Bli expert på att kallprata – 3 olika personlighetstyper du möter varje dag
Drömmer du också om att slippa nervositet och obehag inför sociala tillställningar?
Allas hjälper dig att tackla alla tänkbara event – som ett riktigt proffs!
Det är minst sagt en konstform att navigera olika typer av sociala sammanhang. I synnerhet om det rör sig om en tillställning där du kanske inte känner så många av de övriga gästerna.
Om man inte identifierar sig som ”en självsäker kallpratare” (och nej, vi är inte många som gör det) kan ord som bröllop, jobbfest, parmiddag eller kundmingel få det att vrida sig i magen. Ingen panik!
Med hjälp av vett- och etikettexperter har vi tagit fram den ultimata guiden för den som vill slippa nervositet inför sociala evenemang – och bli en riktigt vass konversatör!
1. Enkla förberedelser
Om du vet med dig att dina konversationsfärdigheter lämnar lite att önska, kan det vara på plats att förbereda sig inför nästa sociala tillställning.
På vägen till en fest kan du till exempel tänka ut två eller tre samtalsämnen, som du kan ta till om det skulle bli stelt vid något tillfälle under kvällen. Se dessa samtalsämnen som dina ess i rockärmen och låt de skänka dig lugn.
Om du träffat värden eller värdparet vid ett tidigare tillfälle, kan du försöka inkludera samtalsämnen som berör deras intressen. Det kan vara allt från skidåkning till fina viner, friluftsliv eller litteratur. Chansen är stor att några av gästerna delar värdparets intressen och på så sätt kan du enkelt få igång en livlig konversation.
Om du vill att dina förberedda samtalsämnen ska kännas aktuella och engagerande, kan det vara en god idé att skanna av nyhetsflödet inför tillställningen. Något du läst i tidningen, hört på radion eller sett i sociala medier nyligen kan nämligen ge väldigt bra inspiration till samtalsämnen.
2. Så hälsar man rätt
Den som känner för att parafrasera Hamlet kanske tänker ”att kramas eller icke kramas, det är frågan”. Ja, de allra flesta har säkert befunnit sig i en situation på en fest där man, inför varje ny presentation, måste göra den obekväma avvägningen om man ska gå in för ett hjärtligt handslag eller för en fumlande kram.
Enligt vett- och etikettexperter är det generellt sätt alltid neutralt och säkert att ta i hand vid en presentation. Det finns dock ett undantag, och det är om du träffat personen vid ett tidigare tillfälle. Om du presenterar dig själv på nytt och tar i hand, kan det uppfattas som oartigt. Så fundera ett varv extra innan du sträcker fram handen.
Om någon du ska hälsa på signalerar att denne tänker krama dig, är det artiga att svara med att kramas tillbaka. Och i sammanhang där du är omgiven av mer välkända ansikten, blir reglerna oftast lite slappare.
3. Kom ihåg namn
Det är tyvärr en klassiker att man lägger alltför stort fokus vid sin egen presentation och helt enkelt missar att uppfatta den andra personens namn. Det är också lätt att man skyndar sig igenom alla introduktioner. Då ökar risken för att namnen smälter samman och man blandar ihop flera personer.
Lösningen är enkel: Ta det långsamt! Det vill säga stanna upp och var närvarande i stunden när en person presenterar sig själv. För att hjälpa minnet på traven kan det vara en god idé att upprepa namnet, både en och två gånger, så det hinner sjunka in.
Om du inte uppfattar ett namn eller är osäker på ett uttal, är det alltid bättre att stanna upp och fråga. ”Ursäkta mig, jag uppfattade inte riktigt ditt namn” eller säg namnet följt av: ”Uttalade jag det korrekt? Du får gärna rätta mig annars, så jag säger rätt.” På samma sätt kan du tänka på att uttala ditt eget namn så tydligt som möjligt.
Om du glömmer någons namn under en middag, är det artigaste sättet att ta reda på det, genom att diskret fråga en tredje part. Om det är helt omöjligt, är det bäst att vara ärligt och säga: ”Du får ursäkta mig, jag minns inte ditt namn. Vill du snälla påminna mig.”
4. Var generös
Du behöver inte dela med dig av hela din livshistoria, men var generös med detaljer i dina svar. På så sätt ger du din samtalspartner något att arbeta med, vilket oftast öppnar upp för mer intressanta samtalsämnen och dessutom ökar chanserna till ett genuint och trevligt samtal.
Om någon exempelvis frågar ”Vad jobbar du med?” så kan du välja att svara ”Jag är veterinär” eller så kan du brodera ut ditt svar genom att säga ”Jag är veterinär. Jag har alltid älskat djur och har tre underbara hundar hemma just nu.”
I svarsalternativ nummer två ger du din samtalspartner fler pusselbitar av information om dig, och således fler saker att förhoppningsvis relatera till eller åtminstone reagera på.
Vi tar ett exempel till. Frågan ”Vad har du för planer i sommar?” kan besvaras genom att säga ”Italien” eller så kan du vara generös och säga ”Vi ska faktiskt åka till Italien med båda barnen. Min partner har släkt där, så vi ska vara där en hel månad. Det ska bli väldigt kul!”
Din samtalspartner vet nu att du har två barn, en partner med släkt i Italien och att du ser fram emot en månadslång resa dit i sommar.
5. ”Locka fram” den andra personen
Folk älskar att prata om sig själva om de får chansen. Därför är det ofta relativt enkelt att få personen framför dig att öppna upp. Genom att vara en god lyssnare och ställa följdfrågor som spinner vidare på vad personen precis sa.
”Åh, så roligt! Berätta mer. Hur gick det till?” eller ”Intressant! Jag vill gärna veta mer” eller ”Utveckla gärna. Jag har alltid tyckt att det låter så himla spännande!” är fraser du kan använda för att locka fram din samtalspartner.
På så sätt är du en mycket omtänksam och inkännande konversatör, men du kan överlåta samtalets tyngsta lass till någon annan.
6. Sammanhanget är A och O
Om du är i en ny miljö med många personer du inte känner, är sammanhanget er naturliga gemensamma nämnare. Det vill säga, har du inget annat att prata om är sammanhanget alltid ett säkert kort.
På ett bröllop kan man exempelvis säga att blomsterarrangemanget är vackert, att musiken som spelas gör dig rörd eller att du gläds åt att brudparet fick fint väder på sin stora dag.
En gyllene regel är att om personen i fråga håller med dig, indikerar det att denne är öppen för samtal.
Sammanhanget, oavsett vilket det är, erbjuder oftast även en social aspekt till konversationen. I exemplet ovan med bröllopet brukar ”Hur känner du brudparet?” vara en klassiker – av en anledning!
7. Återuppliva samtalet
Ibland händer det att samtalet börjar dö ut efter en stunds utbytte av artiga fraser. Kanske känner du då instinktivt att du måste utföra någon form av metaforisk hjärt- och lungräddning på konversationen?
Var lugn! Tystnad i sig är ingen anledning att drabbas av panik. Oftast är tystnaden inte så lång som du tror. Tänk på att den andra personen kanske behöver tid att låta det du just sagt sjunka in, innan denne svarar.
Kom också ihåg att tystnader behövs och är en naturlig del av ett samtal. Utan tystnader blir samtalet lätt alldeles för intensivt och du riskerar kanske att uppfattas som en riktig tjattermaja.
Det finns förstås osynliga samtalsregler och ibland kan man notera att samtalet är på väg att dö ut, för att den andra personen är på väg därifrån. Då är det artiga att låta personen ursäkta sig från samtalet.
Om du däremot vill återuppliva ett samtalet är det absolut bästa sättet att introducera ett helt nytt samtalsämne. Du behöver inte oroa dig över att göra en smidig övergång. Den andra personen blir förmodligen lättad över att ditt initiativ att blåsa nytt liv i er konversation.
