Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskopPåskpyssel

Johanna Nilsson startade Klimatklubben med vännerna

24 aug, 2019 
https://image.allas.se/image-102471?imageId=102471&width=1320&height=689
Redaktionen
Johanna Nilsson slutade att designa smycken för att rädda miljön. För ett år sedan bildade hon och två bloggkollegor Klimatklubben. Nu ger de ut en bok om hållbar livsstil.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

När Johanna Nilsson, 32, bjöds in att föreläsa i projektet Passionista, som riktar sig till unga personer som vill starta egna företag, var valet av färdmedel självklart. Hon valde att ta tåget, trots att avståndet från hemorten Stockholm till Gällivare är nästan 130 mil.

– Jag slutade att flyga för ett år sedan. Jag väljer nu det mest miljövänliga sättet att resa, säger Johanna som förstås också tar tåget när hon ska hälsa på sina föräldrar i den lilla jämtländska byn där hon själv växte upp.

Få nyhetsbrev från Allas – helt gratis!

Få nyhetsbrev med massor av tips på rolig läsning, spännande nyheter inom hälsa och relationer, goda recept och mycket mer till din e-post varje vecka. Nyhetsbrevet är helt gratis!

Johanna N:s smycken

Många känner igen Johanna N:s smycken i mässing och silver. Kollektionerna bär namn som björk, skog, bark och horn.

Mest känt är kanske hennes Fatta-halsband, som designades i samarbete med den ideella medlemsföreningen Fatta som engagerar sig mot sexuellt våld och för samtycke i praktik och lagstiftning. En del av intäkterna gick direkt till föreningens verksamhet.

En ung kvinna med lugg sitter med huvudet i handen.
Mode är fortfarande ett av Johannas största intressen men hon prioriterar färre och finare plagg med hållbar produktion och minimal negativ miljöpåverkan. Foto: Theresia Khölin

Redan under Johannas tio år som smyckesdesigner genomsyrade hållbarhetstankarna verksamheten.

– Jag ville inte bidra till konsumtionshets och hade aldrig rea. Den som köpte smycken fick livslång garanti med löftet att vi lagar smyckena utan kostnad. Jag ville att smyckena skulle hålla länge och att man inte kastar en kedja som gått sönder, förklarar Johanna och berättar att hon bara släppte en ny smyckeskollektion när hon verkligen hade något bra på gång och dessutom drev både en second hand-shop och erbjöd uthyrning av smycken.

Annons

Levde miljövänligt

Slow fashion har länge varit ledordet för Johanna.

– Det betyder att kvalitet går framför kvantitet, prioritera färre och finare plagg och accessoarer med hållbar produktion och minimal negativ miljöpåverkan. Slow fashion är en inställning till mode där eftertanke och medvetenhet står i fokus, förklarar Johanna begreppet och betonar att det inte betyder att det här med kläder blir tråkigt.

Tvärtom! Mode är ju ett av Johannas största intressen.

Hon växte upp i en familj som levde miljömedvetet – utan att de kanske var medvetna om det.

– Mamma drev en liten handels­trädgård och jag, mamma, pappa och min lillebror levde miljövänligt av både traditionella och ekonomiska skäl. Mamma och pappa tog vara på det som fanns, odlade egna grödor, lappade och lagade, säger Johanna.

Aldrig hade vi kunnat föreställa oss det enorma gensvaret som vi fick!

Själv engagerade hon sig tidigt i Röda Korsets ungdomsförbund och Nätverket Rena Kläder i ­Östersund.

Annons

– För att skapa en unik stil handlade jag själv kläder i andrahandsbutiker och var intresserad av hållbar utveckling och rättvisefrågor. Hurdana var textilarbetarnas villkor? Det var också textilindustrin och globaliseringen som jag valde att bygga mitt gymnasiearbete kring. Jag gick ekonomiskt program, men det dröjde innan jag förstod att mina intressen gick att koppla ihop med det vi läste om i skolan. Jag drömde också om att starta företag, men hade från början en väldigt stereo­typ bild av hur en företagare ska vara, klädd i kostym eller dräkt med bakåtslickat hår.

Hållbart företagande

Det var under några månaders internationellt ungdomsutbyte i Thailand som Johanna bestämde sig för att starta ett smyckesföretag. Hon knöt kontakter med tillverkare i Thailand och bestämde sig för att vara helt transparent med tillverkningsprocessen.

Annons

– Jag ville att mina kunder skulle få se bilder på vem som hade tillverkat smycket och att de skulle veta att de hade schyssta arbetsvillkor. Men när jag frågade kunderna om de ville veta hur smycket tillverkats svarade de oftast nej. Tyvärr var det väldigt få som var intresserade. För de flesta räckte det med att ringen eller halsbandet var snyggt och det gjorde mig lite besviken. Jag tappade sugen. Det var ju på grund av hållbarhetsperspektivet jag ville driva företag!

En ung kvinna, Johanna Nilsson, sitter på huk med en blomma i famnen.
”Klimatklubben får mig att må bättre”, säger Johanna Nilsson. Foto: Theresia Khölin

Johanna bestämde sig för att fortsätta att berätta i alla fall. Hon ville berätta om vad hon stod för, och ur detta självförtroende växte en rad föreläsningsserier – som handlar om allt ifrån slow fashion till hållbart företagande – fram. Tillsammans med Jennie Johansson gav Johanna ut Slow fashion-­boken 2016.

Annons

Det är en bok som både förklarar problemen med textilindustrin och tipsar om hur vi kan vårda våra kläder. Boken innehåller också inspirerande modebilder.

Nu i september kommer Johannas andra bok ut i handeln, den som hon ger ut tillsammans med kollegorna i Klimatklubben – Maria Soxbo och Emma Sundh, som också bloggar om hållbarhet.

Startade Klimatklubben

Det var i samband med att FN:s klimatpanel släppte en ny rapport där de varnade för kraftigt ökade klimatförändringar, den 8 oktober 2018, som Klimatklubben startades. Rapporten, i kombination med sommarens extrema torka och stora skogsbränder, gjorde att Johanna bokstavligt talat kände att det brinner i knutarna.

Vi ville kanalisera oron och uppbåda en kraft – precis som Greta Thunberg

– Jag hade jättemycket klimatångest och ville göra något. Jag, Emma och Maria kände till varandra via sociala medier. Alla vi tre bloggar om hållbarhet. Vi stämde träff över en lunch och bestämde oss för att starta instagramkontot Klimatklubben, som ett forum för engagemang, gemenskap och för att byta miljö­s­marta tips.

Annons

– I våra egna Facebook- och Instagramflöden hade vi ju sett att många människor var ledsna och orolig. Och det är farligt att vara ensam och deppig. Det är bättre att få känna sig handlingsfokuserad. Vi ville kanalisera oron och uppbåda en kraft – precis som Greta Thunberg gjort. Men aldrig hade vi kunnat föreställa oss det enorma gensvaret som vi fick!

Närbilder på de två kvinnorna Maria Soxbo och Emma Sundh.
Hösten 2018 startade Johanna Klimatklubben tillsammans med Maria Soxbo och Emma Sundh. Foto: Appendixi fotografi/Norstedts

Klimatklubben fick över 1  000 följare på Instagram under en natt! Efter en vecka var de 20 000 följare och kontot har i skrivande stund 33 600 följare! Trion startade också en Facebookgrupp där allt ifrån klimatsmart mat, resor och elbilar till hållbart pensionssparande avhandlas.

Annons

– Nu har vi en plattform där vi snabbt kan kraftsamla i viktiga frågor. När någon lyfte frågan att det borde finnas ett klimatfokus hos public service drog medlemmar i gruppen snabbt ihop över 20 000 namnunderskrifter. Vi har blivit en kraft att räkna med, förklarar Johanna.

Tips för mer hållbart liv

Sedan dess har mycket hänt på kort tid. Nu finns det en rad lokala klubbar och snart ger Klimatklubbens grundare som sagt ut en egen bok.

Bara några veckor efter att Klimatklubben föddes hörde Norstedts förlag av sig till Johanna, Emma och Maria för att fråga om de ville skriva en bok. Klart att de ville! Boken, som heter Gör skillnad! Från klimatångest till handlingskraft, visar i olika steg hur vi kan leva ett mer hållbart liv.

Med hjälp av forskare och andra experter avhandlas allt ifrån mat, boende och transporter till kläder, jobb och barn. Tanken är att läsaren utgår från sin egen startposition för att se vilka steg som gör störst skillnad för just den personen.

Bokomslag på boken Gör skillnad – Från klimatångest till handlingskraft.
Nu släpper bloggarna bakom Klimatklubben boken Gör skillnad – Från klimatångest till handlingskraft. Foto: PR/Norstedst

– Vi vrider och vänder på problem och presenterar lösningar, berättar Johanna. Här finns tips på vad man kan göra som individ och hur vi kan vara med och påverka våra politiker och samhället. Engagemang och handling är bästa medicinen mot klimatångest!

Annons

– Jag mådde själv väldigt dåligt i höstas, men Klimatklubben får mig att må bättre. Alla kan vara med och jobba för klimatet – oavsett var man befinner sig på skalan. Någon kanske redan är vegan, en annan vill minska köttkonsumtionen. Det viktiga är att du har på dig klimatglasögonen och förstår att du kan vara med och rädda världen.

Tre steg för klimatet:

  1. Kolla upp var din miljö­belastning är störst. Flyg? Bil? Kött? Konsumtion? Det finns enkla test på exempelvis www.klimatkontot.se
  2. Förändra beteendet och börja där din livsstilsförändring gör störst effekt, det kan vara att köra mindre bil eller att minska din köttkonsumtion.
  3. Engagera dig! När du tagit steget att förändra dina egna vanor kan du påverka din omgivning. Köp julklapparna second hand, be chefen boka konferens på tågavstånd, påverka dina lokala politiker, gå med i Naturskyddsföreningen eller Greenpeace. Även en passiv medlem gör skillnad!

Personligt

Vem: Johanna Nilsson, 32, före detta smyckesdesigner, föreläsare, bloggare, poddare, författare.

Familj: sambo och tvååriga dottern Ingrid.

Bor: I lägenhet i Stockholm.

Aktuell med: Boken Gör skillnad! Från klimatångest till handlingskraft (Norstedts förlag) som hon har skrivit tillsammans med Maria Soxbo och Emma Sundh. Finns i handeln from 5 september.

Johannas forum: Instagram och Facebook, blogg, podcast.

Johannas steg mot ett klimatsmart liv

  • Bor i lägenhet.
  • Har ingen bil.
  • Vegetarian sedan 16 års ålder.
  • Shoppar kläder på second hand och klädbytardagar.
  • Dottern får ärvda kläder.
  • Har slutat flyga. Inspireras av Facebookgruppen Tågsemester.
  • Källsorterar avfall.
Annons