Vilken yoga passar dig bäst? Här listar vi 10 vanliga typer

Kvinna sitter vid havet och tränar yoga.
Vad är hatha och hur gör man stolsyoga? Här är guiden som hjälper till att hitta yogaformen som passar just dig!

10 vanliga yogaformer

Ashtangayoga

Vad: En fysiskt krävande yogaform från Mysore i Indien. En fast serie positioner binds samman i takt med andningen. Många startar och avslutar passet med att sjunga ett mantra, som en icke-religiös bön. Det kräver att man går några gånger för att lära sig andningen i takt med ställningarna.

Syfte: Fokus ligger på andning, koncentration och med- veten närvaro. Du blir rörligare och starkare.

Passar: Det är bra med en viss grundkondition och styrka, då det krävs att man orkar hålla positionerna. Men alla som vill bli starkare rekommenderas den här typen av yoga.

Restorative yoga

Vad: En meditativ yogaform som syftar till att låta kroppen slappna av fullständigt och genom det återhämta sig, samt låta sinnena vila. Du blir guidad i meditationen och stannar länge i positionerna, upp till trettio minuter. Man använder ofta bolster och block för att luta sig mot och stödja kroppen.

Yogaövningar som lindrar mensvärk och PMS

Syfte: Att slappna av och låta kroppen återhämta sig. Att bli lugn, harmonisk och att komma ner i varv.

Passar: Alla som känner av stress och vill lugna kropp och själ, meditera och nå sitt inre. Bra vid skador och vid sömnproblem.

Bikramyoga

Vad: Fysisk yogaform som strikt bygger på 26 olika positioner och utförs i en sal uppvärmd till 40° C. Det är viktigt att äta och dricka innan för att inte tappa fokus eller få yrsel under klassen, då värmen dränerar kroppen på energi fortare än man tror. Värmen mjukar upp muskler och leder.

Syfte: Att träna hela kroppen, både in- och ut- sidan. Övningarna ska forma kroppen och ha en djupgående effekt på kropp och själ. Ökar flexibilitet och styrka.

Passar: Dig som vill svettas ordentlig och den frusne.

Hathayoga

Vad: Anses vara en ursprunglig yogaform som många andra yogaformer härstammar från. I hatha kombinerar man yogapositioner med andnings- övningar och meditation för att skapa balans mellan kropp och sinne. Finns med tillägget flow, där man gör positionerna i ett flöde. Då blir klassen mer fysiskt ansträngande.

Syfte: Få en starkare och mer flexibel kropp, minska spänningar, lugna sinnet och få ökad fokus och balans.

Passar: Alla som vill ha ett lugnt, men varierat och fysiskt träningspass.

Yoga för bättre sömn:

Medicinsk yoga

Vad: En terapeutisk yogaform som används inom hälso-och sjukvård. De delar som kan ingå i passen är andning, fysiska positioner, fysiska rörelser, ögonposition och ljud. Klasserna anpassas efter patienter med olika behov.

Syfte: Skapa ökad balans fysiskt, mentalt och emotionellt. Det finns olika typer av medicinsk yoga för olika typer av hälsoproblem, som till exempel utmattningssyndrom, ryggvärk, migrän och hjärt-kärlsjukdom.

Passar: Dig som vill utöva en lugn yogaform, eller dig som har ett specifikt hälsoproblem eller en sjukdom.

Kundaliniyoga

Vad: Mjuk yoga i lugnt tempo som har fokus på det mentala och andliga. Med enkla men kraftfulla fysiska övningar tränar man en sak i taget, till exempel att stärka bålen eller immunförsvaret.

Här är hälsoexperternas egna tips för att må bättre

Syfte: Du lär dig bemästra sinnet och överkomma det som är jobbigt med hjälp av andning, mantran och meditation.

Passar: Alla som är intresserade av att varva ner och stärka upp sig mentalt.

Poweryoga

Vad: Fysisk yoga som är anpassad för gym. Den bygger på ashtangayogan, men övningarna är i vissa fall förenklade. De olika yogapositionerna görs i ett flöde under passet, i takt med andningen, och varje pass avslutas med avslappning.

Syfte: Att få en stark och smidig kropp, öva balans och andningsteknik, lugna sinnet.

Passar: Den som vill ha en fysisk utmaning på sin egen nivå eller yoga på gymmet.

Yinyoga

Vad: Långsam yogaform som fokuserar på höfter, lår, bäcken och nedre delen av ryggraden. Övningarna görs sittande eller liggande och varje position hålls mellan tre och fem minuter med avslappnade muskler och med en andning som ska vara djup och lugn.

Syfte: Att mjuka upp och träna leder, ligament och bindväven för att behålla en rörlig och ungdomlig kropp och undvika led- och ryggproblem.

Passar: Alla gör efter var och ens förutsättning. Används ibland som en kompletterande yoga till ett mer fysiskt yogapass, med fördel i slutet av passet.

Stolsyoga

Vad: En enklare typ av yoga som utför med en stol som hjälpmedel. Rörelser och andningsteknik görs med stolen som stöd och för att förenkla och anpassa träningen.

Syfte: För att det kan vara svårt med yoga på golvet om man har värk, är äldre eller stel.

Passar: Alla, men främst de som är äldre eller har någon sjukdom som är rörelsehindrande.

Yoga för sms-nacke:

Bodybalance

Vad: En kombination av yoga, tai chi och pilates där man använder hela kroppen. Kombinerar styrkeövningar från pilates med solhälsningar från yogan och smidiga rörelser från taichin.

Syfte: Att bli både starkare och smidigare. Tai chi ger också ett fokus inåt liknande meditation.

Passar: De allra flesta om man inte har rörelsehinder eller värk i kroppen, då kan det bli för mycket eftersom man rör sig med stora rörelser och i rena styrkeövningar.

Vilken yoga passar mig?

Utgå ifrån dig själv och ditt syfte. Vad vill du uppnå med din yoga? Har du smärtproblematik eller andra kroppsliga hinder så ta med det i din tanke. Tänk också på vad du gillar. Är du en sportig typ vill du kanske ha en mer fysisk form av yoga, är det avslappning du är ute efter så kan en lugnare form var något för dig. Du kan också göra yoga i vatten, på stol eller liggande.

Tips: Testa gärna flera olika typer av yoga och olika lärare för att hitta din favorit.

Foto: Unsplash

Mer inspirerande innehåll från allas.se: