Glaskonstnären Monica Bratt – rubinen från Kolmården

Glaskonstnären Monica Bratt – rubinen från Kolmården
Vackert djupröda glasföremål pryder sin plats hemma hos Inger som beskriver sig själv som en riktig samlare. Särskilt förtjust är hon i formgivaren Monica Bratt och hennes bruksföremål i rubinglas som hon designade för Reijmyre glasbruk.
Annons

Foto: Pernilla Wästberg

Inger, som bor med sin make Eric i skånska Limhamn, har alltid varit svag för rött. Och kanske är hennes gedigna samling av formgivaren Monica Bratts rubinglas en naturlig förlängning av hennes röda passion. Men om Monica Bratt visste Inger inget när hon började få upp ögonen för rubinglas på allvar.

Annons

Foto: Pernilla Wästberg

– Inledningsvis var det rött glas som tilltalade mig, säger Inger. Det första röda glasobjektet som kom in i vårt hem var en liten röd skål som vi fick i lysningspresent för femtio år sedan. Några år senare köpte jag ett rött dricksglas av en antikhandlare. Det var så vackert och jag placerade det väl synligt i vårt hem.

Foto: Pernilla Wästberg

Det var först när Inger närmade sig 50-års ålder som suget efter rött glas växte sig starkt. När barnen flyttat hemifrån blev det tid över och en längtan efter något nytt i livet att pyssla med växte fram.

– För min del är jakten det primära, säger Inger. Men det finns andra mervärden också, kunskapsinhämtning, möten med andra människor och den tillfredsställelse jag känner varje dag när jag tittar på min samling. Det är en njutning som gör mig glad!

Upptäckte rubinglas

I början köpte Inger urskillningslöst allt rött glas hon kom över. Men när ögat vant sig och blivit bli mer kritiskt upptäckte hon rubinglas som stack ut lite extra genom sitt kraftfulla uttryck och speciella röda färg. Inger hade nu upptäckt formgivaren Monica Bratt.

Foto: Pernilla Wästberg

–Det var ett möte som förändrade och förädlade mitt köpbeteende, säger Inger med ett leende. Från kvantitet till kvalitet. Allt rött glas är ju inte Monica Bratt. Och allt är faktiskt inte snyggt bara för att det är rött.

Foto: Pernilla Wästberg

–Numera är jag mycket noga med vad jag köper. Jag har Reijmyres kataloger över hennes produktion och hittar jag inte objektet där säljer jag det vidare direkt.

Foto: Pernilla Wästberg

Över 100 föremål

Monica Bratts glasproduktion omfattar 761 olika bruksföremål, bland annat vaser, skålar, ljusstakar, urnor, dricksglas och kannor.

Foto: Pernilla Wästberg

Inger har ett 40-tal större pjäser och ännu fler små, de mesta i rött. Mellan 120–140 udda objekt allt som allt, gissar hon själv. Men ännu inte någon av de kannor med dubbla skänklar som hon verkligen vill ha.

– Jag har inte sett kannan i verkligheten utan bara på bild, säger hon. Tillgången på Bratts rubinglas var bättre förr, nu är det väldigt svårt att hitta något. Varför vet jag inte, men förmodligen är det mycket som slängs när man rensar i lådor och skåp. Vi aktiva samlare är ett utdöende släkte.

Foto: Pernilla Wästberg

Utställning i Malmö

Under sommaren 2016 lånade Inger ut en del av sin samling till Malmö Konstmuseums utställning ”Oomph – om kvinnorna som satte färg på Sverige”. Väldigt fint att se objekten disponerade i en helt annan miljö och i just ett sådant sammanhang, sammanfattar hon upplevelsen. En höjdpunkt under åren som samlare med andra ord. Finns det någon annan höjdpunkt?

Annons

– Den letar jag fortfarande efter, säger Inger med ett skratt. Kannan med två skänklar kanske?

Foto: Pernilla Wästberg

Det här är glaskonstnären Monica Bratt 1913–1961

● Hon var en målare och glaskonstnär som studerade vid Otte Skölds målarskola, onstakademien samt i Paris. Monica var en av de få konstelever som fick chansen att visa upp sina arbeten för Rolf Sievert på Reijmyre Glasbruk och han uppmärksammade genast hennes begåvning. Hon var verksam vid Reijmyre Glasbruk under åren 1937–1958 där hon, tillsammans med Hyttmästare Harald Eriksson, lyckades med att få det komplicerade rubinröda glaset att bli en framgångsrik symbol för Reijmyre Glasbruk.

● Under sina år på glasbruket designade hon bland annat mat- serviser, vinglas, fat, tillbringare, vaser och skålar i rött, grönt eller blått där färgen understryker formen. Hon arbetade även i transparent glas. I sin sparsmakade formgivning utgick hon från att glasets naturliga form är droppen. Hon eftersträvade klassiska, antika former utan onödiga dekorer. Glaset är ofta tjockt och oslipat. Monica Bratt signerade aldrig sina alster då hon menade att produkterna var ett resultat av lagsamarbete. Produktnamnen består istället av siffror och bokstäver.
Källor: Wikipedia, Gyllenetider Antik

Foto: Pernilla Wästberg

Rubinglas

● Det är rött glas där den färgade substansen bland annat innehåller guld, koppar eller selen. Ett svårarbetat glas som är känsligt för temperatur och luftfuktighet under tillverkningsprocessen. Kan lätt missfärgas till gult eller sotsvart om förhållandena inte är optimala.

● Reijmyres rubinglas gick under namnet ”Kolmårdens röda guld”. Glasmassan till rubinglaset tillverkades genom en tillsats av kadmiumsulfid och selen enligt ett hemligt recept. Då kadmium visade sig vara giftigt i tillverkningsprocessen fick glasbruket sluta med det i mitten av 1950-talet.
Källa: modernform.se

Av Pia Mattsson 

Läs också:

Dela på:

Annons

Laddar