Ikea-katalogen läggs ned – efter 70 år

Ikea-katalogen har kommit ut i 70 år, men nu har möbeljätten meddelat att den läggs ned.
Ikea-katalogen läggs ned. Det meddelar möbeljätten Ikea i dag. Efter 70 år säger vi nu farväl till den närmast ikoniska inredningsbibeln.

Ikea-katalogen, som gavs ut för första gången år 1951 och sedan dess har spridits världen över, slutar nu att produceras efter 70 år. Det meddelar Ikea i ett pressmeddelande.

Se också: Gör om dina Ikea-möbler – tips för Billy, Malm och Ivar

Den välkända produkten, vars upplaga med en toppnotering på 200 miljoner exemplar gjorde den lika populär som både Bibeln och Koranen, har varit en storfavorit. Många Ikea-kunder har år ut och år in längtat efter att den ska dimpa ner i brevlådan med både konkreta nyheter och tips samt inredningsinspiration.

Många har inspirerats genom åren av katalogen.

Ikea-katalogen 2021 blir den sista, efter att Ikea nu meddelar att den 70 år gamla traditionen läggs ner.

Foto: Ikea

Ikea-katalogen läggs ner

En av anledningarna till att katalogen nu läggs ner är enligt Ikea att tiderna ändras och att möbeljättens kunders vanor har förändrats, vilket lett till att Ikea-katalogen inte används lika mycket längre.

– För både kunder och medarbetare står IKEA katalogen för känslor, minnen och glädje. I 70 år har den varit en av våra mest unika och välkända produkter, som inspirerat miljarder människor i hela världen. Att ta farväl av vår älskade katalog är naturligt eftersom kundbeteenden och sättet att konsumera media har förändrats. För att nå de många människorna fortsätter vi att sprida inspiration kring våra heminredningslösningar på nya sätt, säger Konrad Grüss, Managing director på Inter IKEA Systems B.V., i pressmeddelandet.

Katalogen har bjudit på inspiration, tips och nyheter i Ikeas sortiment.

Katalogen har bjudit på både inspiration och konkreta tips och nyheter genom åren.

Foto: Ikea

Beslutet om nerläggningen uppges även gå hand i hand med den pågående utvecklingen att göra Ikea än mer digitalt och tillgängligt. Ett nytt kapitel väntar nu och enligt Ikea kommer de att fortsätta sprida sin kunskap om heminredningslösningar via sin hemsida och sociala medier.

– Vårt arbete med att utveckla digitala kanaler och andra format fortsätter så att vi kan fortsätta att inspirera och nå fler av de många människorna, säger Per Stolt, marknadschef på IKEA Sverige.

Men för den som redan saknar den fysiska katalogen kommer en sista hyllning att lanseras. För att uppmärksamma katalogens långa historia kommer en bok fylld med inredningsinspiration och -tips att ges ut under hösten 2021.

Mer inspirerande innehåll från allas.se: