Nya resetrenden: hit vill svenskar resa 2026 – inte som förr

Skylt vid sandstrand
Foto: Shutterstock/TT
Åka bakåt i tiden eller fara ut från fiktionen.
Här är trenderna för 2026, enligt en undersökning hos resenärer.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto

5 vanliga resemyter de flesta av oss tror på

Brand logo
5 vanliga resemyter de flesta av oss tror på

Vad inspirerar till att göra en resa? En trendspaning för 2026 siar om att det är kultur, sport och ett sug efter äkthet som kommer att styra sökningarna för resenärer. Detta enligt en undersökning* gjord av Hotels.com – som också riktar fokus på valet av boende. Historiska hus och att byta rum uppges också vara en pockande trend.

Så vill resenärerna åka 2026 – trenderna som ringas in

bro över pittoreskt vatten
Knaresborough, North Yorkshire, England.Foto: Robert Harding/TT

Streaming-turism

Den så kallade streamingturismen ska få ny fart nästa år.
Att uppleva ställen i verkliga livet som du annars tittar på i tv/film-soffan. Orter och inspelningsplatser runt om i världen.
Framför allt är det resenärer från generationerna Gen Z och Millennials som tar avstamp från streamingen, enligt undersökningen.

Filmposter med kvinna i röd klänning och interiör i gotisk stil.
Vi reser oss från tv-soffan och inspireras av favvoserierna. Downton Abbey: The Grand Finale (2025).Foto: TT


På listan finns också serier/filmer med premiär 2026. Yorkshire, Storbritannien (Wuthering heights och Downton abbey), Toscana, Italien (Jay Kelly), Peloponnesos, Grekland (The Odyssey) och Dalmatiska kusten, Kroatien (People we meet on vacation) är några av platserna som nämns.

Man i kilt lyfter en stång i match inför publik.
Nu vill vi heja på resan! Kanske vid Caber Tossing (Stångstörtning) på Skottland?Foto: Picasa/Expedia

Sportresor

En annan trend är resor till platser där det anordnas olika sportevent – och då gärna med fokus på mer lokala och originella evenemang, exempelvis curling i Kanada eller sumobrottning i Japan.

Vilka destinationer är resenärer nyfikna på?

Big Sky, USA, Okinawa, Japan och Sardinien, Italien, toppar listan där intresset ökat snabbt i den globala rapporten.
För svenskarnas del uppges nyfikenheten däremot vara stor för Mexiko – med platser som Puerto Morelos, Cabo San Lucas, Mexico City och Puerto Vallarta – samt Calgary, Kanada, och Stuttgart, Tyskland.

Historiska hus

Hotell som varit tågstation vid bergen
Går det på räls nu? Lyxhotellet Canfranc Estación är ingen billig historia, men historisk, och ligger i en anrik tågstation från 1928 i Pyrenéerna (Huesca).Foto: Hotels.com

Att få fluffa kudden i ett rum med historia är en växande trend, enligt rapporten. Gärna i ombyggda och restaurerade byggnader som från början haft ett annat syfte än hotellövernattning, såsom gamla skolbyggnader, tidigare kloster, fängelser eller tågstationer. Platser som både har unik arkitektur och moderna bekvämligheter.

Resväska i form av ryggsäck
Packad och klar!Foto: TT/Shutterstock

Hotellväxla

Nu låter vi inte väskan vila. Resenärer vill inte nödvändigtvis ha kvar samma rum under vistelsen utan byter gärna boenden och upplever fler områden, enligt trendspaningen. Speciellt när det gäller ö-resor, i storstäder och på platser med olika evenemang. Och under ”bleisure”-resor, hört talas om dem? Resor som kombinerar nytta med nöje, exempelvis vid en affärsresa.
Reskassan kan också spela in – att kombinera lyx- och budgetställen, eller att vara flexibel och på så vis kunna ta del av olika erbjudanden.

Kvinna läser bok vid utsikt, lugnt.
Färdas i fantasin – bästa sättet att resa?Foto: Shutterstock/TT

Fler trendspaningar för resor 2026:

  • Boksemestrar börjar bli poppis. Platser för avkoppling, såsom fjällstugor och kustnära ställen, där vänner (och bokklubbar) kan uppgås och läsa.
  • Intresset har också ökat för lantliga boenden och gårdar med fokus på natur, vandring och djur samt att själv kunna skörda grönt och frukt.

Källa: Unpack’26/Vrbo

*Unpack’26 är en undersökning gjord på uppdrag av Expedia group av OnePoll med 24 000 medverkande (2000 svenska) från 18 olika länder.
Listan över årets destinationer bygger på sökdata från Hotels.coms sajt/app.