8. Artiga introduktioner
Om du verkligen vill bemästra kallpratet, är förmågan att presentera andra på ett naturligt sätt, en viktig färdighet att öva upp. Hur gör man då det?
Jo, en grundförutsättning är förstås att man uppför sig genuint och uppriktigt. Sedan handlar det om att få alla gäster att känna sig speciellt utvalda. Det gör man bäst genom att presentera dem med namn och en eller två meningar som är personligt skräddarsydd för den personen.
Exempel: ”Maria, det här är Annika. Annika och hennes man har precis flyttat hit från Småland. Annika är väldigt konstintresserad.” Följt av ”Annika, det här är Maria. Maria arbetar på det lokala konstmuseet.”
9. Avstyr obekväma situationer
För varje dussin underbara personer du möter, kommer du även att stöta på några floppar. Vi har identifierat tre personlighetstyper och exempel på hur du avstyr obekväma situationer som ofta uppstår i deras sällskap.
Personlighetstyp 1: Presenterar sig själv varje gång
Personen som du träffat flera gånger, men som alltid envisas med att spela nonchalant och låtsas som att denne inte vet vem du är. Det enklaste sättet att hantera dessa personer på är genom att vara rak. Säg: ”Du kanske inte minns mig, men jag minns dig tydligt från en sommarfest i fjol.”
Personlighetstyp 2: Invaderar ditt personliga utrymme
Vi alla har en osynlig barriär omkring oss som markerar vårt personliga space. Personlighetstyp 2 har ingen känsla för var denna osynliga gräns går. Det bästa sättet att hantera den här situationen är genom att inte säga någonting. Försök i stället flytta undan på ett diskret sätt. Om ni står vi en möbel eller ett hörn, kan man använda det för att manövrera in i en position där man kan skydda sitt eget space. En vett- och etikettexpert tipsar om att använda sitt cocktailglas, genom att hålla ut det, och på så vis försäkra sig om att man får ett lämpligt samtalsavstånd i form av åtminstone en armlängd.
Personlighetstyp 3: Pratar bara om sig själv
Den här personlighetstypen kan uppfattas som väldigt otrevlig. Vi pratar såklart om personen som bara pratar om sig själv och de sina, utan att slänga en enda motfråga åt ditt håll oavsett hur många öppningar du erbjuder. Dessa personer kommer tyvärr inte att ändra på sig under en tillställning. Det enda sättet att hantera den här situationen på är därför genom att avlägsna dig själv på ett snyggt sätt.
10. Konsten att lämna en konversation
Hur lämnar man en konversation på ett snyggt sätt? Vett. och etikettexperter rekommenderar att man använder frasen ”Jag behöver...” när man ursäktar sig. Exempelvis ”Jag behöver leta reda på någon av de här trevliga förrätterna som serveras. Jag har inte ätit på hela dagen.”
Alltså frasen ”Jag behöver...” följt av en acceptabel aktivitet. Det kan handla om att fylla på dricksglaset, gå och pudra näsan, välkomna en gäst som precis anlänt eller försöka leta reda på sin partner. Alla dessa är artiga ursäkter att använda.
Avsluta gärna med att upprepa något från ert samtal som genuint intresserar dig, på så sätt verkar det inte som att du försöker fly. Du kan säga ”Det var väldigt intressant att höra om er renovering. Hoppas vi får chansen att prata mer om det senare under kvällen.”
I extrema situationer kan det förstås vara bra att ha en flyktplan förberedd. Kanske har du en hemlig signal som du kan använda för att låta en partner eller nära vän uppfatta att du vill bli räddad från ett obekvämt samtal.
En rekommenderad och smidig flyktplan kan till exempel vara att bjuda upp en partner till dans, förutsatt att ni är någonstans där det spelas musik.