Lästips:NYTT! Korsord Relationsproblem Vänner för livet Vår familj Föräldraskap Att leva med missbruk

Jag har jobbat i kassa – avskyr när kunden säger detta

22 aug, 2025
Foto: Privat, Shutterstock/TT
Hur långsam får man egentligen vara, är det okej att säga vad som helst – och hur viktig är egentligen kundpinnen? Allas Ebba S. Dahlman, som jobbat flera år i kassa, reder ut.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons
10 saker som kassapersonalen stör sig på att du gör i matbutikenBrand logo
10 saker som kassapersonalen stör sig på att du gör i matbutiken

Efter gymnasiet, och innan jag påbörjade min universitetsutbildning, arbetade jag en tid för en känd svensk matvarubutikskedja. I mina arbetsuppgifter ingick det bland annat att sitta i kassan och ta betalt för kundernas matvaror.

Jag tyckte om att sitta i kassan. Bland annat eftersom jag var väldigt duktig på mitt jobb, men också för att jag fick möta många trevliga kunder under ett arbetspass – vilket kunde boosta mitt humör!

Men det fanns förstås också saker jag ogillade med att sitta i kassan. Här har jag samlat en lista över nio kundbeteenden som jag kunde störa mig galet mycket på.

1. Kunder som var långsamma

Jag kunde reta mig enormt på kunder som storhandlade mitt under lunchruschen, som om de hade all tid i världen. För kontext så arbetade jag i en liten närbutik i city (läs: gott om utrymme var det ont om), så när någon handlade mycket blev kön per automatik som en flaskhals.

Annons

Kunder som dessutom inte lät sig påverkas av en växande kö utan fortsatte packa sina varor på långsammast möjliga vis... ja, de bidrog till frustration. Främst eftersom detta skapade irritation hos alla stressade kunder bakom storhandlaren, vilket i praktiken innebar att jag därefter fick betjäna en lång rad lättretliga kunder.

2. Kunder som stal påsar

Man kan givetvis vara tankspridd, ja. Man kan givetvis glömma, ja. Det händer även den bästa. Engångsföreteelser störde mig inte. Men det fanns de stamkunder som gång på gång ”glömde ta en påse” och som ofta smet förbi kön när nästföljande kund betjänades, bara för att ursäktande sno åt sig en påse – utan att betala för den! Inte okej!

3. Kunder som raggade på personalen

”Det blir 123 kronor. Tack så mycket. Önskar du kvitto?”, ”Ja, jag kan ta kvittot... och ditt nummer också.” Svar nej, jag vill faktiskt inte bli uppraggad när jag sitter och utför mitt arbete!

Annons

Tyvärr hände detta ganska ofta, vilket resulterade i många pinsamma konversationer där jag avvisade kundens närmanden. Det föll inte alltid i god jord... men det är historier för ett annat tillfälle.

4. Kunder med fööör många kuponger

Att hantera sjuttioelva kuponger efter att alla varor blippats in tar tid. Särskilt lång tid tar det om kunden inte försäkrat sig om att den uppfyller alla kriterier som kupongen avser, som att datumen på kupongen fortfarande är giltiga.

Det fanns även kunder som förväntade sig att jag skulle göra allt jobb, exempelvis fylla i de tomma fält som krävdes för att kupongen skulle kunna lösas in.

Men med det sagt så kan jag ändå inte klandra dessa kunder alltför mycket. Själv älskar jag nämligen rabatter och har full förståelse för att man vill dra nytta av ett aktuellt erbjudande. Det är dock inte för mycket begärt att du som kund är förberedd!

5. Kunder som inte var närvarande

Förutom att det är otrevligt, så ledde det ofta till missförstånd när kunden inte var helt närvarande. Det som gjorde mig frustrerad var att jag, som kassapersonal, ofta fick skulden för kundens otrevliga beteende.

Annons

Exempel: Jag blippade in någon annans varor för att kunden stod i ett telefonsamtal och var för disträ för att lägga upp den lilla avskiljarpinnen på bandet – eller för att bemöda sig att ens hälsa. Nej, jag uppskattade inte att bli utskälld för någon annans otrevliga beteende.

”Ey hallå! Nu har du gjort fel, nu betalde jag för någon annans varor ju. Kan du inte sköta ditt jobb ordentligt? Lös det här så jag får mina pengar tillbaka! Nu. Jag har inte tid att vänta på inkompetent kassapersonal.”

Jag, en serviceinriktad 20-åring, svarade då: ”Självklart, jag ber så hemskt mycket om ursäkt. Det här ordnar vi på en gång.”

6. Kunder som blev upprörda över legitimationskontrollen

Det ingick förstås i mina arbetsuppgifter att efterfråga giltig id-handling när någon, som såg ut att vara under 25 år, önskade köpa en vara som hade åldersgräns.

Kunder som hade glömt sitt id-kort eller som helt enkelt inte hade åldern inne, svarade ofta med ilska. Vilket i praktiken kunde innebära att jag blev utsatt för grova personliga påhopp och hot.

Annons

Låt mig vara tydlig, det är otroligt svårt att gissa ålder! Gör det inte svårare genom att ifrågasätta kassapersonalens beslut att göra en ålderskontroll. Det är inte kassapersonalens ansvar att göra undantag för kundens misstag!

7. Oförberedda kunder

Jag kunde störa mig, å de andra kundernas vägnar, när personen som kom fram till kassan inte hade förberett sig. Man kan tycka att de minuter kunden tillbringat i kön borde ha varit tillräckligt för att denna skulle kunna förbereda betalningsmetod – men icke! Det var ofta som kunder började gräva efter plånboken först EFTER att alla varor var inscannade.

Ja, de kunder som trodde att de var ensamma i världen och att deras beteende inte påverkade andra kunde jag störa mig på. Det stör mig faktiskt fortfarande. Kort och gott, alla människor som lider av ”jag är viktigare än alla andra”-sjukan (som jag för övrigt befarar är en folksjukdom).

Senaste från Allas

8. Kunder som ville vädra skeva åsikter

Det absolut värsta jag visste var dock när jag tvingades lyssna på kunder (oftast äldre män) som ville vädra sina åsikter – ofta med rasistiska, misogynistiska eller homofobiska undertoner – och sökte medhåll hos mig (?!).

Annons

Jag var ung och hade dessvärre inte mandat att neka dessa kunder betjäning. Så vad gjorde jag? Jag fejkade ett obekvämt leende och lät kunden få prata av sig. Efteråt mådde jag ofta väldigt dåligt och i dag kan jag önska att jag hade agerat annorlunda. Sagt något som låtit kunden veta exakt hur skadliga dessa små ”åsiktsvädringar” faktiskt är.

9. Kunder som var berusade

Var ska man börja egentligen? Nej, det var inte trevligt när någon kom berusad till min arbetsplats och betedde sig illa. Punkt!

Annons