Jag överhörde mina kollegors skitsnack på jobbet – ska jag säga något?

Kvinna viskar i mans öra
Foto: TT
Allas läsaren har råkat överhöra skitsnack på jobbet och vet inte hur hon ska hantera det. Allas redaktör Cecilia Gustavsson svarar!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

Jag råkade höra två kollegor prata negativt om en tredje kollega som står mig nära. Det som sades var både elakt och felaktigt.

Nu vet jag inte om jag borde berätta för min vän vad jag har hört, eller om det bara skulle orsaka onödig konflikt. Jag vill ju vara lojal, men jag vill inte starta ett drama på jobbet.

Vad är klokast – att berätta, att låta det vara, eller att prata direkt med dem som pratade illa om kollegan?

Orolig

Vi hjälper dig med ditt dilemma

Ibland är det skönt att bolla sin fråga med en medmänniska. Vi på Allas redaktion är just medmänniskor med hundratals års erfarenheter av vardagliga utmaningar. Vi är gärna ditt bollplank om du kört fast i dina tankar.

Har du ett dilemma? Skriv till oss här!

Allas svarar

Kära frågeställare,

vilken jobbig situation. Skitsnack på jobbet är så extremt onödigt.

Vad du ska göra beror helt på vad de sa om din nära kollega, tycker jag. Var det någonting som handlade om jobbet? OM hon kan ha nytta av att veta det, till exempel om hon brukar komma för sent till möten eller liknande och bör bättra sig, så skulle jag berätta det – för hennes egen skull.

Å andra sidan tycker du att de har fel? Då är det förmodligen bättre att vara tyst.

Jag skulle heller inte konfrontera skitsnackarna om det handlar om en enstaka gång, det skapar bara dålig stämning och skulle förmodligen inte hjälpa. Tvärtom: De skulle bara bli negativa även till dig.

Men om det händer igen skulle jag ta det direkt med dem på ett fint sätt, alternativt – om de ofta pratar illa om folk och det är ett större problem – ta upp det med din chef.

Cecilia