Lästips:LäsarberättelserVirkaTrädgårdHusmorstipsLoppisMidsommarCamping

Utsatt för bedrägeri? Så kommer du vidare efter brottet

03 feb, 2023 
Malin Perlheden
Till vänster: Äldre kvinna med vitt kort hår sitter med en mobiltelefon i handen. Till höger: Mobil i närbild som har uppe appen Mobilt BankID.
Bedrägerier mot äldre fortsätter att öka och vanligast är att bli lurad över telefon.
De senaste åren har antalet bedrägerier mot äldre nästan fördubblats. Det gäller att vara på sin vakt, men om olyckan har varit framme finns det också saker du kan göra och en ny dom väcker hopp om att få ersättning!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

De senaste åren har bedrägerier riktade mot äldre ökat kraftigt och vanligast är det att bli lurad via så kallade telefonbedrägerier. Den som utsätts för ett telefonbedrägeri blir uppringd av en person som låtsas vara någon annan än den verkligen är; en vanlig variant är att den som ringer säger sig arbeta på bank och behöver din hjälp med att till exempel verifiera uppgifter med hjälp av ditt Mobila BankID eller en pin-kod. När du väl har gett dem de uppgifter som de är ute efter går de in på ditt bankkonto och stjäl dina pengar.

Se också: Så lätt hackas din mobil när du surfar på öppna WIFIBrand logo
Se också: Så lätt hackas din mobil när du surfar på öppna WIFI

Tidigare har det varit mycket svårt, för att inte säga nästintill omöjligt, att få ersättning för de pengar som man förlorat på det här sättet eftersom det i lagens mening räknas som oaktsamhet med identitetshandling när man lämnar ifrån sig personliga koder till obehöriga.

Annons

Men, en vägledande dom från Högsta domstolen sommaren 2022 kan komma att ändra på den saken. Här var det en privatperson som själv drev sitt fall efter att ha blivit lurad att lämna ut sina bankuppgifter av en telefonbedragare. Domen gjorde gällande att i de fall där brottsoffret bara kunde sägas ha agerat grovt oaktsamt så kan konsumentens ansvar begränsas till att stå för 12 000 kronor av det förlorade beloppet – resterande del av förlusten står banken för.

I de fall där konsumenten anses ha agerat ”särskilt klandervärt”, till exempel genom att ha lämnat ut uppgifter, trots att man insett att det var något lurt på gång, så får konsumenten själv bära hela ansvaret för det inträffade och får inte några pengar tillbaka.

Kvinna håller i en mobiltelefon och ett bankkort.
Att du blir lurad är inget konstigt och inget som du behöver skämmas över!

Våga prata

Om oturen har varit framme och du har råkat ut för ett bedrägeri ska du först och främst alltid polisanmäla det som har inträffat. Du ska också kontakta din bank så att de känner till situationen och kan hjälpa dig med att ändra koder om nödvändigt.

Annons

Det är vanligt att känna sig dum och kränkt i situationer som dessa. Kom ihåg att bedragarna är väldigt förslagna och otroligt duktiga på att manipulera och verka övertygande – att du blir lurad är inget konstigt och inget som du behöver skämmas över!

Våga prata om vad som har hänt och vänd dig till Brottsofferjouren om du behöver någon utomstående att prata med. Brottsofferjouren finns över hela landet och har telefonnummer 116 006.

Så kommer du undan bedragarna

  • Kom ihåg att ditt mobila BankID är ditt och bara ditt, använd det aldrig bara för att någon ber dig om det – inte ens vänner och familj!
  • Misstänker du att någon försöker lura av dig uppgifter via e-post? Skicka vidare misstänka mejl till [email protected] – så ser BankID själva till att gå till botten med saken. Släng därefter mejlet – utan att klicka på några länkar!
  • Lämna aldrig ut lösenord eller koder till någon!
  • Låt bli att svara om du blir uppringd av telefonnummer som du inte känner igen.
  • Tycker du att ett samtal känns olustigt eller obekvämt? Lägg på luren!

Källa: Polisen.se, bankid.com

Annons