Trending: Melodifestivalen 2024Babben LarssonCarina BergBoktips

Maskdesigner Eva von Bahr: ”Det här kommer vi aldrig att lyckas med”

22 jan, 2024 
Viktoria Hansén/TT
Rolf Lassgård och hans mask för film
Eva med en gipsbyst av Rolf Lassgård som användes för maskarbetet i En man som heter Ove. För sitt arbete med filmen tilldelades hon en Guldbagge.
Det var rumpnissarna i Ronja Rövardotter som fick Eva von Bahr att välja yrket som maskör. Men de prestigefyllda priserna hon fått för sitt arbete har inte gjort det enklare att gå till jobbet.
– Jag har ofta en klump i magen av nervositet, jag vet aldrig om det ska bli bra, säger hon.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
Se också: Josefin Asplund: ”Teatern blev räddningen"Brand logo
Se också: Josefin Asplund: ”Teatern blev räddningen"

Det är lättare att förändra utseendet på en man så att han ser äldre ut, än en kvinna. De åldrande männen har grövre hy och det är enklare att komma undan med proteser i ansiktet.

Det berättar Eva von Bahr, som tillsammans med sin man Love Larsson, har Oscarnominerats tre gånger och vunnit tre Guldbaggar för bästa mask och smink.

Just nu arbetar paret med att få skådespelaren Jakob Oftebro, som inte ens har fyllt 40, att se ut som en åldrad Jan Stenbeck inför en dramaserie för SVT. Men där har de mött en riktigt svår utmaning.

Annons
Eva von Bahr och Love Larsson
Eva von Bahr och Love Larsson, kollegor och gifta.

– Det är skitsvårt! Kanske till och med så svårt att vi inte skulle ha tackat ja, säger Eva med både skratt och allvar i rösten.

– Stenbeck gick ju upp så mycket i vikt i slutet av sitt liv och vi har tillverkat en kropp som Jakob ska bära. Risken är att det inte blir övertygande, att det blir pajigt och slår över i komik.

Eva von Bahr

Ålder: 55.

Gör: Maskdesigner. Har tillsammans med maken Love Larson Oscarnominerats tre gånger för bästa smink, för Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann, En man som heter Ove samt Dune. Har vunnit tre Guldbaggar. Är även fotokonstnär.

Bor: I Stockholm.

Familj: Maken Love Larson som hon också jobbar tillsammans med. Två barn sedan tidigare – Elias, 21, och Greta, 19. Den gemensamma sonen Rune, 14 år.

Läser just nu: ”Rovet av Stefan Spjuth. Den är magisk.”

Annons

Egentligen var det kock som Eva von Bahr drömde om att bli när hon var barn. Eller kanske kostymör, trots att hon inte visste att det jobbet fanns.

– Jag färgade tyger och sydde hela tiden, säger hon.

Sminkör var ett yrke hon fick upp ögonen för av en slump. Hon skulle egentligen plugga ekonomisk historia vid Lunds universitet när hon lästen en artikel om sminkören Kaj Grönberg, som bland annat gjort rumpnissarna i Ronja Rövardotter.

Eva von Bahr i dörröppningen.
Eva von Bahr tog emot guldbaggen för bästa maskdesign för filmen Konferensen under Guldbaggegalan 2024.

– Det lät som ett så otroligt roligt jobb. Och precis som att laga mat eller sy kläder var det också ett kreativt hantverk – det kändes som att det skulle passa mig perfekt.

Annons

Sagt och gjort. Hon åkte till London och utbildade sig till frisör, för att sedan specialisera sig på peruker. Hon fick därefter en lärlingsplats på SVT och uppdrag på teatrar och tv-produktioner, där hon lärde sig allt om mask och smink.

Hon beskriver de första åren som magiska.

– Det var så roligt att åka runt på olika inspelningsplatser och hitta på hur skådespelarna skulle se ut och sedan sitta i biosalongen och se resultatet, och mitt namn rulla i eftertexterna.

Eva von Bahr fixar med Robert Gustafsons mask.
Robert Gustafsson fick sitta i sminket fyra och en halv timme varje dag under inspelningen av "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann", då han skulle se ut som en gammal man i olika stadier. Varje hårstrå på huvudet stoppades in för hand och masken limmades på ansiktet.
Annons

Utbildade sig i maskdesign i London

Eva och maken Love kompletterar varandra perfekt när det kommer till arbetet.

– Min starka sida är att måla, jag är allra bäst på färgskiftningar som ser ut som hud. Det är Love som skulpterar upp allt. Jag brukar säga att han kanske skulle ha blivit läkare i stället, han skulle ha blivit en skicklig plastikkirurg och kunnat göra otroligt tjusiga kvinnor.

Även om det är en enorm utmaning att göra en realistisk mask till en skådespelare som ska spela en person som funnits i verkligheten är det egentligen inte mycket enklare att göra jobb inom andra genrer.

I höstas hade filmen Konferensen premiär. Det är en skräckfilm i underkategorin ”slasher” där en psykopat tar livet av folk med olika tillhyggen så att blodet skvätter.

Interiör från sminkstudion The Makeup Designers som drivs av maskörerna och äkta paret Love Larson och Eva von Bahr.

– När vi packade på morgonen innan vi åkte iväg till inspelningen minns jag att jag tänkte: ”Det här kommer vi aldrig att lyckas med”. Det var så konstiga grejer som skulle hända och som vi aldrig hade gjort förut – det var kroppsdelar hit och dit och en skalp som skulle fladdra. Men det sjuka var att det funkade, och det blev så bra!

Annons

Ingen flytt till Hollywood för Eva von Bahr

Hon tillägger att det är det mest utmanande och det roligaste med arbetet – att aldrig vara säker på om det kommer att bli som hon tänkt sig.

”Efter andra Oscarnomineringen slutade telefonen att ringa från svenska bolag. De kanske tror att vi inte har tid eller blivit för dyra”, säger Eva von Bahr.

– Men jag har lärt mig att om man inte är nervös så blir det sällan bra.

Eva och Love gör en del jobb för amerikanska bolag och förra året blev de Oscarsnominerade för Hollywoodfilmen Dune med Stellan Skarsgård. Men någon flytt över Atlanten är inte planerad.

Annons

– Nej, jag är inte intresserad av att flytta på mig, jag gillar att jobba i Sverige.●

Annons