"Skandal"-tidningen som alla ville läsa på 80-talet – nu är den tillbaka

15 år har gått sedan sista numret ställdes fram i tidningshyllorna.
Nu återuppstår det klassiska musikmagasinet, som hade sina största dagar under 1980-talet, i en specialversion.
Älskad – och hatad.
Ungdomstidningen Okej, som startades 1980 av tidningsmakaren och chefredaktören Hans Hatwig, i dag 78, väckte känslor redan från start.
Då kom tidningen Okej – Elvis på första omslaget
Första numret pryddes av Elvis Presleys lik i den öppna kistan och tidningen var fylld med rubriker om sex.
I Sveriges radios P4 Dokumentär, i avsnittet Kampen bakom tonårstidningen Okej, säger Hatwig att han inte valt samma bild i dag, men att det var ett ”desperat knep” från hans sida för att sälja tidningar. Han hade pressen på sig från förlaget Saxon & Lindström att göra succé.
Orsakade debatt i SVT:s Svar direkt med Siewert Öholm
Tidningen blev med en gång en snackis medan föräldraföreningen Hem & skola gick i taket och uppmanade till bojkott av Saxon & Lindström och deras andra tidningar. Konsumföreningar tog efter och plockade bort Okej från tidningshyllorna.
Jörgen Holmstedt, som senare var medarbetare på tidningen och som gett ut Boken om OKEJ: 80-talets största poptidning, minns:
– Han (Hans Hatwig) fyllde de här tre första numren med så mycket sex drugs and rock ’n’ roll som möjligt. Hem & skola-föreningen tyckte att det var fasansfullt att han sände ungdomar i fördärvet, säger han i Kampen bakom tonårstidningen Okej.
Ramaskriet blev så stort att tidningen faktiskt lades ner en kort period för att senare återuppstå utan lik på omslaget, men fortfarande provocerande enligt bland annat SVT-programledaren Siewert Öholm (1939-2017) som rasade i tv-programmet Svar direkt 1984 i ett numera klassiskt tv-klipp.
Agendan i programmet var hårdrockens inverkan på ungdomar och till svars fick den blott 23-årige Okej-journalisten Anders Tengner stå. Öholm gick ganska hårt åt honom men de båda journalisterna försonades slutligen 2015 i dokumentärfilmen Siewert och sågklingan.
Populär musiktidning hos ungdomar på 1980-talet
1984 var också tidningen Okejs storhetstid. Den sålde 156 000 exemplar, och enligt undersökningsföretaget Orvesto läste 500 000 ungdomar Okej – nästan hela målgruppen.
– Det hade aldrig hänt tidigare i tidningshistorien och det kommer aldrig mer hända, säger Jörgen Holmstedt i P4 Dokumentär.
Okej lades ner 2010.
I maj i år kom ett specialnummer ut med Miriam Bryant i fokus.