man veta hur växterna ser ut som man reagerar på och när de blommar. Se också till att följa prognoserna noggrant. 

Så lindrar du din allergi – pollenexpertens tips

  • Följ pollenprognosen.
  • Undvik öppet fönster och vädring vid höga pollennivåer. Det gäller även nattetid.
  • Konditionsträna inte utomhus när pollenhalterna är höga. När du andas tungt får du i dig mer pollen. 
  • Starta medicinering i god tid.
  • Använd allergiläkemedel. Kontakta vårdcentralen om det inte räcker med receptfri medicin. Du kanske behöver något som är ”skräddarsytt” för dina besvär. Är det riktigt besvärligt kan du behöva kontakt med en specialist.
  • Veva upp rutan och stäng om möjligt av ventilationen när du är ute och kör bil.
  • Häng inte ut tvätten på tork utomhus.
  • Skölj gärna håret innan du går och lägger dig.
  • Hör med din optiker om du har linser och ögonbesvär. Kanske är det bäst att låta ögonen vila och bära glasögon.
  • Om du har husdjur som vistas ute, kela inte med ansiktet i pälsen och tvätta händerna efter att du har klappat djur. Pollenkorn fastnar nämligen lätt i pälsen.

Läs också:

Av Anais Gonzalez Cruz/Måbra.com 

Foto: TT

Mer inspirerande innehåll från allas.se:

Dela på:

Annons

Laddar