Artikeln innehåller reklamlänkar
Trending: Melodifestivalen 2024Babben LarssonCarina BergBoktips

Historien bakom Victorias senaste plagg

12 okt, 2020 
Johanna LEJON
Kronprinsessan Victoria och Prins Daniel besöker Giacometti utställningen på Moderna Museet i Stockolm.
Victoria bär en ny svart jacka – av svensk design, förstås. Vi vet mer om historien bakom plagget.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Torsdagen den 8 oktober besökte kronprinsessan och prins Daniel Moderna museet i Stockholm för en förhandsvisning av den nya utställningen Giacometti – ansikte mot ansikte.

Giacometti – ansikte mot ansikte är den första större retrospektiven över Alberto Giacomettis verk i Sverige på mer än tjugo år.

Kronprinsessparet fick bekanta sig med Alberto Giacomettis skultpur och måleri vid en förhandsvisning av överintendent Gitte Ørskou.

Kronprinsessan Victoria på Moderna museet, iförd jacka från Toteme.

Under förhandsvisningen var kronprinsessan Victoria klädd i svart. Vi har tidigare skrivit att hennes topp är signerad Stylein (reklamlänk). Det stämmer dock inte. Via The Royals and I och Sarah Williams fick vi veta att toppen, som egentligen är en jacka, är från Toteme (reklamlänk).Toppen går under namnet Albas jacket. Kronprinsessan matchade jackan med svarta byxor och pumps i mocka. Hennes väska kommer från Valentino och örhängena, Pyramid hoops, är från Sophie by Sophie (reklamlänk).

Annons

Men, låt oss berätta historien bakom Victorias fina Toteme-jacka. Eller ja, historien bakom Toteme, närmare bestämt. Berättelsen om märket började i New York då superentreprenören, bloggaren och modeprofilen Elin Kling och dem före detta supermodellen Karl Lindman träffades. De gifte sig, flyttade ihop, fick barn och bestämde sig samtidigt för att lämna sina respektive karriärer och istället lansera ett gemensamt modevarumärke.

5 gånger Victoria har burit Silvias kläderBrand logo
5 gånger Victoria har burit Silvias kläder

– Det kan kanske tyckas dumdristigt! Det är inte så vanligt att satsa så stort. Många som startar modeföretag i dag riktar in sig på en specifik produkt, som skor eller handväskor. Men vår ambition är att skapa ett komplett livsstilsmärke. Vi vill gärna bli så 360 som möjligt för vår kund, har Karl Lindman, brand director, berättat för ELLE.

Victoria i örhängen från Sophie by Sophie och väska från Valentino.

– Det var otroligt läskigt för mig att lägga ner bloggen som hade varit mitt levebröd under så många år. Men det var också en stor lättnad, och helt nödvändigt för att vi skulle kunna skapa ett helt nytt varumärke, har Elin Kling som i dag titulerar sig ceo och creative director för Toteme, slagit fast.

Annons

Men det hela gick bra. Och på årets ELLE-gala kammade Toteme hem priset Årets designer. Motiveringen?

”På kort tid har de lyckats skapa inte bara ett aktningsvärt skandinaviskt stiluniversum utan också en hyllad destinationsbutik med magnetisk dragningskraft, mitt i Stockholm! Deras moderna garderobsikoner är lika tidlösa som modevassa. En oslagbar modeduo!”

– Toteme bygger en garderob med något för varje tillfälle. Färre plagg som skapar specifika looks. Med varje kollektion är syftet att definiera Toteme-kvinnan och hennes vardagsrutin, berättade duon efter vinster.

Man fortsätter:

– Vi vill att de som klär sig i Toteme ska känna att de alltid har något att ha på sig. De ska känna sig självsäkra och bekväma, i varje situation.

Det är långt ifrån första gången som Victoria bär Toteme. Hösten 2019 satsade hon på en klänning från märket och i våras bar hon en jacka därifrån.

Annons

Gillar du Victorias outfit? Nedan har vi plockat ut en liknande.

Jacka från Stylein. Läs mer och köp här.
Byxor från Stylein. Läs mer och köp här.
Annons
Boots i mocka från Tamaris. Läs mer och köp här.
Annons
Annons