Här får äldre gratis rådgivning och hjälp med den digitala tekniken

Digitala guider i Göteborg.

Seniorer som ringer eller mejlar får hjälp av någon av guiderna i Göteborg.

Foto: Lars Lanhed
När coronapandemin slog till blev många ofrivilligt isolerade. Men sedan juni får göteborgare som är 65 år eller äldre gratis hjälp för att surfa sig genom pandemin. Videosamtal med barnbarnen, hjälp med BankID och att utforska Youtube är några områden som efterfrågas.

Om man inte kan eller vill gå ut finns det massor av digitala tjänster att dra nytta av hemma. Förutom att titta på tv-serier och spela spel så har både bibliotek och museer ett stort digitalt utbud att ta del av. Som att låna e-böcker, följa författarsamtal på Youtube, lyssna till presentationer och läsa artiklar digitalt. Och då behöver man ju kunna tekniken. Något som många upplever som ett problem.

Sedan den 16 juni erbjuder Göteborgs Stad därför gratis digitalt stöd till äldre personer per telefon, mejl och via webben. Målet är att minska äldres ensamhet under coronapandemin, och att de ska kunna ta del av den digitala världen. Både för att umgås med andra och för nytta och nöje.

Frida Grundell, 41, är äldresamordnare i Göteborgs Stad. Innan coronapandemin jobbade hon heltid med så kallad fixartjänst och gjorde hembesök med gratis service till personer över 67 år för att hjälpa till med praktisk fallprevention.

Digitalt utanförskap kan bli socialt utanförskap

Men när corona delvis satte stopp för hembesök började Frida arbeta som digital guide, i projektet Digital Guide 65+.

– Jag har sett ett behov när jag har varit runt i hemmen tidigare. Många äldre jag har mött vet inte riktigt var de ska vända sig med sina frågor och så frågar de mig om sin mobil eller padda, säger Frida och fortsätter:

– De fysiska träffpunkterna med exempelvis IT-volontärer är ju nedstängda just nu så vår guidning fyller verkligen en funktion. Enligt Internetstiftelsen kan ju dessutom ofrivillig ensamhet upplevas som mindre svår om man är mer digital.

Vanliga digitala frågor

Det som de flesta vill ha hjälp med är BankID, surfplattan, videosamtal, appar och mobiltelefonen. Men Frida och hennes kollegor får frågor om allt möjligt.

– Idag har jag bland annat suttit i en timme och hjälpt en man med Facebook och Instagram, gått igenom vad alla symboler och funktioner betyder. Och så var det en dam som bara ville ha hjälp att bifoga en bild i ett sms.

Kvinna med headset

Frida hjälper äldre och guidar dem i den digitala världen.

Foto: Privat

Ibland upplever guiderna att det är en utmaning att förklara pedagogiskt i telefon.

– Det kan vara svårt att förklara exempelvis hur appar ser ut. Och om någon ringer och säger att det "poppat upp" nånting men att de inte minns var de var när det hände så är det inte helt lätt.

Flera seniorer önskar att de kunnat träffa guiderna fysiskt.

– Många efterfrågar hembesök eller kurser, säger Frida, som har alla möjliga telefoner och plattor framför sig när hon guidar. Allt för att kunna leda den som vill ha hjälp genom olika steg.

– Själv är jag allra bäst på telefoner och känner mig mest hemma med android. Men det är därför det är så bra att vi är ett arbetslag med mycket olika kompetenser, det finns alltid någon som kan hjälpa till.

Tjänsten har varit uppskattad och Göteborgs Stad har hört av flera tacksamma seniorer.

Se också: Här tatuerar Gustav in Anders Tegnells ansikte

"Det var ett förfärligt trevligt och omtänksamt initiativ att hjälpa oss digitalt sega med support på telefonen", är bara ett av alla glada tillrop.

De första 100 som ringde in fick dessutom handboken Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen av Malin Perlheden.

– Det var så populärt, säger Frida. Vi levererade till och med hem böckerna till dem personligen så att de inte skulle behöva gå och hämta dem någonstans.

I dagsläget är det inte klart vad som händer med tjänsten efter den 31 oktober, det beror på hur pandemin utvecklas. men Frida kan tänka sig att fortsätta.

Digitant-tipset: Läkarbesök via vårdapp: ”Alla har rätt till en digital doktor”

– Det är jätteskoj när det ringer mycket och roligt att kunna möta behoven som finns, säger Frida och berättar en solskenshistoria.

– Innan pandemin var jag hemma hos en 90-årig kvinna. Hon hade just skaffat en smartphone och sa:

"Jag ville ju bara ha en telefon. Nu har jag hela världen i min hand!"

– Men hon var nöjd, avslutar Frida.

Telefontjänsten är öppen må, ti, ons klockan 08.30-12.00 fram till den 31 oktober. Mejlen svarar guiderna dagligen på. Guiderna kan också boka tid, på andra dagar och tider än telefontiderna, om de märker att det behövs lite längre samtalstid eller om det är frågor som de behöver ta reda på innan de kan ge svar.

Nu finns Digitant på Facebook!

Har du redan Facebook, eller tänker skaffa det, och vill få fler tips om den digitala världen, appar, internet och mycket mer? Följ vår Facebooksida Digitant genom att klicka här och klicka på "gilla" för att få ännu mer tips!

Digitant-böckerna hjälper dig!

I böckerna Digitant – din nybörjarguide till den digitala världen och Digitant – nya steg till ett enklare och roligare liv via nätet får du lära dig grundläggande saker om digitalisering och hur du får mest nytta av din smarta telefon, dator och läsplatta.

Du får till exempel lära dig hur du kommer igång med att betala räkningar, mejl och Facebook och hur du gör ditt liv smidigare med hjälp av olika digitala tjänster som autoreply på mejl. I båda böckerna finns en ordlista över vanliga ord på internet och förklaring till vad olika uttryckssymboler betyder!

Läs mer och beställ bok 1 här (reklamlänk från Allas shop)

Läs mer och beställ bok 2 här (reklamlänk från Allas shop)

Malin Perlhedens två böcker

Mer samhällsinnehåll hos allas.se: