Jag har testat Pressbyråns nya blodbrownie – så smakar den
Jag skriker rakt ut när jag ser artikeln.
– Bläääää! Pressbyrån har gjort en brownie med blod i! ropar jag ut över redaktionen.
Äcklet blir inte mindre av att en av kvällstidningarna har presenterat nyheten illustrerad med en bild från en blodtransfusion, med mänskligt blod.
Ändå fascineras jag av grejen. Ju mer jag läser om Pressbyråns så kallade blodbrownie desto nyfiknare blir jag. Hur smakar kakan?
Idén bakom blodbrownien
Pressbyråns testlabb, Pressbyrån PBX, har tagit fram brownien för att främja kvinnohälsa.
Pressbyråns blodbrownie
Syfte: Minska matsvinn och motverka järnbrist – nästan en tredjedel av alla kvinnor i Sverige har järnbrist, samtidigt som mindre än 3 % av allt nötblod används som livsmedel.
Näringsinnehåll: Två minibrownies ger cirka 25 % av en kvinnas dagliga järnbehov.
Säljs: Exklusivt i testbutiken Pressbyrån PBX på Sveavägen i Stockholm.
Bakom projektet: Utvecklad inom Axfoundations innovationsprojekt ”Blod och Rova” för att skapa mer hållbara produkter på språng.
I dag lider nästan var tredje kvinna av järnbrist samtidigt som blod- och inälvsmat ratas allt mer i svenska hushåll.
– Med Pressbyrån PBX vill vi utforska hållbara vägar till framtidens produkter på språng. Genom samarbetet med Axfoundation vill vi visa hur matsvinn kan omvandlas till en riktigt god fikaprodukt som dessutom har möjlighet att möta ett skriande behov i samhället, säger Linnéa Borgström, HR- och hållbarhetsdirektör på Pressbyrån, i ett pressmeddelande från Pressbyrån och fortsätter:
– Blodbrownien är ett konkret steg på vägen att tillvarata resurser och är precis den typen av innovationer vi vill testa på PBX.
Brownien innehåller 20 procent nötblod, som ska ge en djupare smak och fungera som bindemedel, fullkornsrågmjöl och rättvisemärkt kakao.
En brownie täcker knappt 13 procent av det dagliga järnbehovet och kostar 20 kronor (två för 37 kronor).
Chockerande små
Driven av nyfikenhet begav jag mig till Pressbyrån PBX butik på Sveavägen i Stockholm, gick fram till kassamontern och blev klart besviken.
Bloody hell va små de är! tänkte jag och tittade på de cirka tre centimeter i diameter stora – eller ska jag säga små – kakorna, som dessutom inte var brownies utan muffins. Nakna muffins utan frosting!
– Kan man få med topping på? frågade jag killen i kassan och förklarade att jag minsann hade sett Pressbyråns egna bilder på brownien med frosting på.
– Det är inget vi har här, sa han vänligt.
Det väckte ont blod i mig. Är det falsk marknadsföring?
Så smakar blodbrownien
Med två sorgliga plastbyttor gick jag tillbaka till redaktionen för att bjuda halva redaktionen på blodigt fika. Den andra halvan var nämligen inte alls intresserade av att smaka. Blodbrownien var redan innan smaktestet en vattendelare.
Vi delade de redan pyttesmå kakorna i ännu mindre mumsbitar och högg in.
Doften var chokladigt söt men smaken då?
– Den är väldigt saftig, sa någon nöjt.
– Jag gillar konsistensen, men den smakar nästan för vuxet, väldigt mycket mörk chokladsmak, sa en annan.
Den var inte äcklig, bara obehaglig
Allas digitala redaktör Jakob Meijer blev först så äcklad av ingredienslistan att han lade tillbaka kakan på tallriken. Någon frågade då om han äter blodpudding.
– Det gör jag i och för sig, sa han och smakade ändå.
Efter någon tugga sa han:
– Den var inte äcklig, bara obehaglig.
Störst fan av brownien var förvånansvärt nog Allas editionschef, Sara Grant, tidigare vegetarian.
Hon gav kakan toppbetyget 5 av 5.
– Det är lite obehagligt, men de har vräkt på med en massa chokladsmak. Hade jag inte vetat vad som var i hade det inte känts konstigt alls, konstaterade hon.
Snittbetyget blev dock 3 av 5.
Det som drog ner betyget är det höga priset och den metalliska eftersmaken som blir framträdande efter en stund.
Just nu går Pressbyråns blodbrownie bara att köpa i Pressbyrån PBX på Sveavägen i Stockholm, men vem vet – de kanske får blodad tand och serverar brownien i fler butiker i framtiden?