Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskopPåskpyssel

Micke gjorde ett husvagnsfynd i ett trädgårdsskjul: ” Ett stycke rullande historia”

23 mar, 2023 
AvThomas Sjölund/TT
Till vänster: Micke har på sig en svart t-shirt med färgglatt mönster och har kort mörkt hår. Till höger: En blåvit husvagn från 1950-talet.
Micke Wibergs husvagn är av märket ESBE-trailer, en raritet!
Svenskarna gillar att semestra med sina husvagnar. Micke Wiberg äger en av de tidigaste svensktillverkade modellerna, en ESBE-trailer, från 1950-talet.
– Den är i slitet skick, men ett stycke historia, säger han.
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

År 1938 kom lagen om två veckors semester. På cykel och med ett tält i bagaget gav sig landets befolkning ut på vägarna. Men efter kriget började nya vindar blåsa. Drömmen blev en egen bil med ett litet hus efter.

Se också: Cajsas minihusvagn blev en bohemisk drömBrand logo
Se också: Cajsas minihusvagn blev en bohemisk dröm

I början av 1950-talet startade flera företag som tillverkade husvagnar. Ett av de minsta – och bland de första – var ESBE-trailer i Yxenhult, Markaryd. En tillverkare som var helt okänd fram till maj 2022. Då dök en av företagets husvagnar upp i ett trädgårdsskjul på en fastighet söder om Kramfors som skulle säljas.

Annons

Upptäckten gjordes av Micke Wiberg. Eftersom gamla fordon är hans hobby, fick han tips om den gamla husvagnen på gården. Han åkte dit och tittade – och blev förtjust.

– Skicket var för bra för att jag inte skulle rädda den. Det kändes tråkigt att den skulle brännas upp eller skrotas, säger han.

Micke står i dörröppningen till en vitblå ESBE-husvagn från 1950-talet.
– Skicket var för bra för att jag inte skulle rädda den, berättar Micke om husvagnsfyndet.

Visst hade den ett trasigt fönster och ett hål i golvet i köksdelen, men det var inget som avskräckte Micke som är van att renovera fordon. Det fanns även spår av att barn haft husvagnen som tillhåll. Godispapper och läskburkar låg och skräpade inuti, men inget var förstört.

Annons

Kanske säljer den

Vad var det för märke på den gamla husvagnen och var kom den ifrån? Micke blev nyfiken.

Den hade en skylt där det stod ”ESBE-trailer, Yxenhult”. En första sökning på nätet gav inget svar. Lösningen blev sociala medier, en Facebookgrupp om Yxenhult.

– Där kom det fram att en släkting till husvagnsbyggaren bodde kvar i närheten av verkstaden.

Broschyr från ESBE-Trailer
Broschyr från ESBE-Trailer.

Bertil Svensson heter den släktingen. Han var kusin till en Stig Bengtsson och kunde berätta att ESBE stod för Stig Bengtsson och att denne lämnat sin anställning hos Emmaljunga barnvagnsfabrik för att starta eget i början av 1950-talet.

Annons

Då byggde Stig om sina föräldrars hölada till en verkstad med gjutet golv och indragen el. Enligt Bertil svetsades underreden till vagnarna i garaget på vintern och under våren och sommaren, när vädret var lämpligare, höll man till utomhus och byggde karosserna i trä och masonit.

Men satsningen på husvagnsföretaget blev kort och var över efter bara några år. Frågan är om det går att få något svar på om hur många vagnar som byggdes.

Micke står vid två sovslafar i en husvagn.
Matplatsen kan göras om till fyra sängplatser. Överdragen är original.

Hos föreningen Campingveteranerna finns företaget ESBE-trailer inte ens upptaget bland svenska tillverkare. Allt som återstår verkar vara Mickes husvagn och några försäljningsbroschyrer.

Annons

Micke funderar nu på om han ska behålla den unika husvagnen hemma i Kramfors, eller om han ska sälja den till någon entusiast.

– Den passar inte riktigt ihop med mina gamla bilar. Men den är ju ett stycke rullande historia som skulle göra sig bra på ett museum, säger han.

Svenska husvagnar

  • Redan 1947 var några mindre tillverkare i gång, bland annat Wuco i Ödeborg och Helander/Nomad i Göteborg.
  • 1948 startades Sörbo Mekaniska Verkstad (SMV) i Örebro, ­Sveriges första husvagnsfabrik. Under 1950-talet och framför allt 1960-talet startade fler och fler tillverkare eftersom bilen blev vanligare hos befolkningen. Att en tredje semestervecka infördes 1951 spelade också roll.
  •  I början av 1960-talet dominerade ännu turistandet i tält medan husvagnar fick sin verkliga skjuts från 1970-talet och framåt. 1977 såldes det 14 000 husvagnar i Sverige.
  • Under perioden 1950–1980 fanns det 75 olika företag i landet som byggde husvagnar, från några få exemplar till tusentals per år.
  • Under kalenderåret 2022 har det totalt registrerats 3 523 husbilar och 3 164 husvagnar.

Källa: Husvagns- och husbilsbranschens riksförbund.

Annons