Så vanligt är det med sexuella trakasserier i lokaltrafiken

Siluetter av två personer som går på en trottoar
Nästan två tredjedelar av kvinnliga studenter anger att de blivit sexuellt trakasserade i kollektivtrafiken. Det visar en undersökning från Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. Och vissa klär sig på ett visst sätt för att slippa.

En ny undersökning från KTH – Kungliga Tekniska Högskolan – i Stockholm visar att nästan hälften av studenterna som läser vid KTH och Södertörns högskola har varit utsatta för sexuella trakasserier i lokaltrafiken, alltså på bussar, tunnelbanan, spårvagnen eller pendeltåget.

Det är fler kvinnor än män som drabbas. Inte mindre än 62 procent av kvinnorna på KTH och 68 procent av kvinnorna på Södertörn har blivit drabbade under de senaste tre åren. Många har blivit utsatta fler gånger än en. Motsvarande siffror för männen är 27 och 33 procent.

Annons

Undersökningen visar att trakasserierna i de flesta fallen handlat om busvisslingar och att man har blivit kallad olika saker, som älskling, alltså verbala trakasserier. Men mer än var femte har blivit utsatt för fysiska trakasserier, till exempel våldtäkt och 17 procent för andra trakasserier, till exempel förföljelse, att någon onanerar framför en eller stalkning.

Trakasserier på perronger, bussar och tåg

Trakasserierna sker framför allt på bussar eller i tunnelbane- eller tågvagnar, men studenterna vittnar även om att de har drabbats på perrongerna och i området kring stationerna.

Annons

Det är en minoritet av studenterna som anmäler angreppen till polisen, på KTH anmälde bara var tionde som blivit utsatt. Istället anpassar de sig för att minska risken för att drabbas. Studenterna uppger att de undviker vissa stationer och hållplatser eller tänker extra på vilka kläder de har på sig när de ska åka. Vissa har också slutat åka med kollektivtrafiken på kvällarna och nätterna eller ser till att sätta sig nära familjer på vagnarna.

Plan mot sexuella trakasserier i kollektivtrafiken

Vania Ceccato är professor i urban säkerhet vid KTH och en av de som ligger bakom studien. Hon säger till Dagens Nyheter att Region Stockholm borde lägga mer krut på säkerheten och ställa högre krav på de operatörer som sköter trafiken och de som äger stationerna. Framför allt för att skydda de unga kvinnorna.

– Nu är det ett helt osynligt problem. Man pratar om trygghet, men vissa grupper är mer utsatta än andra och då måste man jobba utifrån deras specifika behov, säger Vania Ceccato.

Annons

Forskarna bakom studien föreslår vissa åtgärder för att komma till rätta med problemet:

  • Ett kodningssystem som gör att man ska kunna se var och när ett sexualbrott inträffar samt vilket brott det handlar om för att man ska kunna jobba förebyggande på utsatta platser.
  • Göra problemet synligt genom kampanjer. Det ska få fler att inse att trakasserier faktiskt kan vara brottsliga och få fler att anmäla brotten.
  • Anmälningarna måste också tas på allvar från både transportoperatörer och polisen.

Mer inspirerande innehåll från allas.se: