Trending: LäsarberättelserVirkaOdlingTrädgårdHusmorstipsHoroskop

Viktigt att tänka på om du ska köra elsparkcykel – för att inte bryta mot lagen

30 jun, 2021 
Sofia Sundqvist
Två elsparkcyklar parkerade på gatan. I bakgrunden går en person med rosa shorts och färgglad tröja.
De senaste åren har vi sett hur elsparkcyklar sprider sig i städer runt om i landet. Vad ska man tänka på ifall man vill köpa eller hyra en elsparkcykel, och varför kan man riskera att bli åtalad för olovlig körning? Vi reder ut vad som gäller!
För att spara den här artiklen så måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto
Annons

Under bara några år har elsparkcyklar ökat drastiskt i populäritet och i städerna ser man dem överallt. Vi ser dem köras i morgonljuset påväg till jobbet, i kvällssolen påväg från stranden och under lunchrasten för att att hinna med ärendet på andra sidan stan – användningsområdena är många. Med olika appar kan du enkelt hyra en, eller varför inte köpa dig en egen för någon tusenlapp. Men det finns några saker som är viktiga att tänka på innan man ställer sig på en elsparkcykel.

I takt med att elsparkcyklarna, eller elscootrar som de också kallas, blivit vanligare har även olyckor kopplade till fordonet ökat. Förare som kör alkoholpåverkade, framför fordonet på fel platser och parkerar fel är vanliga förekommande orsaker till att kollisioner och olyckor sker.

Problemet med felparkerade elsparkcyklar har i flera städer lösts till stor del genom att förbjuda vissa områden att parkera i, fast än det inte garanterar att de parkeras på ett korrekt sätt. En elsparkcykel slängd på en cykelväg kan innebära en livsfara för cyklister, och felparkerade elsparkcyklar kan ställa till särskilt stora problem för synskadade.

Se även: Lena, 66, bytte cykel mot skateboard

Lena Salmi, 66, bytte cykel mot skateboardBrand logo
Lena Salmi, 66, bytte cykel mot skateboard

Vilka regler och lagar gäller för elsparkcykel/el-scooter?

Lagar och regler för elsparkcyklar ser olika ut beroende på vilken hastighet den har. Om du kör en elsparkcykel som har en maxhastighet på 20km/h räknas det som en cykel, och ifall den går fortare än 20km/h ses den som en moped klass 1. Så vilka lagar och regler gäller egentligen? Här reder vi ut begreppen med hjälp av tips från Polisen.

  • En elsparkcykel/el-scooter ses som en cykel under förutsättning att den inte går fortare än 20km/h och har en elmotor som har en effekt som inte överstiger 250 watt.

  • En elsparkcykel/el-scooter ska ha samma utrustning som en cykel: ringklocka, reflexer och belysning vid mörker. Detta är förarens ansvar och saknas något riskerar föraren böter.

  • Att framföra en elsparkcykel/el-scooter på trottoarer/gångbanor är tillåtet endast om det sker i gångfart (högst 6km/h). Går det fortare än gångfart riskerar föraren böter. Detsamma gäller om elsparkcykeln/el-scooterns framförs på andra platser där cykling är förbjuden.
  • Paråkning är inte tillåtet och både förare och passagerare riskerar böter om detta sker.

  • I de fall då elsparkcyklar/el-scootrar parkeras felaktigt, lämnas på marken eller på annat sätt är till hinder riskerar de att bortforslas.

  • En elsparkcykel/el-scooter ses som en moped klass 2 om den går fortare än 20km/h och vars effekt på elmotor inte överskrider 1 kilowatt.

  • En elsparkcykel/el-scooter ses som en moped klass 1 om den går fortare än 25km/h eller har en elmotor med effekt som överstiger 250 watt.

  • Ses en elsparkcykel/el-scooter som en moped istället för cykel gäller också alla regler som gäller för en moped, såsom behörighetskrav (förarbevis eller körkort), hjälmtvång, fordons plats på väg, försäkring, registrering (klass 1) med mera.

  • Framförs ett fordon som ses som en moped klass 2 krävs särskilt förarbevis och framförs ett fordon som ses som en moped klass 1 krävs körkortsbehörighet AM. Saknar man som förare rätt behörighet riskerar man att rapporteras för olovlig körning.

  • Använd elsparkcykel med förnuft, följ regler och lagar och var rädd om dig.
Annons